Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 09, 2026 5:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 14, 2004 11:51 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Egentligen tycker jag inte att det råder någon större brist på diskussionsämnen. Det finns hur många redan påbörjade, potentiellt intressanta trådar som helst att ta upp, för att inte tala om alla nya ämnen man skulle kunna starta. Problemet jag upplever är snarare att det finns för få som vill debattera. Alltför många av dem som gillade lite djupare diskussioner har trappat ner sin närvaro eller helt försvunnit. Det känns inte mödan värt att skriva ett genomtänkt inlägg när ingen är intresserad av att läsa det, eller än mindre besvara det i samma anda.

Om majoriteten på forumet föredrar småprat, oneliners och chattande à la Lunarstorm, vilket tycks vara fallet, då är väl det helt i sin ordning. Det ankommer naturligtvis inte på mig att tala om hur forumet "borde" vara. Allt det innebär är att jag personligen, som sagt, inte kommer att vara här lika mycket längre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 11:36 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är ju synd att du tycker så. Tyvärr kan jag ju inte hjälpa dig eftersom jag som sagt inte kan lägga upp såna förträffliga och intressanta inlägg som du och därmed inte delta i en sån diskussion som du eftersträvar. (Bar a under det här inlägget har jag blivit avbruten elva gånger.) Jag kan bara säga att du kommer att vara saknad. Åtminstone för min del.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 2:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Visst är det synd att det blir så. Men även om det bara finns en endaste som vill diskutera saker är omaket, att skapa en ny tråd, mer än värd mödan. Så du får väl prova att skriva de intresanta diskussionerna som du önskar att skriva, och sen diskutera med oss.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 2:29 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag håller med Kamelen. Det var mycket mer seriösare diskussioner på den gamla goda tiden. Även en stor del av Mina egna bidrag till forumet på senaste tiden har, åtminstone gällande Tolkien, varit mer eller mindre intetsägande. Detta kommer sig av att Jag har varit medlem väldigt länge och har diskuterat det mesta rörande Tolkien redan. Jag har helt inga nya trådar att komma med, eller något att tillföra de trådar Jag redan har deltagit i. Det är upp till forumets nya blod att komma med något nytt och väcka liv i de trådarna och skapa ny debatt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 10:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ursäkta; men när var den gamla goda tiden? Det känns kanske som att jag har råkat missa den. Det var ju inte ens ett år sedan som jag kom in. Forumet hade ju varit igång länge nog att ha flera goda diskussioner.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 15, 2004 11:41 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Förra vintern var den gamla goda tiden enligt Mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 5:30 pm 
Master of Doom

Ja, det var roligare när jag var ny medlem (förra vintern), det håller jag med Fëanor om.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 5:44 pm 
Redaktionen

Nyhetens behag, kanske?

För min egen del kan jag säga att min närvaro verkligen går i vågor. Ibland tycker jag om att att diskutera Tolkien på nätet, ibland tröttnar jag. Just nu är jag nog i en "nere"-period.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 11:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Alla fora får efter ett tag en närmast mytologisk "gammal god tid", en ospecificerad men svunnen period då allt var så mycket bättre. Åtminstone gäller det alla fora jag någonsin har varit aktiv i. Det beror nog inte så mycket på att alla fora av något slags naturordning blir sämre med tiden, utan på att de debattörer som varit med från början och utgör den normerande kärnan bland medlemmarna börjar tappa gnistan och inspirationen efter ett år eller två av oavbrutet diskuterande kring samma saker. Hade samma debattör inte hittat forumet förrän nu så hade nutiden förmodligen känts lika inspirerande som han nu minns att dåtiden gjorde. Allt är roligare när det är nytt!

Men för just det här forumet upplever jag att det är mer än bara den naturliga nedbrytningen av nyhetens behag som är problemet. Det känns som om den goda mix av olika personligheter som frodades här förr - gammal och ung, seriös och lättsam - har blivit betydligt mer enkelspårig, det är mest chattande skolungdom nu för tiden. Inget ont om er, men jag som är några och trettio har kanske inte så mycket gemensamt med er som med mer jämnåriga.

Ett av problemen är förmodligen att själva TA somnat in. Frågespalten är sorgligt misshandlad och i princip död, och magasinet kommer bara typ en gång i kvartalet. Det inflöde av nya samtalsämnen som artiklar och frågesvar förde med sig har därmed strypts, och i takt med att debatterna urvattnats har också många ur "det gamla gardet" av medlemmar trappat ner eller försvunnit. Ett bidragande problem, åtminstone vad gäller min favoritavdelning Översättningar, är nog arbetet i Erik Anderssons "bibelkommission". Många, kanske nästan de flesta, som varit intresserade av djupare diskussioner kring översättningsproblematiken är med i "kommissionen", och kan eller vill därför inte delta särskilt mycket i debatten på forumet. De vet ju en massa de inte får säga, plus att det kan vara känsligt för dem att komma med kritik mot Eriks och Lottas arbete, och med de förutsättningarna kan det knappast vara så kul att diskutera, inbillar jag mig. Förhoppningsvis blir det bättre fart på språkdebatten när översättningsarbetet är över, men det dröjer väl ett antal månader till, förmodar jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 7:47 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Översättningsarbetet måste snart vara klart eftersom TTT ska komma ut i mars så vi får nog inom några veckor ny fart på både magasinet och forumet.

Julen är ju också en stor käpp i hjulet. Särskilt för mig, det är så mycket att göra helt enkelt. Men nu har man semester i två veckor så förhoppningsvis ska jag klara av det jag föresatt mig trots att det verkar kärvt med tid.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]