Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 5:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:35 am 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Danne skrev:
Det handlar inte bara om det. Bok och film är helt olika medium, det går liksom inte att bara använda en bok som filmmanus. Om man skulle filma precis allt som stod i boken så skulle det säkert röra sig om jag vet inte hur mycket film. Och i och med att man överför så ändrar man automatiskt. Skulle man filma Elronds rådslag rakt av så skulle bara det ta upp flera timmar, antagligen. Och händelser som Gandalfs tillfångatagande i Isengård skulle återberättas, precis som i boken, och inte visas.

Du säger ju här egentligen inte att det är omöjligt, utan endast att det skulle bli en väldigt lång film?

Nej, det är bara ytterligare ett argument mot. Men i och med att man börjar filma så börjar man automatiskt tolka. För att ta en töntig detalj: bara man bestämmer sig för vilken hårfärg Legolas ska ha så har man gjort en tolkning av boken. Detta gäller även betydligt viktigare saker.

Och hur hade du tänkt att man skulle återge berättartext? Hur filmar du exempelvis följande stycke:

But so far trouble had not come; and as Mr. Baggins was generous with his money, most people were willing to forgive him his oddities and his good fortune. He remained on visiting terms with his relatives (except, of course, the Sackville-Bagginses), and he had many devoted admirers among the hobbits of poor and unimportant families. But he had no close friends, until some of his younger cousins began to grow up.

Antingen väljer att försöka gestalta det på något sätt, och då har man gjort en tolkning. Eller så väljer man att kapa det, och då har man gjort en annan tolkning. Det går inte att förhålla sig helt bokstavstroget. Det är omöjligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 11:44 am 
Maia

Danne skrev:
Nej, det är bara ytterligare ett argument mot. Men i och med att man börjar filma så börjar man automatiskt tolka. För att ta en töntig detalj: bara man bestämmer sig för vilken hårfärg Legolas ska ha så har man gjort en tolkning av boken. Detta gäller även betydligt viktigare saker.

Ge ett exempel.

Danne skrev:
Och hur hade du tänkt att man skulle återge berättartext? Hur filmar du exempelvis följande stycke:

But so far trouble had not come; and as Mr. Baggins was generous with his money, most people were willing to forgive him his oddities and his good fortune. He remained on visiting terms with his relatives (except, of course, the Sackville-Bagginses), and he had many devoted admirers among the hobbits of poor and unimportant families. But he had no close friends, until some of his younger cousins began to grow up.

Antingen väljer att försöka gestalta det på något sätt, och då har man gjort en tolkning. Eller så väljer man att kapa det, och då har man gjort en annan tolkning. Det går inte att förhålla sig helt bokstavstroget. Det är omöjligt.

Man kan ju faktiskt ha en berättarröst.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 2:30 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ja Aiwendil men det är en Tolkning likförbannat. Tänk om andra anser din tolkning fel? då är du ju inte längre bokstavstrogen ringenböckerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 6:12 pm 
Redaktionen

Aiwendil skrev:
Danne skrev:

Ge ett exempel.

Det gäller i stort sett allting, som man väljer att gestalta på film. Hur ska det gestaltas? Exempel? Tja, hur ser egentligen Gollum ut? Vad har Frodo för färg på ögonen. Vad menar Tolkien när han säger att Frodo är "fairer" än de flesta hobbitar. Har en balrog vingar? Hur högt är kalasträdet?

Citera:
Danne skrev:

Man kan ju faktiskt ha en berättarröst.

Ja, det kan man ha, men som Théoden säger blir även detta en tolkning av texten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 8:01 pm 
Maia

Jag gillar nog tolkningen med berättarrösten bäst i sådana fall.

Ifall vi formulerar om frågan så här istället:

Går det att göra en film som stämmer med boken?

t.ex man bestämmer sig för en hårfärg på Legolas och eftersom man inte vet hårfärgen i boken så kan det ju stämma.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 8:07 pm 
Noldo

Jag tror definitivt att det går att göra en film som stämmer bättre än vad PJ:s gör. Jag tror inte att man kan göra en film som stämmer in till varje bokstav. Detta eftersom jag anser att vissa avsnitt måste bort för att man skall inte skall göra filmen omänskligt lång. Jag håller med föregående talare om att det finns vissa avsnitt som inte går att göra bokstavstroget. T.ex. Frodo som är vackrare än de flesta hober. Hur skall man göra det???

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 8:15 pm 
Maia

Istället för att gör filmen väldigt lång så kan man ju göra fler filmer t.ex 6 st filmer.

Brehmer skrev:
T.ex. Frodo som är vackrare än de flesta hober. Hur skall man göra det???

Jag håller med att det kan vara svårt. Fast själv är jag mer intresserad ifall man kan göra så att händelseutvecklingen stämmer med boken. Det med Frodo får man fixa med sin Fantasi precis som man skulle få göra på teater.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 1:22 pm 
Redaktionen

Aiwendil skrev:
Jag gillar nog tolkningen med berättarrösten bäst i sådana fall.

Ja, det gör du, men jag skulle inte göra det. Du lyckas enbart bevisa att jag har rätt i mitt påstående att det inte går att vara trogen. :)

Citera:
Ifall vi formulerar om frågan så här istället:

Går det att göra en film som stämmer med boken?

Nej, är fortfarande svaret.

Citera:
t.ex man bestämmer sig för en hårfärg på Legolas och eftersom man inte vet hårfärgen i boken så kan det ju stämma.

Jo, men eftersom båda tolkningarna (att han är mörk- respektive ljushårig) är möjliga, så går det inte att tillfredställa alla i trogenhetsfrågan.

Citera:
Jag tror definitivt att det går att göra en film som stämmer bättre än vad PJ:s gör.

Det tror jag också, definitivt.

Citera:
T.ex. Frodo som är vackrare än de flesta hober. Hur skall man göra det???

Du missförstod mig. Ordet "fairer" kan betyda både "fagrare" och "ljusare", och båda är möjliga tolkningar, men vilken är den rätta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 2:33 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ska jag dra en riktigt dålig en?

Jomenvisst går det att göra en riktigt bokstavstrogen filmatisering... Hur då? undrar ni. Jo man kan ju filma boken. Hahaha

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 4:13 pm 
Maia

Danne skrev:
Citera:

Jo, men eftersom båda tolkningarna (att han är mörk- respektive ljushårig) är möjliga, så går det inte att tillfredställa alla i trogenhetsfrågan.

Det förstås men det jag undrar är ifall det går att göra en film som kan stämma med boken?

T.ex med legolas hårfärg ifall man gör honom mörkhårig så kan det stämma med boken.

Förstår ni vad jag menar.

Arthur C. Clarke

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 7:04 pm 
Noldo

Théoden Ändny skrev:
Ska jag dra en riktigt dålig en?

Jomenvisst går det att göra en riktigt bokstavstrogen filmatisering... Hur då? undrar ni. Jo man kan ju filma boken. Hahaha

Ja det kan man göra. Det blir en intressant film. Under hur många som har somnat inom fem minuter av den.

Senast redigerad av Brehmer sön jan 23, 2005 7:20 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 7:10 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ungefär alla, utom kanske en mörkklädd kille i basker och solglasögon som sitter i mitten av biosalongen och röker. denne man tycker det hela är en djup upplevelse fylld av visuellt nytänkande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 7:14 pm 
Master of Doom

:lol: Det var en riktigt intressant uppmålning av biopubliken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 7:55 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Aiwendil skrev:
Det förstås men det jag undrar är ifall det går att göra en film som kan stämma med boken?

I och med att en sådan filmatisering skulle bli RIKTIGT lång skulle inget bolag med vettet i behåll vilja beskosta den, dels för att filmen inte skulle bli kommersiellt gångbar, så de flesta människor inte skulle orka följa en så lång filmserie (hur många filmer skulle det bli? tjugo? femtio?), och dels för att en så ofantligt lång filmserie dessutom skulle bli riktigt dyr att producera.
Om om någon nu mot all rimlig förmodan skulle få för sig att producera tjugo till femtio filmer om Ringarnas Herre så skulle kvalitén i precis allting få dras ner till minimum för att filmerna skulle kunna bekostas. Och då skulle ju filmen inte bli det minsta bra, så varför göra något sånt?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 8:00 pm 
Noldo

Morningstar skrev:
Aiwendil skrev:

I och med att en sådan filmatisering skulle bli RIKTIGT lång skulle inget bolag med vettet i behåll vilja beskosta den, dels för att filmen inte skulle bli kommersiellt gångbar, så de flesta människor inte skulle orka följa en så lång filmserie (hur många filmer skulle det bli? tjugo? femtio?), och dels för att en så ofantligt lång filmserie dessutom skulle bli riktigt dyr att producera.
Om om någon nu mot all rimlig förmodan skulle få för sig att producera tjugo till femtio filmer om Ringarnas Herre så skulle kvalitén i precis allting få dras ner till minimum för att filmerna skulle kunna bekostas. Och då skulle ju filmen inte bli det minsta bra, så varför göra något sånt?

Härligt någon har insett att detta aldrig skulle vara möjligt att göra.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]