Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 02, 2026 7:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GONDOR
InläggPostat: lör maj 01, 2004 11:07 am 
Östring

Vad har ni för idéer om Gondor? Hur är det politiska styret uppbyggt, med administration , utbildningsväsende mm och hur fungera rarmen och ekonomin?

Om ni beskriver fjärde åldern är ni välkommna att skriva i det forumet, annars kanske det passar att skriva här...

(Jag skrivet inte mina tankar nu efterssom jag koncentrerar mig på projekt 4:e åldern)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 26, 2004 8:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jag har trott att den politiska makten är så här:

Kungen
Rikshovsmästaren
Rådet/Regeringen?
Generalerna

Skolor har väl bara de rika råd med,
bönderna lär väl sina barn att bli bönder, kanske skriva och läsa beror på omstängheterna.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 10:50 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

För mig känns Gondor så smått. Man har så svårt att komma ihåg att Gondor sträcker ut sig bakom Minas Tirith i större omfattning än framför.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 09, 2005 9:35 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Det kan bero på att dessa områden bara sporadiskt nämns i LotR (förutom Morthond och andra ställen som aragorn går förbi)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 7:46 pm 
Dúnadan

Tankar som lossnat under kokande av thailändsk grönsakssoppa:

Det är alltid nånting med Gondors politiska system som känns fel för mig. De är åtminstone femhundra år före Rohan och verkar ha en administrativ struktur som förutsätter mycket bättre underbyggnad än den traditionella som finns, man får aldrig veta hur kronan har råd att betala en stående armé och det är uppåt väggarna fel att majoriteten av befolkningen bor i Minas Tirith. De skulle svälta ihjäl om det inte fanns en större landsbygdsbefolkning som sålde mat åt dem (nå, svalt gjorde de säkert i alla fall eftersom det blev krig mitt i vårsådden.) Men i alla fall...

Rikshovmästaren har jag alltid uppfattat som kungens ställföreträdare, typ vicepresidenten i USA snarare än statsministern. Rådet består skulle jag tro av länsherrarna ute i provinserna -- Imrahil av Dol Amroth, Forlong av Lossarnach, Hirluin av Pinnath Gelin och så vidare, och andra som kungen/rikshovmästaren anser vara viktiga. Ansvarar antagligen också för att kungens befallningar efterföljs.

Folkvalda organ, maktdelning och parlamentariskt ansvar verkar det vara dåligt med. Lagstiftande, verkställande och dömande makt ligger samlade i samma instans: hos kungen på nationell nivå, hos länsherren på regional nivå, och på lokal nivå finns det kanske ett ting eller ett byråd eller nåt sånt.

Vet inte hur folket i Gondor hade det med skolgång (en miss av Tolkien när han valde att inte skapa institutionaliserad religion. Kloster, tempel och så vidare har alltid varit bra för folkbildningen), men jag kan tänka mig att det var ganska informellt på landsbygden. Bönder, fiskare och fåraherdar hade inte så stort behov av att lära sig läsa och skriva.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 8:21 pm 
Redaktionen

Alshain skrev:
det är uppåt väggarna fel att majoriteten av befolkningen bor i Minas Tirith. De skulle svälta ihjäl om det inte fanns en större landsbygdsbefolkning som sålde mat åt dem (nå, svalt gjorde de säkert i alla fall eftersom det blev krig mitt i vårsådden.) Men i alla fall...

Bodde verkligen majoriteten av gondorianerna i Minas Tirith? Jag har alltid tänkt mig att det finns en stor landsbygdsbefolkning i Gondor. Jag säger inte att du har fel, för jag är dåligt påläst, men stämmer det verkligen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 15, 2005 11:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag kan tänka mig att Minas Tirith har ett par tusen invånare men de flesta invånare i Gondor bor väl mest på landsbygden. De som bodde i Minas Tirith var väl typ Gondors elit eller nåt?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 16, 2005 11:43 am 
Dúnadan

Plockar ner svenska översättningen ur hyllan:
Citera:
Men de bönder och herdefolk som bodde här [kommentar: på Pelennors slätt] nu var inte många, för större delen av Gondors befolkning hade sina hem i staden med dess sju koncentriska kretsar.

:oops: Helvete. Jag läser vidare och konstaterar att texten fortsätter med att större delen också bodde i Lossarnach och i Lebennin. Så ta och glöm att majoriteten av Gondors befolkning bodde i Minas Tirith, är ni snälla. :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 8:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hur skaffar dem mat om det inte är så mycket folk ute på landsbygden?

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 28, 2005 8:45 am 
Maia

Jag har alltid uppfattat att de södra och västra delarna av Gondor är ganska rikligt befolkat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 28, 2005 6:54 pm 
Uruk

Intressant är att det inte deltog några trupper från de västra delarna av Gondor (Långerad) vid Pelennor eller slagen däromkring. vad kan det bero på? Var landet obefolkat eller hade rikshovsmästaren förlorat makten över dem?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 28, 2005 7:02 pm 
The Magnificent

Men Imrahil, Prince of Dol Amroth, kom ju iaf, och han kanske tog med trupper från väst?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 28, 2005 11:23 pm 
Maia

Nu var det säkert ett år sedan jag läste The return of the king senast men var det inte så att de styrkor som Aragorn kom med till slaget vid Minas Tirith var styrkor från just västra och södra Gondor?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 2:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aragorn, Legolas och Gimli hämtade väl upp soldater från västra och södra Gondor med sin lilla flotta eller har jag helt fel?

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 29, 2005 3:04 pm 
Noldo

melkor skrev:
Aragorn, Legolas och Gimli hämtade väl upp soldater från västra och södra Gondor med sin lilla flotta eller har jag helt fel?

Helt rätt

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]