Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jul 31, 2026 12:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad tycks om den förlängda RoTK?
InläggPostat: sön dec 12, 2004 12:46 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Köpte den igår och såg den igårkväll. Håller på att plöja igenom extramaterialet nu.

Åh, har längtat så länge och ÄNTLIGEN är den här.

Tyckte väl om det mesta men det känns alltid lite konstigt att se den förlängda då man sett den vanliga så många gånger. De nya scenerna "hoppar liksom på en" och man känner sig lite vilsen då man inte vet vad som händer just där men kan allt det andra.

Vad tycker ni? Bra/dåligt om de olika scenerna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 3:57 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Jag köpte den också igår, och hade ett mycket angenämt maraton med de förlängda versionerna. Det var en del saker jag tyckte om, men en del saker som jag tyckte sämre om.

*SPOILERS*

Scenen med Saruman kändes nödvändig för att ge filmen en bättre helhet, men scenen i sig inehöll en del brister. Eldkulan kändes lite omotiverad, och man kan fråga sig hur Saruman kände till att Frodo var på väg till Mordor.

De förlängda scenerna i Dödens Stig kändes bara onödiga. Att Gimli töntade sig när spökhänderna kom fram kändes malplacerad, och det kändes helt onödigt att en sådan komisk scen skulle dyka upp när de byggt upp stämningen för att det skulle vara otäckt. Denna scen sänkte filmen rejält.

Scenerna med Faramir, Denethor och Pippin tyckte jag var bra, och gav filmen ytterligare djup.

Scenen då Häxmästaren splittrade Gandalfs stav tyckte jag var bra och var nödvändig då Häxmästaren i den vanliga versionen kändes lite lam. Där snackades det mycket och sedan dog han bara, medan han i Extended fick uträtta något hemskt innan.

Scenen med Faramir och Eowyn kändes bra ur filmiskt perspektiv då man behövde en lite närmare förklaring till deras kärlek, men har man läst boken så tycker man nog, som jag, att den scenen kändes väldigt tam och hade kunnat utvecklas. Eowyns sorg och längtan efter att dö glöms helt bort vilket leder till att hennes karaktär görs mer naiv.

Då Frodo och Sam tvingas följa med en orkpartull gillar jag, då man i och med detta får intrycket av att Mordor är större och tar längre tid att ta sig igenom, vilket eliminerar ett av de största problemen i bioversionen.

Angående Saurons språkrör så vill jag citera vad en vän till mig sa:
"Det känns som att de ringt Tim Burton och sagt: 'Kan inte du designa en karaktär åt oss. Han ska typ vara lite sådät skojigt gotisk så som du brukar göra dom, lite Jack Skellington kombinerat med den huvudlösa ryttaren'. 'Men bryter inte det mot de andra karaktärerna i filmen?' 'Äh, strunt samma, det är ju liksom coolt'." Med andra ord så kändes språkröret otroligt malplacerat. Ska han förställa en ork, en svart numenorit eller nåtgonting annat? Väldigt korkat att sjabbla bort en sådan möjlighet att visa att även vanliga människor kan bli helt korrupta av Saurons inflytande.

För övrigt mådde jag lite illa av Gimlis prat om håriga kvinnor och smutsiga dvärgkrigare, och så ska det verkligen inte vara! Gimli är en av mina absoluta favoritkaraktärer i böckerna och att de förstört honom så mycket i filmerna tycker jag är riktigt tråkigt, speciellt eftersom det är gjort på totalt onödigt basis. Det verkar som att manusförfattarna har följt någon slags dum regel om att skämt måste komma inom ett visst antal minuter. En regel de skulle vunnit på att strunta i.

Nu låter det säkert som att jag tycker väldigt illa om Konungens Återkomst Extended, men faktum är att jag tycker att det generellt sätt är en mycket bra och köpvärd film. Jag njöt när jag såg den och tyckte att den var bättre än bioversionen, som jag ändå tyckte var den näst bästa i serien, så låt er inte avskräckas av all kritik.

P.S. Har inte sett extramaterialet än, så det kan jag inte kommentera. D.S.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 11:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Detta är första gången någonsin som jag har lyckats hindra mig själv från att läsa spoilers. :)

EDIT: Nej, det gjorde jag inte. :oops:
Inte så hemska överraskningar i alla fall, men vi får se. Jag är ju den sortens människa som stör sig på precis allt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Vad tycks om den förlängda RoTK?
InläggPostat: sön dec 12, 2004 12:12 pm 
Redaktionen

shadowfax skrev:
Köpte den igår och såg den igårkväll. Håller på att plöja igenom extramaterialet nu.

Åh, har längtat så länge och ÄNTLIGEN är den här.

Tyckte väl om det mesta men det känns alltid lite konstigt att se den förlängda då man sett den vanliga så många gånger. De nya scenerna "hoppar liksom på en" och man känner sig lite vilsen då man inte vet vad som händer just där men kan allt det andra.

Vad tycker ni? Bra/dåligt om de olika scenerna.

Det mesta tyckte jag var rätt bra, men jag störde mig på att Gimli är ÄNNU mera pajas än jag trodde var möjligt. Kan ingen ringa The Dwarven Anti-Defamation League?

Och scenen med de dödas armé som anfaller piratskeppen kändes jäkligt onödig -- den förstör ju överraskningen när döingarna sedan anfaller Saurons armé på Pelennors slätt. EN sådan scen hade räckt. Och varför ända in i glödheta helsike tackade döingarna först NEJ till att bli befriade från förbannelsen? Det är ju korkat! Var det bara för att man skulle få se lavinen av dödskallar? Där är ta mig tusan bioversionen bättre klippt! :evil:

När jag tänker på de onödiga bitar som är med -- Gimlis och Legolas fyllelek, döingarnas velande, extra scener från slaget, m. m. -- så undrar jag om det inte hade funnits utrymme för "The Scouring of the Shire".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 4:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kan egentligen inte säga så mycket ännu, det är lite för "färskt", måste sjunka in och ses igen, men hur som helst...:

Mycket bra, mycket skit, så som det alltid varit. Håller med om Dödens stig och Gimli-tjafset, men spökhänderna i sig gillade jag. Tyckte scenen när de träffar spökarmén var bättre än i bioversonen också, ända tills dödskallelavinen, ett tag var jag övertygad om att jag hamnat i en Indiana Jones-film istället! :shock: :x

En hel del förstod jag att de behövde ha med även om jag inte tyckte om själva scenerna.
Som t.ex. Saruman och Gríma. Det var lite grann som "ja ja, nu är det med i alla fall..."

Grät plötsligt och mycket överraskande som ett litet barn när Éomer hittar Éowyn, det var bra gjort tyckte jag. Bra också att Pippin får leta tills det blir mörkt innan han hittar Merry.

Morningstar tyckte att Éowyns dödslängtan kommit bort, menjag håller inte med. Titta på hennes ansiktsuttryck när hon vaknar i Houses of healing! Den blicken behöver inte översättas i talade ord, den sade allt!

Saurons språkrör var inte bra i mina ögon. Morningstars ord om "Jack Skellington" passar bra. Och så typiskt av PJ att låta Aragorn hugga huvudet av honom... :roll: Men även det var ett fall av "Ja ja, nu är det med i alla fall..." för min del. (Glad att vi slapp striden mellan honom och Aragorn i alla fall. Såg det på extramaterialet. Hade nog varit snyggt, men herregud så långt ifrån originalet!)
shadowfax skrev:
Citera:
Väldigt korkat att sjabla bort en sådan möjlighet att visa att även vanliga människor kan bli helt korrupta av Saurons inflytande.
På ett ställe i extramterialet får man bilden av att de faktiskt inte riktigt visste att han var människa, det kan ju förklara en del. Trots all detaljrikedom brister ders research ibland. Det sägs t.ex. att det inte står något om huruvida man ser hans ögon i boken eller inte, alltså tyckte de att de lika gärna kunde göra honom ögonlös. Trots att vi i boken kan läsa: "Looking in the Messenger's eyes they read his thought." Och Aragorn har ju en "ögon-duell" med honom innan dess... Nåja.

Som sagt, måste se det igen för att få en lite klarare bild av helheten, det är lite som Shadowfax säger:
Citera:
De nya scenerna "hoppar liksom på en" och man känner sig lite vilsen då man inte vet vad som händer just där men kan allt det andra.

Jag är glad att den är här, glad att den gjorts och det kunde varit en veritabel katastrof, det kunde hela trilogin varit, och det tycker jag inte att den är. Jag tycker mycket om filmerna. Och jag tycker mycket om boken. Jag citerar Philippa Boyens (eller var det Fran Walsh?) igen: "You can never hope to satisfy those who love the book, with this movie,---You can ever only give them a sense of what might have been" Eller nåt i den stilen.
Men det är en underlig liten känsla, detta att det är färdigt nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 6:50 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Mycket var bra men en del kunde de ha skippat.

Det jag stör mig mest på, antagligen för att det inte alls är som i böckerna, är när Saruman faller ner och dör på hjulet.

SOm någon skrev, hade de klippt bort en massa "tjafs" så hade de kunnat ta med annat som ex utrensningen osv.

Men i stort sett så är jag nöjd. Jag gillade verkligen Eowyn och Faramir i deras sk kärleksscen. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 7:49 pm 
Östring

Hade ett marathon igår och oj vad underbart det var :lol:

Fast ändå känns det som om PJ har tryckt en en del scener bara för att dem ska göra en EE.

Saurons språkrör var inte alls så "skräckinjagande" som jag hade föreställt mig i boken. Hans fula flin är inte alls skrämmande. :twisted:

Men ändå så känns det som att de som inte läst böckerna får en bättre förståelse för allting, och vi får en bättre upplevelse :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 7:52 pm 
Master of Doom

Jag såg den idag. Är det ingen mer än jag som kände sig lite mör efter 4 timmar?

Jag håller med om mycket som har sagts. Gimli var onödigt fjantig som vanligt, spökena borde man inte ha sett så mycket, dödskallelavinen var värdelös, Mouth of Saurons plötsliga frånfälle var lite onödigt och han var för "weird". Mötet mellan Gandalf och WKoA som är ett av bokens starkaste ögonblick tycker jag att de sjabblade bort helt.

Den var bra förstås, men jag tycker faktiskt att RotK EE var den EE-version som tillförde bioversionen minst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 7:53 pm 
Redaktionen

Gillade inte att Gandlafs stavv splittrades av Häxmästeren. Man får då intrycket av att han är mäkitigare än Gandalf då han precis ska döda han då Rohan dyker upp. I boken får man inte uppfattningen att Häxmästaren skall vara mäktigare än Gandalf utan tvärt om.

Ang. Saurons språkrör störe jag mig inte för mycket på hans utseende. Jag störde mig däremot något enormt på att Aragorn högg huvudet av han. Det framställer Aragorn som en simpel mördare och inte en mäktig och klok kung.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 12, 2004 7:55 pm 
Master of Doom

Jag håller med dig fullständigt om stavsplittrandet. Det och dödskallelavinen var de sämsta tilläggen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 2:11 am 
Snaga

Mattias skrev:
Ang. Saurons språkrör störe jag mig inte för mycket på hans utseende. Jag störde mig däremot något enormt på att Aragorn högg huvudet av han. Det framställer Aragorn som en simpel mördare och inte en mäktig och klok kung.

Håller med, kändes fel att Aragorn högg huvudet av honom, hugga huvudet av en förhandlare är något som dom onda skulle göra, inte Aragorn...

Borde gjort den scenen mer lik boken

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 9:44 am 
Avar
Användarvisningsbild

inte mycket att tillägga :) ...
mer än jag är SÅ glad att jag åtminstone låtsas att den gamla kvinnan i Läkandets hus som skymtar förbi ÄR Ioreth :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 11:07 am 
Hobbit

Citera:
Saurons språkrör var inte bra i mina ögon. Morningstars ord om "Jack Skellington" passar bra. Och så typiskt av PJ att låta Aragorn hugga huvudet av honom... Men även det var ett fall av "Ja ja, nu är det med i alla fall..." för min del. (Glad att vi slapp striden mellan honom och Aragorn i alla fall. Såg det på extramaterialet. Hade nog varit snyggt, men herregud så långt ifrån originalet!)

Det är inte Saurons Språkrör Aragorn kämpar mot i extramaterialet, det är Sauron själv.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 12:56 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Oh, vad många svar. KUL!

Vi verkar ju vara ganska överens faktiskt...
Tycker många av scenerna känns onödiga och larviga.
Tex:
dryckestävlingen (suck...)

gimlis larvande vid dödens stig (fånigt och onödigt) och även dödskallarna.
Däremot gillade jag att man inte riktigt visste om de döda sade ja eller inte. Aragorns uppgivenhet när han ser "flottan" gillar jag också.
Jag gillar också skrattet från de dödas "ledare". Tycker det låter läckert och läskigt.

Saruman scenen kändes på något vis malplacerad och långsam och liksom "något måste vi ju göra men skit samma om det blir riktigt bra, skynda nu" (kunde inte förklara det riktigt men hoppas ni förstår vad jag menar... :oops: ) vill ändå ha med det men kanske med mer dramatik och mindre "ramla på pinnen larv". Hm, jag är ingen hejjare på att förklara mig känner jag...

Vingilot skrev:
Citera:
Grät plötsligt och mycket överraskande som ett litet barn när Éomer hittar Éowyn, det var bra gjort tyckte jag. Bra också att Pippin får leta tills det blir mörkt innan han hittar Merry.

Kan bara hålla med. Grät som ett barn.

Jag gillade faktiskt Saurons språkrör, verkar vara den enda som gör det. (jag minns iof inte riktigt hur det var i boken) men jag tycker han var läskig till tusen. Tycker däremot att "huvud-chopp-off-andet" var dumt.

Morningstar skrev:
Citera:
Scenerna med Faramir, Denethor och Pippin tyckte jag var bra, och gav filmen ytterligare djup.

Håller med! Älskar dessutom Pippins sång och scenerna till (ingen extrascen förstås).

Visst är scenen med Eowyn och Aragorn när han ger sig av till dödens stig förlängd? Han säger i slutet: "I have wished you joy since the first I saw you". Kan inte minnas det från bioversionen. Gillar det iallafall.

Gillar även scenen med Eowyns dröm även om den kanske är "onödig".

Förlängningen där Gandalf rider iväg med Pippin och Merry blir kvar o sedan pratar med Aragorn om deras vändskap är underbar. Gråter varje gång. Fast det gjorde jag innan förlängningen också...

Märkte en lustig sak idag när jag skulle leta efter en sak i filmen och textningen var på (ser alltid utan text annars) I den nya delen 13. "Crossroads of the fallen kings" så säger Sam: It's just morbid thinking" och jag förstod direkt vad han menade. Men när texten var på så stod det "mjältsjuka" :?: :?: :o Först tänkte jag "är Frodo sjuk" innan jag hörde vad Sam sade. Har ni hört mjältsjuka förut? Låter ju knäppt...

Tycker mycket om den nya scenen mellan Merry och Eowyn när de är på väg till Gondor. (39. Merrys simple courage)

En lustig sak jag tänkt på är när Legolas gör sin "mumakilritt" så när det börjar är Legolas, Aragorn och Gimli på samma ställe, och när mumakilen sprungit som en tok med Legolas klängande och tillslut faller o Legolas hoppar av så är de precis framför Gimli... sprang han i cirkel eller... :x

Och när Eowyn försöker kravla undan för "deg-orchen" och nå svärdet från en fallen krigare - varför tar hon inte sitt eget? Hon har ju det på sig... det ser man senare. :o

Theodens dödsscen griper mig varje gång... och när Eomer hittar Eowyn då brister allt...

Scenerna i läkandets hus är underbara, kunde varit fler.

Åh, jag är så glad att den äntligen kommit! Jag har haft en period nu då jag inte kunnat "komma i stämmning" när jag sett filmerna. Har inte kunnat se Frodo, Aragorn osv utan bara sett Elijah och Viggo....
vet inte varför, har liksom sett bakom allt och inte kunnat "komma in" vilket har varit jättetråkigt för jag vill KÄNNA när jag ser filmerna då jag fullkomligt älskar dem. Men nu har det kommit tillbaka! HURRA!!!

Oj då...blev ett långt inlägg. " det börjar växa mossa här, mossa här, mossa här...."

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 2:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag var klok; jag såg filmen under två dagar. En skiva per dag... då blir man inte lika mör som Turid. Taktiskt kanske... men Túrin har ändå mer att vara stolt över.

Nåväl. Jag måste bara säga att filmen var en besvikelse. De hade verkligen ändrat för mycket i vissa scener. Det är väl ingen överraskning, att JAG tycker det?

Att se Saurons språkrör gjorde mig glad. Men jag blev mindre glad då ordet "bög" hamnade i mitt sinne. Alla mina ogrundade och bortglömda fördommar olm hur bögar är stämde så överrens in på honom. Men än värre var att han dödades. Min mun öppnades mer än vad den mörka porten gjorde.

Scenen när Eowyn hämtade Merry fick mig att spy. Han ska för 17 inte veta att det är hon!

Att se spökerna anfalla skeppen gjorde mig ledsen. Jag har läst den delen och, självklart, fårr mig en bra bild över hur det ser ut. Men självklart kommer de gröna spökerna och måste döda, döda och döda. Inte skrämma. Att se PJ dö var väl roligt; men de kunde ju dödat honom i en annan scen! PJs förminskade geografi märktes, då flera mil hade förminskats till någon kilometer från spökberget

Självklart finns fortfarande mycket mer att tillägga. Filmen var en besvikelse; mest för att allt har blivit så enkelt. Allt måste vara så "coolt". Sådant avskyr jag! Erbjudandet om femman finns fortfarande kvar. LOTR förtjänas att göras om!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]