Arwens_vän skrev:
Upplevelser är kanske en sak. Men jag har då sällan upplevt bok- och skivgåvor som mer än matrealistiska. Man bara köper dem åt en. Inte en endaste tanke krävs för att köpa en skiva eller bok.
Jag pratar inte om själva handlingen, att gå ut och köpa en bok eller en skiva. Jag pratar om den upplevelse man får av att exempelvis lyssna på en sång. Den upplevelsen kan för mig vara starkare och mer djupgående än alla buggkurser och resor i världen. Visst finns det resor som för mig betytt oerhört mycket, och som jag har många kära minnen ifrån, men om jag skulle försöka mig på något så absurt som att göra en topp-tio-lista över de mest betydelsefulla upplevelserna i mitt liv, så skulle nog merparten av de vara musikaliska. (Men så är jag ju musiker också...)
Det är alltså inte själva fenomenet att få en skiva som är det mest eftersträvansvärda (även om det nog finns en liten samlande materialist inuti mig också), utan den upplevelse som jag får av riktigt bra musik.
Citera:
Det är just tanken som JAG är ute efter. Enligt min bild är den bästa julklappen den som har mest tanke bakom.
Den bästa julklappen är enligt mig den som bäst motsvarar något man vill ha, antingen man sen har önskat sig det eller om det är en total överraskning.
Citera:
Nåväl. Så tänker jag. Och det är

inte trams för det!
Nej, du hade en väl underbyggd åsikt, så "trams" var fel ord. Däremot så anser jag att det är trams att anse att musik är materialistiskt, och det står jag för.