Danne skrev:
Martinus skrev:
Och varför ända in i glödheta helsike tackade döingarna först NEJ till att bli befriade från förbannelsen? Det är ju korkat! Var det bara för att man skulle få se lavinen av dödskallar?
Hmm... jag tolkade det inte alls som om de tackade nej först. Sade de verkligen "nej"? Jag såg det som att döskallelavinen (håller med om att den är fånig) avbröt diskussionen (eller möjligen som en symbol för att de döda "anslöt sig" till våra vänner).
Mja... Jag tolkade det så, eftersom den döde kungen skrattade ut Aragorn och vände ryggen till, varpå hela armén gick upp i rök. Fast jag kan tänka mig att diskussionen som pågick off-screen var något i den här stilen:
"Grabbar! Grabbar! Vi har en chans att bli kvitt förbannelsen!"
"Vad faen...? Här har vi knegat och släpat i 3000 år, dragit ihop varenda dödskalle i västra Midgård och packat in dem bakom vårt häftigt försåtminerade underjordiska palats för att kunna ha lite kul med eventuella besökare, och så löser de oss från förbannelsen! Otacksamma jäklar utan sinne för humor!!"
"Vänta, jag har en RIKTIGT cool idé! Vad sägs om att vi LÅTSAS tacka nej, och så häller vi dödskallarna över dem och RIKTIGT skrämmer skiten ur dem, och sedan tackar vi ja?"
"OK, funkar för mig. Jag ser verkligen fram emot att få skrämma den lille skäggige -- han andades in mina fingrar innan, och jag avskyr håriga dvärgnäsor!"
Eller nåt...
Danne skrev:
Citera:
När jag tänker på de onödiga bitar som är med -- Gimlis och Legolas fyllelek, döingarnas velande, extra scener från slaget, m. m. -- så undrar jag om det inte hade funnits utrymme för "The Scouring of the Shire".
Jag tror du har missuppfattat problemet med "The Scouring". Det har inte så mycket med tiden att göra, som det faktum att det ligger sist i handlingen. En film som redan beskyllts för alltför många slut hade nog blivit än mer kritiserad om handlingen tagit fart på nytt när hobbitarna kom tillbaka till Fylke.
Jag hade gärna sett "The Scouring", men jag förstår och accepterar att Jackson, Walsh och Boyens skar bort det.
Umm, nej, jag är fullt medveten om det, vilket framgår av någon annan tråd här i närheten. Jag bara valde att bortse från det den här gången. Vad jag däremot tycker är HELT oursäktligt är att Denethor inte har någon palantír!