Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 16, 2026 6:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 10:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Undomiel skrev:
Men jag älskar snöbollskrig och det går inte att stoppa det på min skola iaf.. för där kan det stå lärare och säga till en mitt i ett snöbollskrig så typ ingen bryr sig.. även mina föräldrar har slutat bry sig.. :P

Snö och glasögon är en kombination som alla snöbollskastare drar nytta av, men som får mig att hata snöbollskrig för evigt. :? Rulla runt i lössnö på en avskild äng är däremot trevligt så länge det inte är långt hem. Det gjorde jag idag. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 1:24 am 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Hur är det förresten i Australien och på Nya Zealand? Någon globe trotter här? Är de tillräckligt långt söderut för att ha samma dygnsrytm som vi har? (Herregud, sådant här borde man ju veta...)

Nay, sydligaste punkten på Tasmanien ligger på 40 nånting grader syd. 40 grader norr är i mitten av Italien, så de är inte i närheten av långa nordiska vinternätter och dito sommardagar. För att komma i närheten av de nordiska variationerna i dagslängd får man bege sig till yttersta Eldslandet i södra Chile. Och det området är ökänt för sitt hårda och ogästvänliga klimat. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 1:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ah, ja det låter ju vettigt. Tack för upplysningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 2:17 pm 
Maia

jag älskar den svenska vinter så länge temperaturen inte sjunker för snabbt...för då får jag svensk vinter innomhus också...och DET klarar jag mig ganska bra utan! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 2:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Usch ja. Jag har en granne och kompis som levt i 10-gradig "värme" inomhus den senaste veckan eftersom hennes värmesystem kapsejsat. Hon måste stå ut två veckor till innan det kan bli åtgärdat... (Här skulle jag haft en huttrande smiley! :) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 7:43 pm 
Sinda

underbart att bo i lägenhet på vintern, då slipper man hasa runt i fula tofflor som alla villabor!
Jag ogillar starkt alla årstider utom våren, då allt är som anpassat för just MIG.
Vintern är plågsam för då måste jag ha både jacka och kängor, och de hindrar rörelsefriheten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 20, 2004 8:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Förhindring av rörelsefrihet kan läggas till i min lista över nackdelar också. :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 22, 2004 10:03 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Grön skrev:
underbart att bo i lägenhet på vintern, då slipper man hasa runt i fula tofflor som alla villabor!
Jag ogillar starkt alla årstider utom våren, då allt är som anpassat för just MIG.
Vintern är plågsam för då måste jag ha både jacka och kängor, och de hindrar rörelsefriheten.

Om man inte bor hos ett riktigt snålt bostadsbolag som har fesljumna element in i december.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 10:40 pm 
Sinda

aj då. Toffeldags antar jag.
Vi hade det rätt kallt men vi köpte el-element och de är mycket praktiska. Och förra vintern (som var så kall) lånade vi en varmluftsfläkt som hette "Melissa". Den var fantastisk och väldigt rolig. En varmluftsfläkt är bra för att man blir varm, och man kan ställa sin tekopp framför den så blir teet inte kallt. Om varmluftsfläkten dessutom har ett namn så blir förhållandet så mycket djupare

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 11:16 pm 
The Magnificent

Tänk vad mycket en fläkt kan göra :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 11:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Om man inte bor hos ett riktigt snålt bostadsbolag som har fesljumna element in i december.

Du har inte prövat att lufta elementen? Eller snarare att be vicevärden göra det? Det kan göra rätt mycket om det råkar stå för mycket luft i elementen. För jag antar att du har vattenburen värme?

Mycket enklare på torpet: där får man helt enkelt slänga in några vedträn extra när det blir lite kyligt. Dock ska all veden sågas, huggas och staplas och bäras, vilket är en meditativ om än inte så stimulerande syssla. Men det blir man förstås också varm av. :)

Nu är det tö! :( Eländes elände, jag som vill ha det vitt och fint och kallt. Fast det får förstås gärna bli fina skridskoisar - och det blir det om det smälter och sedan fryser på igen. Någon mer som nyttjar långfärdsskridskor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 2:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Mycket enklare på torpet: där får man helt enkelt slänga in några vedträn extra när det blir lite kyligt. Dock ska all veden sågas, huggas och staplas och bäras, vilket är en meditativ om än inte så stimulerande syssla. Men det blir man förstås också varm av. :)

Dessutom kan man då göra bruk av Túrins "Balin, son of Fundin!". Jag tycker det verkar vara helskönt att hugga ved, men det är ju helt klart en manlig syssla. Jag skulle nog tröttna efter ett par vedträn, ramsor till trots.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 9:58 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

sarvi skrev:
Du har inte prövat att lufta elementen? Eller snarare att be vicevärden göra det? Det kan göra rätt mycket om det råkar stå för mycket luft i elementen. För jag antar att du har vattenburen värme?

Nu brassar dom på för fullt så det var nog inget fel på elementen, bara på Mandamus!

Ja vedhuggning är ju en manlig syssla men den ger ju bra motion samtidigt som man gör något nyttigt. Hatar motion som bara är för dess egen skull, känns som slöseri med tid om man inte åstadkommer nåt samtidigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 11:05 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Frånsett bättre hälsa då... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 11:22 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja men det är inget man åstadkommer. En vedhög kan du ju se vad du har gjort men hälsan kanske man hade haft ändå. Jag vill inte att det ska vara så luddigt vad man får för sitt slit. :wink:

Desutom så är motion ganska trist så det mste vara en rejäl morot för att det skall kännas meningsfullt och inte slöseri med tid. När jag tränar varje onsdagsmorgon så sker det på arbetstid eftersom det är obligatoriskt och då får jag åtminstone betalt! :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]