Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 11:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kan Valar och Maiar dö?
InläggPostat: tis jan 25, 2005 4:42 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Sitationen är följande: Morgoth ligger i djup sömn. Världens onda gissel är inom räckhåll. Beren har en vass, fin kniv och skär loss en Silmarill. Han får lust på en till men då vet ni vad som händer...

Varför i hela friden skärn han inte huvudet av Morgoth? Om inte han kunde så varför inte Luthien, som ändå var en halvmaia?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 25, 2005 4:45 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ja det var faktiskt en riktigt bra fråga. Med den kniven så borde han ju kunnat det utan problem. Och om han anser det för riskabelt att skära av honom huvudet. Så borde han ju iallafall sticka honom med kniven i nacken eller något sådant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 25, 2005 4:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja visst! Karln är ju helt schack matt! Bara att befria världen från ondskan en gång för alla. Eller så är han blind av kärlek till Luthien och kan endast tänka på att ta en juvel och sticka till hennes farsa illa kvickt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 25, 2005 5:31 pm 
Noldo

Det skulle inte förvåna mig om det är just skräcken som hindrar honom. Tänkte faktiskt själv på detta häromdagen men egentligen är det inte heller alls säkert att kniven skulle skada honom och jag tror inte riktigt att Beren är beredd att ta den risken. Inte när han har sin dröm så nära uppfyllelse. Det han var på väg att genomföra var så stort i sig att han säkerligen uppfylldes av det och inte kunde tänka på mycket annat.

Om han fått loss den andra Silmarillen skulle han säkert tagit den tredje och sedan...vem vet. Jag tror att den uppgift han åtagit sig var så stor och mäktig i sig att tanken på att döda Melkor var alldeles för sinnessjuk. Om de kommit längre kanske den inte varit så otänkbar att de kanske försökt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 25, 2005 10:47 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Man kan inte dräpa en vala med en kniv eller något annat vapen för den delen. Om så Beren skulle ha haft en eldkastare och bränt Morgoths kropp till aska så skulle detta bara betyda att Beren väckt Morgoth som genom sin "magi" skapat en ny kropp åt sig.

Ungefär på samma sätt som Sauron gjorde efter att hans kropp "drunknade" när Númenor sjönk till havets botten.

Så har i alla fall jag uppfattat det.

OT: Var tog diskussionen om att alver liknar hobbitar vägen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 25, 2005 10:49 pm 
Maia

Klaatu skrev:
OT: Var tog diskussionen om att alver liknar hobbitar vägen?

Ja, det undrar jag också. Letade just efter den

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 25, 2005 10:53 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Är det månne någon moderator som fumlat lite? alternativt hade lite småtråkigt :twisted:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 26, 2005 10:31 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja :oops: Jag flyttade tråden till Ardas Folk men så lämnade den ett avtryck. Jag tog bort (vad jag trodde) endast avtrycket men så försvann hela rasket. Jag försökte ta kontakt med andra moderatorerna för jag misstänker och tror att det måste finnas en backup någonstans. Enda svaret jag fick var att antingen Gustav eller Johan borde veta om det finns. Har mailat Gustav eftersom Johan verkar var borta ett tag igen nu. Jag har ännu inte erhållit något svar men jag lovar och svär att så snart jag får veta hur det ligger till så ska ni få veta.
Tråden kommer att läggas upp igen om möjligheten finns.

Ber tusen gånger om ursäkt och kommer inte att upprepa misstaget i fortsättningen. :cry: :oops:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 26, 2005 7:00 pm 
Master of Doom

Nardre skrev:
Det skulle inte förvåna mig om det är just skräcken som hindrar honom. Tänkte faktiskt själv på detta häromdagen men egentligen är det inte heller alls säkert att kniven skulle skada honom och jag tror inte riktigt att Beren är beredd att ta den risken. Inte när han har sin dröm så nära uppfyllelse. Det han var på väg att genomföra var så stort i sig att han säkerligen uppfylldes av det och inte kunde tänka på mycket annat.

Om han fått loss den andra Silmarillen skulle han säkert tagit den tredje och sedan...vem vet. Jag tror att den uppgift han åtagit sig var så stor och mäktig i sig att tanken på att döda Melkor var alldeles för sinnessjuk. Om de kommit längre kanske den inte varit så otänkbar att de kanske försökt.

Mycket bra sagt! Ditt resonemang övertygade mig...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 26, 2005 7:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Ja :oops: Jag flyttade tråden till Ardas Folk men så lämnade den ett avtryck. Jag tog bort (vad jag trodde) endast avtrycket men så försvann hela rasket. Jag försökte ta kontakt med andra moderatorerna för jag misstänker och tror att det måste finnas en backup någonstans. Enda svaret jag fick var att antingen Gustav eller Johan borde veta om det finns. Har mailat Gustav eftersom Johan verkar var borta ett tag igen nu. Jag har ännu inte erhållit något svar men jag lovar och svär att så snart jag får veta hur det ligger till så ska ni få veta.
Tråden kommer att läggas upp igen om möjligheten finns.

Ber tusen gånger om ursäkt och kommer inte att upprepa misstaget i fortsättningen. :cry: :oops:

Någon annan moderator råkade nyligen göra något liknande. Dåligt system, kanske? :?

EDIT: Smileyn syftade inte på att du råkade ta bort tråden utan att systemet verkar dåligt. Mitt inlägg såg lite taskigt ut. :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 9:10 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ok,detta är OT jag vet men informationen är följande: De har kollat både databasen och backupen och hittar inte tråden så dessvärre får jag leva med att ha tagit bort en tråd som folk var intresserade av att diskutera i. Det är dock fritt fram att skapa om den i fall intresset finns.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 5:32 pm 
Maia

Kan någon, förutom Eru, verkligen döda Melkor? Jag tror inte att någon annan än skaparen kan begränsa honom så. När Valar fick tag på honom valde de att kedja fast honom och (andra gången) kasta ut honom från jordens sfär -inte döda honom. Jag kan inte tänka mig att det berodde på att de inte ansåg att han förtjänade att dö utan för att inte ens de hade makt att göra något dylikt. Med detta vill jag säga att om Beren upplevde att silmarilstölden var tillräckligt för honom så var det på mycket goda grunder.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 5:40 pm 
The Magnificent

Men om nu ingen kunde döda honom så skulle han ju inte behöva några armeer m.m. Bara att gå ut och slå ihjäl alla utan att behöva frukta för sitt liv...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 6:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Han kunde väl berövas sin kroppsliga gestalt, precis som det hände med Sauron?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 05, 2005 8:51 pm 
The Magnificent

Men då kan han väl ändå ta en ny? Och annars så kan han nog utverka sin ondska ur en "ickekroppslig" skepnad.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]