Incánus skrev:
Nu vet jag inte om hasch räknas till cannabis (eller är det bara maurijana?).
Kan börja med att klargöra att hasch och marijuana är samma drog. Cannabis är växten, hasch är kåda och marijuana honblommor (inte löv) från denna. Kådan finns i sin största koncentration just på honblommorna vilket förtydligar att det är samma sak. Däremot är det mesta haschet som finns på marknaden i Sverige dålig kvalité. Det är inte rent hasch utan utblandat med andra ämnen, allt från sand till gummi eller värre och därför onyttigare. Utblandade produkter skulle naturligtvis inte existera om cannabis var lagligt eftersom varorna då skulle kunna kontrolleras.
Incánus skrev:
Jag är dock inte för legalisering av detta, av den enkla anledningen att min kompis provade på hasch. Han fick ett kraftigt haschrus efter bara en ciggarett som inte gick över. Han sprang runt i flera timmar och var helt bortdomnad, hotade med att hoppa i vattnet och kasta sig framför tåget om vi inte lät honom vara. Skitläskigt. Allt gick bra tillslut, vi fick hem honom.
Ett rus som inte gick över, så han är alltså fortfarande påverkad? Ett cannabisrus varar runt 3 timmar. Är du säker på att han endast hade hasch i kroppen? Det är nämligen inte en drog man gör att man brukar "springa runt i flera timmar". Om han även hade druckit alkohol så kan det däremot vara en förklaring, alkohol i kombination med annat kan det bli mångfalt farligare och att kombinera olika droger är riskabelt. Men om du är 100% säker på att det var enbart hasch han hade i sig så låter det för mig som att han fick "nojja", en ovanligt kraftfull sådan. Nojja är alltså något som kan ske första gångerna innan man vet vad ruset innebär. Om man använder det i en lugn och trygg miljö minimerar man risken för detta, att de uppkommer beror på nästan uteslutande på miljön och sinnesstämningen man är i. Det beror förstås också på hur mycket man använder samt dess styrka, "bara en cigarett" är t.ex. extremt mycket om det är rent hasch i den.
Hur som helst säger du att han "provade på" hasch, det tolkar jag som att det var en av de första om inte allra första gången han använde det. Jämför det med första gångerna man använder alkohol, de flesta har någon gång druckit (alldeles) för mycket, spytt ner sig, skadat sig, däckat eller gjort sexuella erfarenheter som man ångrar efteråt, eller kanske ännu värre. Cannabis brukar inte medföra sådana skador men det kan ändå vara obehagligt att vara med om något man aldrig upplevt förut. För både alkohol och cannabis gäller att när man har använt det några gånger vet man bättre hur man ska hantera det, och förhoppningsvis gjorde man de första erfarenheterna i en så lugn och trygg miljö som möjligt så man minimerade riskerna. Man lär sig också dosera, och är medveten om att man bör börja med lite, sedan vänta en stund innan man tar mer. Att köra i sig allt man har på en gång är som gjort för katastrof oavsett vilken drog det är.
Incánus skrev:
För ett tag sedan publicerades en artikel i dn, skriven av en narkoman. Hon sade att det värsta man kunde göra var att prova droger, man fastnar så lätt och det är skitsvårt att ta sig ur. Hela hennes liv var ett helvete i nuläget.
Och vad är droger? Droger är tusentals olika ämnen, att säga att "droger är farliga" är lika dumt som säga att "medicin har fruktansvärda biverkningar". Det beror helt på vilket ämne det är. Jag kan garantera att denna person missbrukade något annat än cannabis, antagligen heroin, eftersom cannabis inte är något som gör att man "fastnar så lätt och det är skitsvårt att ta sig ur". Däremot är heroin det.
Hur som helst kan vi alltså konstatera att du är emot legalisering av cannabis på grund av vad du uppfattat har hänt två personer, den ena helt oerfaren som rökte första gången i en relativt otrygg miljö och var tillsammans med folk som också var helt oerfarna, den andra en som missbrukade heroin, inte cannabis.
Incánus skrev:
Dessutom så är (i vilket fall) hasch mer beroende framkallande är tobak, och risken är stor att man går över på tyngre och tyngre droger eftersom begäret hela tiden ökar.
Hasch är inte mer beroendeframkallande än tobak, vet inte var du fått det i från. Tobak (nikotin) är det mest beroendeframkallande ämnet som existerar och förutom tobak finns det en mängd droger till som är mer beroendeframkallande än cannabis, inklusive alkohol. Se
denna länk.
Risken att man "går över på tyngre och tyngre droger" är inte större för att man provar cannabis än om man inte gör det. De flesta som använder heroin har säkert även använt cannabis - men - de har säkert även använt alkohol. Då kan man lika gärna säga att alkohol är det som leder till tyngre droger. Det är en minoritet av de som provat cannabis som senare provar heroin, samma sak med alkohol.
Ett beroende är något som innebär att kroppen eller psyket har vant sig vid att få i sig ett visst ämne, därför säger de ifrån om man plötsligt slutar tillföra detta ämne. Om man således är van vid att tillsätta cannabis finns det inget som helst sug att plötsligt tillsätta heroin, eftersom det är ett helt annat ämne.
Incánus skrev:
Cigaretter är absolut inget bra alternativ heller, men konsekvenserna och vad det leder till är inte lika farliga.
Cigaretter, dvs. tobak är som sagt bekräftat av WHO (Världshälsoorganisationen) vara skadligare än cannabis. Cigaretter är extremt beroendeframkallande, cannabis kommer inte ens i närheten som du kan se på länken en bit ovan.
Det låter för mig, Incánus, som om du har väldigt lite kunskap om cannabis, och bygger dina erfarenheter på enskilda fall och eventuellt skolans skräckpropaganda. Testa att söka riktig fakta själv istället, jag lovar att du kommer bli förvånad.