Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör okt 03, 2026 10:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vilken är er favoritsjärna, favoritstjärnbild?
Menelvagor 17%  17%  [ 4 ]
Remmirath 21%  21%  [ 5 ]
Borgil 4%  4%  [ 1 ]
Helluin 21%  21%  [ 5 ]
Valacirca 38%  38%  [ 9 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stjärnbilder och stjärnor
InläggPostat: sön nov 14, 2004 5:24 pm 
Maia

Stjärnbilder och stjärnor i Midgård är följande:

1. Menelmacar(S) - Menelvagor(Q) - Telumehtar(Q) - Swordsman of the Sky
2. Remmirath - The Netted Stars
3 Borgil
4 Helluin
5 Valacirca

De motsvarar:
1 Orion
2 Plejaderna
3 Betelgeuese
4 Sirius
5 Ursa Major

Lite fakta om varje stjärna:

Menelvagor:

Citera:
Menelvagor, the Swordsman of the Sky, was the name given by the Elves of Middle-earth to the bright and prominent star-group that we know today as Orion.

The stars of Menelvagor were originally given their shape in the sky by Varda, who in Middle-earth has the name Elbereth, 'Star-lady'. In an ancient time when Melkor still lurked in Utumno, she used the stars to fill the sky with symbols of watchfulness and guardianship. Together with the Valacirca1, Menelvagor was one of the two most important of these.

Citera:
The Elves all burst into song.’
To the Elves, this constellation had huge symbolic importance, representing an eternal guardian of the World. In the oldest tradition, The Lost Tales, Menelvagor is the enemy of the exiled Melkor, protecting Arda from his return. In later developments of the story, the stars came to represent none other than Túrin Turamabar2, who was fated to return from the dead and face Melkor in the Last Battle. This tradition can be seen in the words of the Silmarillion, where Menelvagor (there called Menelmacar) 'forebodes the Last Battle that shall be at the end of days.' (3 Of the Coming of the Elves and the Captivity of Melkor).
This perhaps helps to explain the Elves' name for the red star, Menelvagor's brightest, that we call Betelgeuse. They called it Borgil, which can be translated as 'ever-star3'.

Citera:
Reading the Star Clock
Menelvagor's appearance in The Lord of the Rings gives us an extra glimpse of detail that might easily be missed: he acts as an immense and spectacular 'clock' that lets us time the action exactly. The action in question is Frodo's encounter with Gildor and the Elves, as he leaves the Shire on his fateful journey.

We know from The Tale of Years that this encounter took place on the night of 24 Halimath, which equates on our calendar to 15 September. We also know that Menelvagor had just 'climbed over the rim of the world'. For any given date, a constellation will always rise at the same time each year: if we do the appropriate calculations, we discover that the Elves started singing at about ten past one in the morning4.

Notes
1 'The Sickle of the Valar': the stars of Ursa Major that we know today as the Plough or Big Dipper.
2 If Menelvagor represents Túrin, then his sword represents Gurthang, Túrin's famous black weapon. Bearing this in mind, perhaps it is significant that the iron used to forge Gurthang itself came from the sky as a meteorite - the sword's original name was Anglachel, meaning 'Iron of the Flaming Star'.
3 The Elvish root bor- has a variety of related meanings: 'ever', 'faithful', 'steadfast', 'enduring'. These all have a clear relation to the Menelvagor myths. The translation as 'ever-star' is not arbitrary, though: there is textual evidence of Tolkien's having used bor- elsewhere as the equivalent of 'ever-'.
4 For those with a technical turn of mind, this is calculated from the point at which the southernmost star of the body of Menelvagor (Kappa Orionis or Saiph) crosses the eastern horizon in the early morning of 16 September each year. This turns out to be 01:07, Greenwich Mean Time (which we're treating as equivalent to 'Shire Mean Time' for the purposes of this diversion!).

Remmirath:
Citera:
The Netted Stars: an Elvish name for a group of stars, identified with the cluster today called the Pleiades.

Borgil:
Citera:
A bright red star in the constellation of Menelvagor (Orion), corresponding to the star we call Betelgeuse.

Citera:
Helluin:
The name in Middle-earth for the star today known as the Dog Star, Sirius. Its name appears to mean 'ice-blue'.

Valacirca:
Citera:
The Sickle of the Valar, the seven stars set in the sky by Varda as an enduring warning to Melkor and his servants.

Vilken är er favorit?

--------------------------------------------------------------------------------

Arthur C. Clarke

Senast redigerad av Aiwendil mån nov 15, 2004 11:00 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2004 6:08 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Karlavagnen så klart! Den första man lärde sig. Det har blivit en ritual att leta rätt på den varje gång man är ute.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2004 6:17 pm 
The Magnificent

Valde Orion, då den förutom karlavagnen, är den man lättast kan hitta. Det var riktigt roligt när m,an läste astronomi i 9:an, då lärde man sig en hel massa namn och platser på stjärnonr men man kommer ju tyvärr bara ihåg en liten del. Visst är det trevligt att kunna titta upp på en stjärnhimmel och kunna känna igen en hel del stjärnor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 14, 2004 8:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Remmirath. Plejaderna/Sjustjärnorna (som i själva verket är flera hundra, eller t.o.m. tusen om jag inte minns helt fel). Vet inte varför men jag har alltid varit fascinerad av dem, dumt egentligen, de syns ju knappt, men det är kanske något med att de är så unga (50 miljoner år). Kanske är det för att jag läste "Årsbarn med Plejaderna" som tonåring och blev förtjust i den?
Skulle var kul att lära lite mer, jag hade viss koll på astronomi när jag gick i skolan, men som Meriadoc säger glömmer man lätt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 1:37 am 
Maia
Användarvisningsbild

Som den stadsbo jag är ser jag så gott som aldrig stjärnorna, tyvärr. Det är alltid så mycket ljus överallt som helt bländar bort dem. Men sent en stjärn- och månklar vinternatt härom året, när jag av någon anledning ändå inte kunde sova, fick jag ett infall, byltade på mig ordentligt, gick ut i skogen och klättrade upp på Getryggen (en hög kulle inte så långt från Härlanda tjärn, med mycket fin utsikt västerut över Göteborg). Där satt jag i en timme eller två, tittade ner över den sovande staden och upp mot månen och stjärnorna, och inväntade gryningen. (Ja, jag är spritt språngande knäpp, jag vet! :P) Den stjärnbild som syntes tydligast (och som är en av de få jag känner igen!) var Orion. Det var fascinerande att se honom sakta vandra över natthimlen tills han till slut bleknade bort någonstans över älven i väster. Så jag får nog säga att Orion är min favorit.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 9:51 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Valacirca eftersom valar satte upp den som en varning till Melkor. men samtidigt känns det som det också är ett löfte om skydd till oss som vandrar i Midgård. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 15, 2004 1:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kan ju lägga in lite bilder

Orion | Menelmacar
Bild

Plejaderna (Pleiades) | Remmirath
Bild

Betelgeuse | Borgil
Bild

Sirius | Helluin
Bild

Stora Björn (Ursa Major) | Valacirca
Bild

Jag kan inte bestämma mig för en speciell stjärnbild/stjärna jag gillar mest. Men Sirius är cool...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 6:57 pm 
Maia

Det här är den grekiska mytologins historier om orion.

Citera:
Orion var en mycket skicklig jägare som var son till havsguden Neptunus och nymfen Euryale. Eftersom hans far var en gud var han inte som vanliga döda, till exempel var han så pass stor att han kunde gå genom djupa vatten utan att väta huvudet. Dessutom var han väldigt stark och hyste därför ingen fruktan för några djur vilket en gång höll på att leda till hans död. Det var när Orion en gång blev övermodig och hotade att döda alla jordens djur. Jordgudinnan Gaia hörde detta och blev så rasande att hon sände en giftig skorpion som gav Orion ett bett i högra hälen. Troligen skulle han ha dött om inte Ophiuchus ormbäraren, räddat Orions liv genom att ge honom ett motgift.

Om man tittar på stjärnhimlen kan man faktiskt följa händelsen där! När Orion sjunker ner i väster kommer skorpionens stjärnbild upp i öster. Men ändå stiger Orion upp i öster ett dygn senare, lika frisk som innan. När sedan Skorpionen går ner reser sig Ormjägarens stjärntecken över den, precis som om den trampar ner den farliga insekten och ger Orion motgiftet.

Orion var också en mycket tilldragande man och det berättas att jaktgudinnan Diana var förälskad i honom. Men detta var Orion helt omedveten om och när Dianas kärlek blev obesvarad blev hon så deprimerad att hon misskötte sina plikter som jaktgudinna. Detta fick hennes bror Apollo att bli arg och han började håna Diana. En dag påstod han att hon inte ens kunde träffa en hare med sin pil. Apollo pekade ut en buske där det satt en hare och Diana sköt iväg sin pil. Försent insåg hon att Apollo hade lurat henne, haren var i själva verket Orion som jagade i snåret, vilket Apollo var väl medveten om. Pilen träffade honom i huvudet och gjorde honom blind.

Även detta kan man observera på himlen då de stjärnor som symboliserar Orions ögon är mycket svaga.

Det sägs även att morgonrodnadens gudinna, Aurora också var förälskad i Orion och att det är därför morgonrodnaden försöker hålla sig kvar vid Orions sida så länge som möjligt, vilket innebär att Orions stjärnor bleknar mycket långsamt. När den väldiga jägaren tillslut försvinner med sin två jakthundar (Lilla och Stora hunden) och den darrande Haren vid sina fötter, fäller Aurora bittra tårar som blir daggdroppar som glittrar på blommor och gräs varje morgon.

Hittar ni någonting som liknar Túrins historia?

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 16, 2004 11:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
(Ja, jag är spritt språngande knäpp, jag vet! :P)
Nej, nej, nej. Det låter ju helt underbart! Tyvärr är jag tveksam till om jag skulle våga göra något liknande. För det första har vi varg runt knutarna och det svalkar väl min lust till nattliga promenader litegrann, och för det andra: En riktigt tydlig stjärnhimmel är så bedövande mäktig och vacker att jag faktiskt blir rädd när jag står under den, även om jag inte kan förstå varför.

Men till det här med stjärnbilder: Remmirath - Plejaderna utan minsta tvekan. Redan som barn älskade jag den. Men då visste jag inte vad den hette, utan kallade den Laika och skrev en sång som handlade om den. "The netted stars" är ett vackert namn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 8:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
En riktigt tydlig stjärnhimmel är så bedövande mäktig och vacker att jag faktiskt blir rädd när jag står under den, även om jag inte kan förstå varför.

Rädd blir jag inte, men fylls onekligen av svårtydda känslor. Det är så ogreppbart stort (hur hanterar man oändlig i en människohjärna?) och allt är så långt bort. Det känns nästan som att falla rakt ut i tomrummet, upp och ner förlorar sin betydelse, jorden jag står på är så liten, gravitationen känns plötsligt som en rätt futtig och osäker sak att sätta allt mitt hopp till...

Citera:
Redan som barn älskade jag den. Men då visste jag inte vad den hette, utan kallade den Laika och skrev en sång som handlade om den.

Vad gulligt! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 9:06 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
Rosie skrev:
En riktigt tydlig stjärnhimmel är så bedövande mäktig och vacker att jag faktiskt blir rädd när jag står under den, även om jag inte kan förstå varför.

Rädd blir jag inte, men fylls onekligen av svårtydda känslor. Det är så ogreppbart stort (hur hanterar man oändlig i en människohjärna?) och allt är så långt bort. Det känns nästan som att falla rakt ut i tomrummet, upp och ner förlorar sin betydelse, jorden jag står på är så liten, gravitationen känns plötsligt som en rätt futtig och osäker sak att sätta allt mitt hopp till...
[/quote]

Jag blir så oerhört LYCKLIG under en mäktig stjärnhimmel ...
alldeles särskilt nere vid Vättern eller uppe i skogen ...
och om jag har min flöjt med mej :)
(jo, jag brukar vara ute nattetid med flöjt ibland *skrattar* "spela fram stjärnorna" *ler*)

känns som om jag verkligen är ett med allt detta, de atomer som ingår i mej, varav kanske det finns en hel del stjärnstoft genom årmiljonerna i mig just nu, kommer förhoppningsvis ingå i detta mäktiga kretslopp också i framtiden ...

Om nu människan inte tar kål på allt genom någon oerhörd dumhet ... *suckar smått*

och sååååååååååååååååå vackert - vackrare finns nästan inte ...

dessutom är tanken svindlande och spännande - det ljus som gör mej glad just nu kanske sändes ut när våra förfäder fortfarande bodde i sina grottor fjärran från datorer, bomber och annat.

Kanske har någon annan några tiotusen år sedan sett upp i en liknande stjärnhimmel och blivit lika förundrad och glad - band genom årtusenden och tvärs genom kulturer.

Dessutom finns det ju flera andra som blir lika glada - och det värmer också! Mer glädje åt människorna :) ...

Bilden på Plejaderna är onekligen vacker! :)
Och "netted stars" är en bra poetisk beskrivning *ler*

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 9:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nu blir jag ledsen. :( Tittar ut genom fönstret och ser ett hav av lampor som aldrig någonsin är släckta om natten. Men om jag någon gång kommer till en plats där jag verkligen kan titta på stjärnhimlen undviker jag att göra det. Jag vet att jag inte kommer att kunna fortsätta leva som vanligt här om jag en gång har varit på en plats som tycks mig bättre. Likväl måste jag göra det, för något annat val har jag ej.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 10:40 pm 
Maia

Hittills så är det Valacirca som leder omröstningen.
Stjärnbilder är fina att se på men jag gillar också de olika mytologiska berättelserna om hur gudarna satte de på himlen av olika anledningar.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 10:14 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Rädd blir jag inte, men fylls onekligen av svårtydda känslor. Det är så ogreppbart stort (hur hanterar man oändlig i en människohjärna?)

Jag har en värre sak ändå. Tänk dig att det aldrig börjat någon gång! Hur kan något inte ha någon början? Känner mig lätt illamående så fort jag försöker förstå det. Och jag blir lite ledsen när jag tänker på vår lilla planet, så liten och blå därute i det stora universum. Rädd för att jag förstår nästan att det bara är en liten frist vi får. Den måste ju bara bli träffad eller förstörd av de oerhörda krafter som existerar därute... :cry:

Stjärnhimlen på Aran-öarna ute i Atlanten var den mäktigaste som jag sett. Man såg Vintergatan så tydligt att det kändes overkligt. Tilläggas skall att de nästan inte har någon el därute och de har inga gatlyktor.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 12:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Undrar varför flest gillar Stora Björn. Man ser den väl aldrig helt och hållet, vanligtvis endast en del av den, plus att den är otydlig.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]