Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 10:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lovsdagsmorgon, lata här i huset ... tip tip tap
InläggPostat: tis dec 21, 2004 12:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

För en vecka sedan var gårdagen årets sista höjdpunkt. Då skulle man äntligen få slappa ned som man själv ville. Inget skolarbete skulle störa ens lugn och ro. Allt skulle bli så perfekt. Men vad händer? Dagarna slösar bort sedan igår.

Det är sant. Istället för att göra nyttiga läxor slösar man bort sitt liv. Nu sitter jag här, vid datorn, oduschad, orakad, men nattkläder och byxor, tar lite godis då och då, och skriver några rader i TA. Var är nyttigheten???

För mig, som alltid vill lära mig något nytt, känns dagarna som ett sönderfall. Man kunde gå ut, läsa, lära sig något nytt språk, eller rent av förbättra mitt tal. Men inget av dem görs. Att sitta obruksam så här sent på morgonen känns mer lockande.

Just under lov sätts ofta TV:n igång mer än vad den brukar. Man kan inte vänja sig vid att inte göra nåmnting. Därför sätter man på TV:n för att sinnet ska "gå igång". Vilket innebär att man börjar kolla på såpor eller liknande.

Det här är bara några exempel på varför lov inte är något att riktigt längta efter. Livet i skolan är bra nog. Där slösar jag inte bort dagarna.

Undrar om ni har liknande exempel på hur ni kanske slösar bort dagarna. Man vill ju inte vara ensam. Kanske är det nån här som inte slösar bort dagen, utan gör något viktigt och lärorikt. Den personens synpunkter är mer än väl välkomna här, ty alla har vi nåt att lära från er.

Det var allt från mig nu. Jag har tråkigt.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 1:33 pm 
Noldo

Om du känner så starkt för att lära dig nåt eller göra nåt, ja då tycker jag att du ska göra något. Själv så brukar jag improvisera fram saker med mina vänner vilket är väldigt enkelt då jag har världens roligaste och bästa vänner. Annars spelar jag musik själv eller med andra, läser en bok eller försöker göra nåt vettigt. Jag håller dock med dig lite men det är inte så svårt att hitta på nåt vettigt om man bara lägger manken till.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 2:28 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Något som du ju faktiskt kan göra tillochmed när du sitter framför TA är ju att förbättra ditt språkbruk samt lära dig att korrekturläsa saker du har skrivit. På så sätt skulle vi slippa många flummiga inlägg samt löjliga "missförstånd".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 2:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Är väl bara och ta hem en lärobok och läsa.

I min skola använde vi visserligen nästan aldrig böckerna (vissa ämnen aldrig!) vilket jag hatade. Istället för böcker skulle vi minsann få fula stencilkopior, slumpmässigt tagna och ofullständiga från vitt skilda källor, i kombination med lärarens eget konstruerade, speciella och udda uppgifter. Varför det skulle vara så har jag ingen aning om. Skulle gärna vilja veta om det bara var i min skola det var så eller om det om det var någon slags trend som förekommer på många skolor? Hur var/är det för er andra med detta? Använde/r ni läroböckerna i er skola?

I alla fall det jag skulle säga var att om man i din skola faktiskt använder böckerna och du har läst i den innan så har du ju ett försprång och lär dig förhoppningsvis mer under lektionerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 3:20 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

I min skola är det vissa ämnen där det inte finns läroböcker, t ex NO-ämnerna. Vi får papper av läraren istället, men ibland funkar inte kopieringsapparaten på skolan...
Andledningen är att skolan inte inte har pengar.
Jag har också lite tråkigt på loven ibland. Oftast läser jag en bok, det är bättre än att bara sitta och hänga.
Jag ska försöka att komma igång med att bygga en hundkoja snart, men jag måste tillfriskna lite först.
Om det är hyfsat med snö ute brukar jag åka skidor (på längden.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 5:16 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag tycker det kan vara ganska skönt att bara "slösa bort dagarna" ibland. För mig var skolan på tok för stressig och då är det skönt att varva ner och bara sätta sig vid datorn/tv eller något sånt. Sitta och lyssna på musik i timmar är också underbart! Men tycker man inte om detta så är det ju "bara" att försöka aktivera sig lite. Sätt upp något mål kanske?

På tal om skolor, det gymnasiet jag gick på var ett IT-gymnasium - om det var sagt att vi knappt skulle använda så mycket böcker - utan främst internet. Ändå fick vi tjocka påkostade böcker i alla ämnen (utantag för musik, idrott och programmering) + en massa papper som var hämtade ur andra böcker för att få så mycket material som möjligt. (Nu var det en privatägd skola, så den hade ju lite mer pengar att röra sig med.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 5:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Något som du ju faktiskt kan göra tillochmed när du sitter framför TA är ju att förbättra ditt språkbruk samt lära dig att korrekturläsa saker du har skrivit. På så sätt skulle vi slippa många flummiga inlägg samt löjliga "missförstånd".

Tack Fëanor. Det var det bästa råder jag har hört i hela mitt liv. Jag gråter av glädje. Du har frälst mig! *behövs en sarkasmvarning?*

Men just nu har jag kommit igång. Fast jag kan väl ängå börja gå på Fëanors kvällskurser. För hur bra man än känner sig borde det alltid finnas plats för förbättringar.

Så... Fëanor. Korrekturläsningen hoppar jag. Men jag vill faktiskt höra dina kommentarer om språkbruket. Kom igen och visa var jag kan förbättra språkbruket. För kommentarer ska ju alltid följas av motiveringar. (nu korrekturläste jag för en gångs skull. Hur provocerande du än må vara blir det faktiskt nyttigt i längden. Tack för hjälpen. Och då är det inget sarkastiskt tack!!!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 5:46 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Du behöver inte vara orolig om du fördriver ett par dagar i livet. Det är nog bara nyttigt att inte göra någonting. Värre var det då jag jobbade som brevbärare och nästan slösade bort två år för att jag var så utarbetad jämt så att jag inte orkade göra något. Inte ens måla! Nu känns det som om den tiden i livet är som en stor lucka och det är inte kul. Så slappna av och njut av ledigheten.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 6:15 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Arwens_vän skrev:
Kom igen och visa var jag kan förbättra språkbruket.

Du kan ju knappast neka till att du ofta skriver rent sjuhelsikes dj**la slarvigt. Visst, inte i klass med WitchKing eller melkor men de är ju faktiskt onda och oförmögna till bot och bättring. Det är respektlöst att inte uttrycka sig propert när man samtalar med folk. Tillochmed Jag, allmänt erkänd som självgod, kostar på Mig den mödan.

Så för att förbättra ditt språkbruk så kan du ju börja med att skriva långsammare, om felen beror på slarv; öva upp din stavning om felen beror på okunnighet samt som Jag sagt korrekturläsa det du har skrivit och rätta alla fel.

Sedan kan du ju även om du själv så vill ta ytterligare ett steg och införskaffa SAOL samt en synonymordbok för att expandera ditt vokabulär och därmed förädla ditt språk.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 9:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Du kan ha nåt i det. Allt som kan förbättras ska förbättras. Tack vare dig har jag ännu en sak att förbättra under julen... (Men jag ser synonymrådet som en överflödighet. Jag har redan ett stort språkbruk. Men det visar sig inte då jag inte tänker igenom de raderna som kommer att skrivas. )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 9:50 pm 
The Magnificent

Och många här inne borde lära sig att använa kommatecken oftare...(alltså även du Fëanor). Det är ganska svårt att få bra meningar ur en text annars och man måste läsa om samma sak flera gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 10:04 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ge något exempel på något som Jag har skrivit där kommatecken hade behövts för att göra det lättare att urskilja det som står!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 10:07 pm 
The Magnificent

Fëanor skrev:
Sedan kan du ju även om du själv så vill ta ytterligare ett steg och införskaffa SAOL samt en synonymordbok för att expandera ditt vokabulär och därmed förädla ditt språk.

Vet att det inte är så väldigt noga men det var detta jag lade märke till sist så...

Ska det inte vara "," mellan "även" och ""vill".

Detta fel var kanske mest beroende på mig, men jag tycker ändock att det ska vara kommatecken där.

Jag menade egentligen mest i allmänhet, men att alla borde tänka på det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 10:35 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Ska det inte vara "," mellan "även" och ""vill".

Inte nödvändigtvis. Hade det varit det så hade Jag varit tvungen att sätta ett kommatecken efter "vill" också. "Sedan kan du ju även, om du själv så vill, ta ytterligare ett steg". Jag är ganska säker på att båda sätten är legitima. Jag kan inte svära på det dock.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 10:40 pm 
The Magnificent

Ursäkta, jag menade såklart att det andra kommatecknet skulle komma efter "vill".

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]