Oh, vad många svar. KUL!
Vi verkar ju vara ganska överens faktiskt...
Tycker många av scenerna känns onödiga och larviga.
Tex:
dryckestävlingen (suck...)
gimlis larvande vid dödens stig (fånigt och onödigt) och även dödskallarna.
Däremot gillade jag att man inte riktigt visste om de döda sade ja eller inte. Aragorns uppgivenhet när han ser "flottan" gillar jag också.
Jag gillar också skrattet från de dödas "ledare". Tycker det låter läckert och läskigt.
Saruman scenen kändes på något vis malplacerad och långsam och liksom "något måste vi ju göra men skit samma om det blir riktigt bra, skynda nu" (kunde inte förklara det riktigt men hoppas ni förstår vad jag menar...

) vill ändå ha med det men kanske med mer dramatik och mindre "ramla på pinnen larv". Hm, jag är ingen hejjare på att förklara mig känner jag...
Vingilot skrev:
Citera:
Grät plötsligt och mycket överraskande som ett litet barn när Éomer hittar Éowyn, det var bra gjort tyckte jag. Bra också att Pippin får leta tills det blir mörkt innan han hittar Merry.
Kan bara hålla med. Grät som ett barn.
Jag gillade faktiskt Saurons språkrör, verkar vara den enda som gör det. (jag minns iof inte riktigt hur det var i boken) men jag tycker han var läskig till tusen. Tycker däremot att "huvud-chopp-off-andet" var dumt.
Morningstar skrev:
Citera:
Scenerna med Faramir, Denethor och Pippin tyckte jag var bra, och gav filmen ytterligare djup.
Håller med! Älskar dessutom Pippins sång och scenerna till (ingen extrascen förstås).
Visst är scenen med Eowyn och Aragorn när han ger sig av till dödens stig förlängd? Han säger i slutet: "I have wished you joy since the first I saw you". Kan inte minnas det från bioversionen. Gillar det iallafall.
Gillar även scenen med Eowyns dröm även om den kanske är "onödig".
Förlängningen där Gandalf rider iväg med Pippin och Merry blir kvar o sedan pratar med Aragorn om deras vändskap är underbar. Gråter varje gång. Fast det gjorde jag innan förlängningen också...
Märkte en lustig sak idag när jag skulle leta efter en sak i filmen och textningen var på (ser alltid utan text annars) I den nya delen 13. "Crossroads of the fallen kings" så säger Sam: It's just morbid thinking" och jag förstod direkt vad han menade. Men när texten var på så stod det "mjältsjuka"

Först tänkte jag "är Frodo sjuk" innan jag hörde vad Sam sade. Har ni hört mjältsjuka förut? Låter ju knäppt...
Tycker mycket om den nya scenen mellan Merry och Eowyn när de är på väg till Gondor. (39. Merrys simple courage)
En lustig sak jag tänkt på är när Legolas gör sin "mumakilritt" så när det börjar är Legolas, Aragorn och Gimli på samma ställe, och när mumakilen sprungit som en tok med Legolas klängande och tillslut faller o Legolas hoppar av så är de precis framför Gimli... sprang han i cirkel eller...
Och när Eowyn försöker kravla undan för "deg-orchen" och nå svärdet från en fallen krigare - varför tar hon inte sitt eget? Hon har ju det på sig... det ser man senare.
Theodens dödsscen griper mig varje gång... och när Eomer hittar Eowyn då brister allt...
Scenerna i läkandets hus är underbara, kunde varit fler.
Åh, jag är så glad att den äntligen kommit! Jag har haft en period nu då jag inte kunnat "komma i stämmning" när jag sett filmerna. Har inte kunnat se Frodo, Aragorn osv utan bara sett Elijah och Viggo....
vet inte varför, har liksom sett bakom allt och inte kunnat "komma in" vilket har varit jättetråkigt för jag vill KÄNNA när jag ser filmerna då jag fullkomligt älskar dem. Men nu har det kommit tillbaka! HURRA!!!
Oj då...blev ett långt inlägg. " det börjar växa mossa här, mossa här, mossa här...."