Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 16, 2026 1:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 7:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Oj, vad förvånad jag blir när jag läser alla dessa invändningar! Själv tyckte jag att det mesta i förlängningen gjorde filmen mycket mera sevärd. Tidigare har jag inte riktigt kunna bestämma mig huruvida jag tycker bäst om första eller sista filmen, men nu när jag sett denna förlängd har jag slutat tveka. Jag älskade den!

Främst gillade jag att de lyckades få Saruman ur vägen så pass nära boken trots att hela Fylkerensningen är borta. Förlängningen av dödens stig tyckte jag kändes nästan nödvändig (även om det anfallande potatislagret... nja, okay då...). Den kändes väldigt överhafsad och lite undanskuffad i bioversionen. Asch, det är ingen ide att jag sitter och rabblar upp allt jag tyckte var bättre i denna version, eftersom det skulle bli ganska långrandigt.

Att de nya scenerna skulle "störa" håller jag inte alls med om. Jag tycker tvärt om att det är jättekul att kunna en film så pass bra att handling och sammanhang sitter som gjuten, men trots det få små överraskningar här och där. Ett himla kul sätt att se film.

Lite mysko klippt tyckte jag nog ändå att det var när man fick se Eowyn friskna till *men Merry och Pippin då! Merry och Pippin!* innan slutligen Pippin fann Merry. Tråkigt att vi inte heller denna gång fick se dem vandra upp mot läkandets hus. Jag gillar den scenen i boken.

Åsså slutligen kan jag väl alltid reta någon med att erkänna att scenen där Gimli försökte blåsa bort andarna fick mig att skratta hejdlöst. Kanske inte korrekt, men kul!

Underbar film! Det är inte boken, men det är en bra film.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 7:25 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag måste säga att jag blir glad över ett sådant positivt inlägg...
Själv har jag inte hunnit se den förlängda än men just nu känns det väldigt svårt att vänta en längre stund. Go you!
Annars är väl en hel del inlägg i detta forum (delvis på grund av mig) Fullt med klag på översättningar filmmissar och annat tjafs...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 8:51 pm 
Redaktionen

Jag måste säga att jag faktiskt gillar den, men att vålnaderna skulle ha avböjt att bli lösta från förbannelsen? No way...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 13, 2004 9:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Du låter förvånad Martinus?

Théoden (käre granne :wink: ): Det är nog ältandet av vad vi upplever som missar som till stor del gör att vi söker oss till ett sånt här forum. Men själv har jag nog ältat så pass mycket nu att jag passerat det stadiet och kan ta till mig filmerna som just filmer. Inte min älskade bok i bild. Boken är bäst, bäst och alltid bäst, men filmerna är ett förbaskat kul sidospår!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 12:06 am 
Maia

jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den förlängda versionen. många klagar på Saurons språkrör men jag tyckte faktiskt om honom... visst, han var inte som i boken men egentligen... det GÅR liksom inte att göra så... och JAG tyckte om honom, vad ni andra än tycker... skönt att veta att man inte var ensam.

en annan scen jag gillade var "Éowyn's Dream". Det kan ha att göra med att Éowyn blev min klara favoritkaraktär redan från första stund.
de scener jag längtat mest efter är från läkandets hus och när Éomer hittar Éowyn på slagfältet. är det någon scen som verkligen band mig totalt så var det den. jäklar vad nära det var att jag grät då, och jag kan knappt gråta längre... hur mycket jag än skulle vilja...

tänkte kommentera dokumentärerna lite snabbt... var det någon dokumentär i alla EE-boxarna som jag verkligen tyckte riktigt mycket om så var det "Home of the Horse Lords"... kan ha att göra med att om det är något lan jag verkligen tycker riktigt mycket om i Midgård så är det Rohan, och dessutom så älskar jag verkligen hästar... och jag blev riktigt glad när jag fick reda på vilka som hade köpt hästarna... t.ex. att Viggo Mortensen köpte Brego (Uraeus). fast jag är ju som jag är...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 8:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

DiamondDawg skrev:
Citera:
Saurons språkrör var inte bra i mina ögon. Morningstars ord om "Jack Skellington" passar bra. Och så typiskt av PJ att låta Aragorn hugga huvudet av honom... Men även det var ett fall av "Ja ja, nu är det med i alla fall..." för min del. (Glad att vi slapp striden mellan honom och Aragorn i alla fall. Såg det på extramaterialet. Hade nog varit snyggt, men herregud så långt ifrån originalet!)

Det är inte Saurons Språkrör Aragorn kämpar mot i extramaterialet, det är Sauron själv.

Självklart är det så! Hjärnan hoppade mellan tankarna snabbare än vad fingrarna hann med, "honom" skulle varit "Sauron". Men tack för påpekandet ändå.

Farbror Tora: Home of the horse lords och costume designs var det första jag kollade. Skådisarnas respekt för hästarna gillade jag, även de som inte hade särskild stor koll på vad en häst var verkade ju ha blivit imponerade av djuren. Och så härligt att Viggo köpte Florian (Asfaloth) åt stuntryttarinnan...! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 9:43 pm 
Maia

Är det någon som har köpt collectors box?

Inläggsrubrik: PJ:s prioriteringar
InläggPostat: ons dec 15, 2004 1:19 am 
Uruk

Jag kan ju säga hur JAG skulle ha gjort om jag varit PJ.

Dryckesgillet hade jag strukit - det räckte som det var med festande. Men om det varit en komedi han skulle göra var det vansinnigt roligt.

Jag skulle också ha skippat Fylke rensas - Sarumans "nya" slut var en bra kompromiss. Och jag gillade ironin i att han föll på sin egen maskin. Det var helt i Tolkiens anda anser jag. Håller med om att han inte borde ha känt till Frodo. Då skulle han ju redan berättat det för Sauron.

Det mesta från Dödens stig köper jag. Utom den urfåninga dödskallelavinen. Köper även "förenklingen" när Aragorn ser skeppen efter att de kommit ut.

Gillade att Mordor blev "större" i och med alla de nya scenerna, tex att Gondors armé red mer samt mer scener med Sam och Frodo. Såg i extramaterialet att Barad Dur och Mount Doom var placerat längre ifrån de svarta portarna i början (de simpla animationerna från "det alternativa slutet") Hade önskat att det varit så i den slutgiltiga verionen med. Och att varän man i östra Gondor befunnit sig slapp ha ett gigantiskt Minas Tirith som skymde solen.

Jag skulle ha slängt in östringarna i kriget. Var tog de egentligen vägen? Blev dom orkmat i Mordor eller?

Saknade fortfarande vildmännen som visade den glömda antika genvägen till Minas Tirith. Som skulle ha varit där i stället för den stupfulla clownen , ehh... jag menar dvärgen) i Edoras.

Gillade att Häxmästaren äntligen fick visa sin styrka. Gav den följande scen med Merry och Eowyn ytterligare styrka. Har faktiskt inte tänkt på att Merry oskadliggjorde honom med sin klinga från Arnor, sedan kunde Eowyn enkelt döda honom eftersom hon inte var man (ödet var fullbordat). Problemet är ju att vi inte vet det i filmverionen varifrån hans klinga kommer ifrån. Antar att Aragorn måste ha hittat dem på gravkumlarna... ;-)

Annars var det ju en bra film. Och extamaterialet var lysande. Särskillt när "Hans Jensen" eller vad han nu hette intervjuade Elijah *lol*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 3:48 am 
Sinda

Jag tycker EE var bra såklart, men mycket kändes som utfyllnad och tillförde inte så mycket egentligen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 4:04 pm 
Avar
Användarvisningsbild

jag har Collectors Box ... inte för att jag har någon aning om hur jag ska betala den, men det problemet blir inte akut före 4:e januari :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik: Re: Vad tycks om den förlängda RoTK?
InläggPostat: ons dec 15, 2004 5:48 pm 
Redaktionen

Martinus skrev:
Och varför ända in i glödheta helsike tackade döingarna först NEJ till att bli befriade från förbannelsen? Det är ju korkat! Var det bara för att man skulle få se lavinen av dödskallar?

Hmm... jag tolkade det inte alls som om de tackade nej först. Sade de verkligen "nej"? Jag såg det som att döskallelavinen (håller med om att den är fånig) avbröt diskussionen (eller möjligen som en symbol för att de döda "anslöt sig" till våra vänner).

Citera:
När jag tänker på de onödiga bitar som är med -- Gimlis och Legolas fyllelek, döingarnas velande, extra scener från slaget, m. m. -- så undrar jag om det inte hade funnits utrymme för "The Scouring of the Shire".

Jag tror du har missuppfattat problemet med "The Scouring". Det har inte så mycket med tiden att göra, som det faktum att det ligger sist i handlingen. En film som redan beskyllts för alltför många slut hade nog blivit än mer kritiserad om handlingen tagit fart på nytt när hobbitarna kom tillbaka till Fylke.

Jag hade gärna sett "The Scouring", men jag förstår och accepterar att Jackson, Walsh och Boyens skar bort det.

Inläggsrubrik: Re: PJ:s prioriteringar
InläggPostat: ons dec 15, 2004 7:52 pm 
Hobbit

Plutonium skrev:
Jag skulle ha slängt in östringarna i kriget. Var tog de egentligen vägen? Blev dom orkmat i Mordor eller?

Precis. Har faktiskt skapat en egen tråd om detta, eftersom östringarnas frånvaro på slagfältet var det som jag hakade upp mig mest på. Tycker de kunde ha fått en större roll vid Gondors belägring/Pelennors slätt och visat publiken att Saurons arméer faktiskt till stor del utgjordes av människor.

Annars har jag egentligen inget att invända mot. Suveränt arbete av PJ med crew från början till slut.

Inläggsrubrik: Re: Vad tycks om den förlängda RoTK?
InläggPostat: ons dec 15, 2004 8:07 pm 
Redaktionen

Danne skrev:
Martinus skrev:
Och varför ända in i glödheta helsike tackade döingarna först NEJ till att bli befriade från förbannelsen? Det är ju korkat! Var det bara för att man skulle få se lavinen av dödskallar?

Hmm... jag tolkade det inte alls som om de tackade nej först. Sade de verkligen "nej"? Jag såg det som att döskallelavinen (håller med om att den är fånig) avbröt diskussionen (eller möjligen som en symbol för att de döda "anslöt sig" till våra vänner).

Mja... Jag tolkade det så, eftersom den döde kungen skrattade ut Aragorn och vände ryggen till, varpå hela armén gick upp i rök. Fast jag kan tänka mig att diskussionen som pågick off-screen var något i den här stilen:

"Grabbar! Grabbar! Vi har en chans att bli kvitt förbannelsen!"
"Vad faen...? Här har vi knegat och släpat i 3000 år, dragit ihop varenda dödskalle i västra Midgård och packat in dem bakom vårt häftigt försåtminerade underjordiska palats för att kunna ha lite kul med eventuella besökare, och så löser de oss från förbannelsen! Otacksamma jäklar utan sinne för humor!!"
"Vänta, jag har en RIKTIGT cool idé! Vad sägs om att vi LÅTSAS tacka nej, och så häller vi dödskallarna över dem och RIKTIGT skrämmer skiten ur dem, och sedan tackar vi ja?"
"OK, funkar för mig. Jag ser verkligen fram emot att få skrämma den lille skäggige -- han andades in mina fingrar innan, och jag avskyr håriga dvärgnäsor!"

Eller nåt...

Danne skrev:
Citera:
När jag tänker på de onödiga bitar som är med -- Gimlis och Legolas fyllelek, döingarnas velande, extra scener från slaget, m. m. -- så undrar jag om det inte hade funnits utrymme för "The Scouring of the Shire".

Jag tror du har missuppfattat problemet med "The Scouring". Det har inte så mycket med tiden att göra, som det faktum att det ligger sist i handlingen. En film som redan beskyllts för alltför många slut hade nog blivit än mer kritiserad om handlingen tagit fart på nytt när hobbitarna kom tillbaka till Fylke.

Jag hade gärna sett "The Scouring", men jag förstår och accepterar att Jackson, Walsh och Boyens skar bort det.

Umm, nej, jag är fullt medveten om det, vilket framgår av någon annan tråd här i närheten. Jag bara valde att bortse från det den här gången. Vad jag däremot tycker är HELT oursäktligt är att Denethor inte har någon palantír!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 8:18 pm 
Hobbit

Citera:
Vad jag däremot tycker är HELT oursäktligt är att Denethor inte har någon palantír!

Men det har han väl...? Han antyder det i början till Gandalf med orden "tror du att den Vita Stadens ögon inte ser något" eller något i den stilen (kommer ej ihåg ordagrant). Sedan är det väl Denethors palantir Aragorn använder sig av för att avslöja sig för Sauron?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 9:07 pm 
Redaktionen

DiamondDawg skrev:
Citera:
Vad jag däremot tycker är HELT oursäktligt är att Denethor inte har någon palantír!

Men det har han väl...? Han antyder det i början till Gandalf med orden "tror du att den Vita Stadens ögon inte ser något" eller något i den stilen (kommer ej ihåg ordagrant). Sedan är det väl Denethors palantir Aragorn använder sig av för att avslöja sig för Sauron?

Jag tycker de har skött Denethors palantír på ett ganska bra sätt. De har lagt in en hel del antydningar om den, så att alla som läst boken förstår att han har en, men de nämner den aldrig rakt ut, för att slippa förvirra och förklara. Tycker det var bra.

Jag tror dock inte att det (i filmen) är Dennys palantír som Aragorn ser i, utan Orthanc-stenen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 107 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]