Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 10:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 11:12 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Théoden Ändny skrev:
Det har inte du den blekaste om.

Om ni skulle kunna tänka er att åka dit är fullständigt irrelevant. Skillnaden var att Jag erkänner Min maktlöshet i situationen och därefter släpper den.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 11:17 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Feanor, om du skulle lägga in ord som många, inte alla, en stor del och få m.m. i dina inlägg skulle många diskussioner aldrig uppkomma. (vilket jag tror du har stor medvetenhet om.) :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 11:21 pm 
Sinda

Fëanor skrev:
Hade du brytt dig om att läsa allt Jag skrivit så skulle du kunna dra den slutsatsen att det faktum att Jag inte bryr Mig är att Jag inte kan göra något åt saken.

Men om du kunde göra något åt saken, skulle du då bry dig mer än nu?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 11:30 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Théoden Ändny skrev:
Feanor, om du skulle lägga in ord som många, inte alla, en stor del och få m.m. i dina inlägg skulle många diskussioner aldrig uppkomma. (vilket jag tror du har stor medvetenhet om.)

Det har du nog en poäng i. Jag skall bättra Mig.

Incánus skrev:
Men om du kunde göra något åt saken, skulle du då bry dig mer än nu?

Ja.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 11:41 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Jag erkänner Min maktlöshet i situationen och därefter släpper den.

So do I.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 1:41 am 
Redaktionen

Jag förstår inte hur man inte kan bry sig, eller tycka synd om. Det handlar, för mig, inte om någon känsla man måste tvinga fram, eller spela (vad man nu skulle vinna på att göra det ensam på sin kammare). "Om jag inte kan göra något, bryr jag mig inte" (obs! parafras) är för mig ett märkligt påstående, eftersom det ena inte alls behöver vara beroende av det andra, eller vice versa. Tycker det låter som ett sätt att försöka rationalisera fram en förklaring till sin brist på empati. (Jag säger dock inte att det är så.)

Men vi är ju alla olika, och tur är väl det! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 1:45 am 
Dvärg

80 000 har nu dött och det sägs att slutsiffran kommer landa på 160 000. Om Sverige skulle skita i att Köpa massa fyverkerier och sprit till nyår och skicka dessa pengar till Taihland istället, tänk hur många vi troligen skulle hjälpa. men det kommer nog aldrig hända.

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 4:06 am 
Dvärg

Fëanor skrev:
Incánus skrev:
Tidigare Fëanor, så har du skrivit att du inte bryr dig alls om de drabbade i Thailand-området. Men om du kunde hjälpa dessa så skulle du alltså göra det, och det måste väl betyda att du på något sätt bryr dig?

Hade du brytt dig om att läsa allt Jag skrivit så skulle du kunna dra den slutsatsen att det faktum att Jag inte bryr Mig är att Jag inte kan göra något åt saken. Elementärt, Min käre Watson.

Grön skrev:
Att inte känna empati med okända olycksdrabbade människor är en defekt i förmågan att känna medlidande.

Det håller Jag inte med om.

Grön skrev:
Folk som känner empati för folk de inte kan/kommer hjälpa behöver väl inte nödvändigtvis vara skenheliga, Fëanor?

Nej, inte alla. Men Jag misstänker att många är det.

Varsogod! nu finns det något inte bara du utan alla ni kan göra! skippa lite fyrverkerier på nyår å skicka detta.

Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka minst 24 kronor går till Röda Korset om din operatör är Tele2 eller Telia

Källa: www.redcross.se

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 11:08 am 
Sinda

För den som är intresserad så finns en hel del bilder här:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 00,00.html

På samma sida i högra spalten under rubriken interaktivt, finns en hel del filmer under ögonblicket då vågen slår in.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 1:15 pm 
The Magnificent

Med 30 kr? Det skulle jag gissa att de flesta har råd med det, iaf om man laddar mobilen...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 1:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Grön skrev:
En tanke i all ödmjukhet. Att inte känna empati med okända olycksdrabbade människor är en defekt i förmågan att känna medlidande. Men om man å andra sidan ser förmågan att känna medlidande som en svaghet i grunden, så blir avsaknaden av empati snarare en styrka.

Jag vet att jag inte kan hjälpa andra människor. Jag vet att jag är elak, omänsklig och oresonlig (och jag menar det). Jag vet att det för mig inte är något långt steg till att bli verkligt ond, hur konstigt det än låter för någon som inte har varit med om samma sak. Själv tycker jag att det låter konstigt att man kan känna empati med okända människor. Det hjälper ju ingen, alltså är det enligt mig en svaghet. Jag kan inte hjälpa andra människor, eftersom jag behöver hjälp själv. Och det, ska ni veta, är verkligen inget val jag har gjort.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 1:47 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
80 000 har nu dött och det sägs att slutsiffran kommer landa på 160 000. Om Sverige skulle skita i att Köpa massa fyverkerier och sprit till nyår och skicka dessa pengar till Taihland istället, tänk hur många vi troligen skulle hjälpa. men det kommer nog aldrig hända.
Jag tycker alltid att siffror i detta skede ska tas med en nypa salt dödsiffran kan mycket väl hamna över hundratusen men det vet vi för närvarande ingenting om. Se bara på 9/11 attacken då snackades det om 30000 döda slutligen blev resultatet ca 2800.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 1:50 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Själv tycker jag att det låter konstigt att man kan känna empati med okända människor. Det hjälper ju ingen, alltså är det enligt mig en svaghet.
Det är detta jag inte kan förstå mig på, är det en svaghet bara för att det inte hjälper? Återigen man känner inte medlidande för att hjälpa de som drabbas.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 2:12 pm 
Dvärg

Théoden Ändny skrev:
Emilio skrev:
Jag tycker alltid att siffror i detta skede ska tas med en nypa salt dödsiffran kan mycket väl hamna över hundratusen men det vet vi för närvarande ingenting om. Se bara på 9/11 attacken då snackades det om 30000 döda slutligen blev resultatet ca 2800.

Sade detta för att försöka få personerna här att förstå att man kan göra något. Att man kanske kan motverka att 80 000 till skall dö. Men visst jag håller med dig.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 30, 2004 6:08 pm 
Master of Doom

Théoden Ändny skrev:
Emilio skrev:

Jaså, jag trodde att det var ca 6000 döda. Så fel man kan ha.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]