|
Alla fora får efter ett tag en närmast mytologisk "gammal god tid", en ospecificerad men svunnen period då allt var så mycket bättre. Åtminstone gäller det alla fora jag någonsin har varit aktiv i. Det beror nog inte så mycket på att alla fora av något slags naturordning blir sämre med tiden, utan på att de debattörer som varit med från början och utgör den normerande kärnan bland medlemmarna börjar tappa gnistan och inspirationen efter ett år eller två av oavbrutet diskuterande kring samma saker. Hade samma debattör inte hittat forumet förrän nu så hade nutiden förmodligen känts lika inspirerande som han nu minns att dåtiden gjorde. Allt är roligare när det är nytt!
Men för just det här forumet upplever jag att det är mer än bara den naturliga nedbrytningen av nyhetens behag som är problemet. Det känns som om den goda mix av olika personligheter som frodades här förr - gammal och ung, seriös och lättsam - har blivit betydligt mer enkelspårig, det är mest chattande skolungdom nu för tiden. Inget ont om er, men jag som är några och trettio har kanske inte så mycket gemensamt med er som med mer jämnåriga.
Ett av problemen är förmodligen att själva TA somnat in. Frågespalten är sorgligt misshandlad och i princip död, och magasinet kommer bara typ en gång i kvartalet. Det inflöde av nya samtalsämnen som artiklar och frågesvar förde med sig har därmed strypts, och i takt med att debatterna urvattnats har också många ur "det gamla gardet" av medlemmar trappat ner eller försvunnit. Ett bidragande problem, åtminstone vad gäller min favoritavdelning Översättningar, är nog arbetet i Erik Anderssons "bibelkommission". Många, kanske nästan de flesta, som varit intresserade av djupare diskussioner kring översättningsproblematiken är med i "kommissionen", och kan eller vill därför inte delta särskilt mycket i debatten på forumet. De vet ju en massa de inte får säga, plus att det kan vara känsligt för dem att komma med kritik mot Eriks och Lottas arbete, och med de förutsättningarna kan det knappast vara så kul att diskutera, inbillar jag mig. Förhoppningsvis blir det bättre fart på språkdebatten när översättningsarbetet är över, men det dröjer väl ett antal månader till, förmodar jag.
|