Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 9:32 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Svart skrev:
Om man lyfter ur hela resonemanget ur en mänsklig synvinkel och applicerar det på partikelnivå så måste det ni (och då menar jag er som förespråkar att slumpen inte finns) säger innebära att varje partikel är en död bit materia som inte kan påverka någonting (utan att själv vara påverkad av någon annan partikel).

Är det inte det som kallas fyikens gyllene regeln? (eller liknande) Att energi aldrig kan uppkomma ur tomma intet, inte förstöras och aldrig ta slut? Således är varje partikel en bit död materia innan påverkan av andra partiklar. Inget kan få energi utan något annat som "skapar" den energin.
Fëanor skrev:
På vilket sätt kontrollerade du att du vann? Låt oss säga att du spelade på stryktipset. Isåfall beror din vinst på (minst) 286 spelares prestationer. På vilket sätt kontrollerade du dem? Visst du satsade på att vissa spelare i vissa fall skulle vara bättre än de andra och i vissa att de skulle vara jämnvärdiga, men att du hoppades att det skulle bli så och att det för ovanlighetens skull faktiskt blev så betyder på intet sätt att du hade kontroll över situationen. Om så var fallet så skulle du ju vinna jämt. Spelarnas prestationer var fullständigt oavhängiga din tipsrad.

Instämmer i huvudparten av vad du säger men med en invändning. Eftersom jag själv spelade och därigenom gjorde en aktiv handling påverkade jag förloppet. Hade jag inte spelat hade jag aldrig vunnit nu spelade jag och vann således berodde helt och fullt min vinst på hur jag gjorde, inget annat.
Jag förstår hur du tänker men vill inte riktigt hålla med dig. Hur definierar du Slump? Som något du inte kan kontrollera? (kan man egentligen kontrollera något alls?) eller som något mänskligheten inte kan kontrollera.
Nej jag skulle inte ha något emot att vinna någon slant på tipset :) tyvärr verkar jag aldrig vara handlingskraftig när jag får tillfälle.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 16, 2004 11:08 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Théoden Ändny skrev:
Är det inte det som kallas fyikens gyllene regeln? (eller liknande) Att energi aldrig kan uppkomma ur tomma intet, inte förstöras och aldrig ta slut? Således är varje partikel en bit död materia innan påverkan av andra partiklar. Inget kan få energi utan något annat som "skapar" den energin.

Helt riktigt, men energin kan komma från andra saker än mekaniska fenomen. En partikel är inte bara en död klump med riktning och hastighet. En partikel är också en "våg" utav sannolika tillstånd. Där vissa har högre sannolikhet än andra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 2:24 pm 
Wavemaster of the World

Fëanor skrev:
Crumui, om du nu tänker så: om nu allt som sker har en direkt orsak så måste det ju finnas en ursprunglig orsak som har satt igång allt. Gud eller Big Bang (slumpen) eller något annat. Jag hade för Mig att du inte trodde på Gud, men Jag hade tydligen fel.
´
Jadu. Nu har jag begrundat detta under de timmar jag egentligen skulle ha sovit, men ändå inte kommit fram till något vettigt. Jag är inte säker på vad jag tror och inte tror, men en sak är säker: jag tror inte på kristendomens, islams, judendomens osv. gudar. Med detta drar jag mig ur diskussionen tills dess jag har funnit en lösning.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 9:01 pm 
Master of Doom

Jag anser att de val som ni (som påstår att slump inte finns) beskriver är uppkomna p g a en rad tillfälligheter som gjorde att du handlade på ett visst sätt. Det behöver inte bara vara på fysisk nivå utan även saker som kommer upp i huvudet utan ditt val eller dylikt.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]