Några lästips:
Donaldson har producerat flera volymer välskriven och väldigt medvetet berättad fantasy. Han är studoms rent brutal och inte särskilt inställsam mot läsaren. "Varför gör han/hon så!" är en rätt vanlig känsla för mig när jag läser Donaldsson.
Jag rekommenderar särskilt Mordants need: The mirror in her dreams och A man rides through och novellsamligen Reeves just om man har läst den första krönikan om Tomas Convenant. Därefter kan man väl ta sig an den andra. Just nu har det kommit ut en första del på en tredje triologi om Convenant, och den lär vara lika rysmysig som de föregående.
Michael Moorcocks böcker om Elric är häftiga. Mycket egen fantasyvärld och väldigt mycket av Elrics dödshugg till höger och vänster mot fiender och vänner omvartannat. Äventyrsspel översatte några Elric-historier till svenska, de är dock inte bra, engelska är att föredra. En bra samling är nr17 i serien Fantasy masterworks på Gollancz förlag. Moorcock skrev väldigt mycket som jag inte har någon koll på.
Steven Ericson skriver krigsfantasy på det storskaliga planet, med början i Gardens of the moon. Genomtänkt och så pass komplicerat att fyra tjocka böcker inte mycket mer än skrapat på ytan. Ericson är inte mer förtjust än endimensionella hjältar än Donaldson och avverkar dessutom huvudpersoner i ett ganska högt tempo. Är det krig så är det. Ibland är det nästan så att blodet stänker upp på läsaren, men bra är det.
Tyvärr har jag ingen bra kläm på svensk fantasy, mer än
Bertil Mårtenssons triologi om maktens vägar. Mårtensson är filosof och han bakar in lite av det i texten, vilket inte gör den sämre. Kul läsning, vet inte om den finns i tryck längre. Mårtessons första bok, Detta är verkligheten, finns att läsa på nätet.
http://runeberg.org/verkligh/
Om man vill kan man betrakta Röde Orm av
Frans G Bengtsson som fantasy

Jag rekommenderar den till alla som gillar en god skröna. Tro bara inte att det är en autentisk beskrivning av vikningar.
Gormenghast av Mervyn Peake är en fantasy långt från Tolkiens värld, men väl så intrikat. Inga orker, men storvuxna kockar, förvirrade betjänter och en ond uppkomling i ett uråldrigt slott. Om man läser den på engelska lär man sig massor av nya ord...
TH Whites böcker om riddarna kring det runda bordet är fantastiska skildringar av kunga Arthur, Lancelot och alla de andra. Jag läste dem i en samlingsvolym från Månpocket, "Svärdet i stenen", men på engelska heter romansviten "The once and future king".
Något kul och lättläst?
De trennes bok med fortsättningar av Lloyd Alexander. Förvisso en ungdomsbok, men väl så välberättade och spännande. Det är totalt fem böcker i serien och de följer en lätt dåraktig pojkes mognad till en ung och ansvarstagande man. Baseras löst på ett legendariskt Wales.