Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 28, 2026 2:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Diskutera The Gold Falcon
InläggPostat: mån feb 21, 2005 10:58 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Här kan vi som läst Katharien Kerrs "spoilers" på hemsidan diskutera vad vi tycker om fortsättningen och personerna i fortsättningen.

Kör på...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 28, 2005 4:26 pm 
Jag orkar inte logga in mig. Dock är jag förvånad att inloggningstvånget inte har kommit än.

Jag såg precis en scan av bokens omslag. Enligt vad jag har läst tidigare är det Nevyn som är poträterad. Snacka om att Geoff Taylor är nyskapande, när Nevyn visas i den här bildern. Håret är ostyvigt och så. Men ansiktet är inte så läderaktigt som Kerr har beskrivit. Eller vad tycker ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 01, 2005 9:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oj, jag trodde inte alls att det var Nevyn. Min Nevyn ser mer ut som Einstein i håret. Det där trodde jag var typ en alv eller nåt.

På tal om Nevyn. Nu blir det spoilers men jag skapade den här tråden för att vi skulle kunna diskutera fortsättningen. Det är mycket intressant hur nära Neb och Branna är att komma på vilka de var en gång och Neb kan ju mer eller mindre använda lite dweomer utan att han vet vad han gör. Det blir säkert förvecklingar eftersom Salamander är någonstans norrut för att ta reda på mer om Alshandrakulten och inte kan leda dem.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 01, 2005 10:27 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ostyvigt hår tolkas väl reflexmässigt som Einsteinaktigt hår? Inte som någon vattenkammad stil.

Självklart får du skriva spoilers. Jag skrev mitt Nevyninlägg för saken skull - att GF-omslag ska läggas in till GF-topics. Men jag har självklart rätt att undvika ögonkontakt med spoilerna.

Bara 1 1/3s böcker kvar. Två år av kämpande betalas snart tillbaka *trånar av längtan*

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 01, 2005 6:01 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

He he. Jag läste hela sviten för tredje gången i somras när det var dåligt drag på telefonerna på jobbet. Kanske läser om dem igen till sommaren. Fast i år ska jag ha mer semester förstås.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 01, 2005 9:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Efter dagens läsning har jag enbart en endaste bok kvar. Snart kan jag äntligen läsa Gyllende Falken.

Eftersom detta är ett ämne för de som har läst Golden Falcon, borde man likväl kunna spoilera de andra böckerna. Jag skulle bli förvånad om det är någon som inte har läst Elddraken/Fire Dragon som gluttar i Golden Falcon.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 02, 2005 3:12 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Visst kan man lägga upp de andra böckerna som ämne frågan är om det är så många som har intresse av det. F.n. så verkar det bara vara du och jag...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 02, 2005 5:56 pm 
Noldo

Börjat läsa men inte kommit så långt än, men det känns bra:)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 02, 2005 6:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lingling. Du får tyvärr blicka neråt eller vad som helst. För nu ska spoilers avslöjas.

Jag tänkte på Kerrs rent avskyvärda syn på män. Till och med hedern själv, prins Maryn, tar ett par nappartag då och då. Han ligger med Lilly, trots att han är fader sedan två månader. Det värsta är att det inte är första gången. Vid förra fadersskapet hade han en frilla. Hur god han än är, kan jag inte göra annat än att vilja slå honom på fläcken.

Visst. Han gifte sig inte med Bellyra (dagen efter att BR blev utläst, och jag har glömt bort sessans namn. Tvingades kolla upp det. Kan det bli pinsammare?) av kärlek. Men likväl var hon så förälskad i honom!

Kom ihåg att jag snart ska börja på näst sista boken, vilket Fire Dragon är. Så avslöja inte för mycket tack. Inte än i alla fall...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 6:36 am 
Dúnadan

Mera spoilers följer:
I fråga om bokomslaget tyckte jag att Nevyn såg lite för mycket ut som Peter Jacksons uppfattning om en alv. Jag har alltid uppfattat honom som skrynkligare men samtidigt också pojkaktigare.

Diskussion av Aderyns post följer om tolv rader.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jag uppfattade inte triangeldramat som en följd av en avskyvärd syn på män -- det finns en massa hyggliga män i serien också. Jills pappa Cullyn i alla sina inkarnationer är en av dem som verkligen har växt under sin vandring. Brister finns, men han var också en karaktär man hade respekt för. Och jag håller inte helt med dig om att Maryn är hedern själv. Offentligt och som kung, ja, utan tvivel. Som privatmänniska, tja. För mig representerar han mycket mer skillnaden mellan offentlig och privat moral hos en politiker -- vågar man dra en parallell till Bill Clinton? Under hela hans liv har Nevyn manipulerat händelseförlopp och använt dweomer för att göra Maryn till storkung av gudarnas nåde och en symbol för att ena landet, men han har helt glömt att också fostra honom till en bra människa. Alla har börjat tro på myten som Nevyn skapade, också Maryn själv. Och trots att jag också vill strypa honom har jag förståelse för hela tragedin fast jag i vanliga fall avskyr triangeldraman.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 2:34 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tycker synd om Maryn. Han blir faktiskt aldrig riktigt förälskad i någon människa utom sig själv. Han är endast ett politiskt redskap och Nevyn själv funderar ju på vem pojken hade blivit egentligen om han inte formats efter hans vilja.

Cullyn är en sympatisk karl och det ska bli intressant att se om Gerran kan hålla vad han lärde sig i förra livet. Det r hursomhelst mycket roligt att träffa Jill och Nevyn igen.

Undrar hur det blir med Rhodry? Jill har ju också en skuld att betala till honom för att hon lämnade honom. Jag tror inte att han älskat någon lika mycket som henne men eftersom han är drake nu så kanske han inte återföds som människa alls?

Observera att detta är en spoilertråd avsedd att diskutera The Gold Falcon och det förutsätter ju att man läst hela serien samt det som skrivits på hemsidan därför varnar jag inte för den här typen av inlägg eftersom det egntligen är onödigt.

Inläggsrubrik: errrm Vilka spoilers?
InläggPostat: tor mar 03, 2005 4:16 pm 
Noldo

Jag har läst The Fire Dragon ...

Tycker bara den är sorglig. Lilly som älskar Maryn som uppenbarligen inte alls har vett att uppskatta Bellyra ens så att han behandlar henne med respekt. Han verkar inte se henne som en människa alls.
Lilly som däremot bryr sig om Bellyra på samma gång.

Däremot är Maryn inte den ende mannen i historien. Maddyn/Rhodry ser henne i högsta grad, och Nevyn; och som sagt Cullyn är en som uppenbart lärt sig ngt på sin resa. Att få se hur han är här är ju roligt -
ja alla återseenden, och ahan ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 9:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lingling. Jag kunde inte skriva bättre än vad du gjorde för 4 inlägg sedan. Det är ungefär så som jag tänker. Men saken, att vara så otrogen, är så utskämmande för mig. Och ja, jag lever fortfarande i tonåringarnas idealvärld. Men som en idealistisk INFP växer jag väl aldrig från den :twisted:

Bra exempel. Jag hade inte tänkt på att sätta in Maryn i samma samanhang som Clinton.

Vid närmare eftertanke på Älvas kloka ord, om att detta är ett GF-ämne, lämnar jag diskussionen. Jag vill verkligen inte att ni ska tvingas antränga er för min skull, då jag inte riktigt hör hemma i detta ämne (än).

Inläggsrubrik: Sådärja
InläggPostat: fre mar 04, 2005 6:26 pm 
Noldo

Aderyn skrev:
Lingling. Jag kunde inte skriva bättre än vad du gjorde för 4 inlägg sedan.

Menar du inte Älva?
Nu har jag iaf läst utdragen, och kan bara sukta efter resten ... :( Definitivt mersmak.

Känns definitivt som om som om det ursprungliga paret Nevyn-Jill borde få varandra här och utöva dweomer tillsammans som "det var meningen", sedan var alla andra kommer in och vilka förvecklingar det kan bli ... jag är så nyfiken! Att det är en triangel ett tag verkar ju glasklart. Även om Gerran är klokare än Gerraent var så verkar det som om det finns fler (av de synliga och inflytelserika) som tycker att hon borde välja honom. Rori ... ja där finns det mkt att undra över. han gravida flickvän t ex?

Kanske "Jill" betalar skulden genom att befria honom? Han gav ju henne fri kan man säga?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 05, 2005 9:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rullar med ögonen av skam. Det var alshain som jag anmärkte på. Ursäkta för det extrema missförståndet.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 69 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]