Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 12, 2026 3:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fantomen På Operan
InläggPostat: tor feb 24, 2005 6:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det här ju en opera från början men de har ju gjort en film som nu har gått på bio, nu undrar jag om det är nån här som har sett den och vad tycker ni om den, det spelar ingen roll om det är filmen eller operan ni skriver om. Jag tycker den är väldigt bra(Filmen alltså, jag har inte sett opera versionen av den än :D )

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 1:33 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Det har aldrig varit en opera. Det är en musikal av Andrew Lloyd Webber som bygger på en bok, och filmen innehåller precis samma musikal som scenversionen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 2:04 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag måste tyvärr säga att filmen var det sämsta jag någonsin sett på bio. Det är den enda filmen jag faktiskt gått ut ifrån. En timma och en kvart stod jag ut innan jag insåg att de faktiskt skulle fortsätta sjunga 80% av dialogen på ett lagom dramatiskt sätt. Jag gillar överhuvudtaget inte musikaler (undantaget Moulin Rouge), men det här var i särklass dåligt. Rent utsagt jobbigt att titta på.

Usel läppsynk, dåliga skådisar, och så var det det där med musikaler i filmformat... De har behållt manuset väldigt strikt, vad jag förstår, och på så vis är det som att see en, ja, filmad musikal. Man utnyttjar inte alls filmen som medium med klippning och storyline och andra verktyg som kunde ha gjort den snyggare, mer logisk och... En film helt enkelt. Vad är det för mening med att göra en film om man inte hade tänkt ändra något? Och vad sjutton hade de där 80-tals-industri-syntharna att göra i soundtracket? Nej, vet ni vad...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 8:48 am 
Maia
Användarvisningsbild

Håller med vanja om denna film. Jag tycker iofs (en del av) musiken är väldigt bra men det är väl också det enda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 9:18 am 
Maia
Användarvisningsbild

Trodde inte att någon skulle svara på detta ämne.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Senast redigerad av Lord Voldemort tor mar 31, 2005 4:13 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 2:44 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Mina föräldrar gick och såg den filmen..och dem tyckte iaf att den var väldigt bra

Tyckte att något positivt måste sägas på denna tråd.. :roll: :wink:

/Alexander The Great

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 5:54 pm 
Noldo

Jag vet inte hur musikalen är men efter som det är den store Webber som har gjort den och jag har hört andra musikaler han gjort och tyckt mycket om dem så tror jag helt och fullt på musikalen. Hur filmen är vet jag inte men det finns ju lyckade exempel på musikaler som har blivit film.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 1:59 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

musikalen är rent guld och jag har aldrig upplevt en bättre stämning i en musikal än i just den...
filmen däremot har jag inte mycket till övers för...gillar inte remakes eller konverteringar från film till teater och vice versa så mycket heller...undantag Lord of The rings teatern...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 01, 2005 7:54 pm 
Redaktionen

Belgarath3 skrev:
Mina föräldrar gick och såg den filmen..och dem tyckte iaf att den var väldigt bra

Jag tyckte också den var helt OK. Snygga miljöer, och övergången mellan nutid och dåtid i början var underbar (DÄR hade de utnyttjat filmmediets möjligheter!).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 5:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Belgarath3 skrev:

Jag tyckte också den var helt OK. Snygga miljöer, och övergången mellan nutid och dåtid i början var underbar (DÄR hade de utnyttjat filmmediets möjligheter!).

Håller med.

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 7:35 pm 
Maia

här var vi visst inte positiva! jag såg den och är helkär. fast jag tycker om musikaler så det kan ju hjälpa. sitter förresten och lyssnar på musiken nu.

och jag kan inte minnas att det var förskräckligt dåligt läppsynk... om man bortser från när Minnie Driver "sjunger" Prima Donna och dom bär på henne i en fotölj.

man kan iallafall inte säga annat än att skådespelarna har fantastiska röster.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 8:08 pm 
Maia

Musiken i filmen är underbar och jag tyckte mycket om övergången mellan dåtid och nutid i filmens början. Skådespelarna tyckte jag inte var så bra, fantomen var inte alls som jag tänkt mig. Jag skulle väldigt gärna åka till London och se musikalen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 02, 2005 9:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Håller med farbror Tora till fullo! Jag såg musikalen två gånger när den gick på Oscars en gång i tiden. Det var en enorm upplevelse båda gångerna och till min stora förvåning var upplevelsen i biosalongen i samma klass, om inte starkare. Den redan omtalade scenen från nu- till dåtid var det häftigaste jag någonsin sett på bio.

Tilläggas bör kanske att jag är helt såld på musiken sedan långt tillbaka och att jag älskar musikaler i övrigt. Svulstingt? Visst! Kitschigt? Visst! Överdrivet? Sannerligen! Men alldeles, alldeles underbart...

Själv är jag mycket glad över att de inte ändrade något utan lät musikalen vara vad den är. Nu har jag (snart) musikalen på DVD och kan njuta den så mycket jag vill utan att behöva vänta på att den ska sättas upp på en teater någonstans.

Det verkar som om den här filmen över huvud taget fått mycket blandade recensioner. Jag har läst allt från totala sågningar till mycket bra, (som i den här tråden. :) ) Av mig får den, utan minsta tvekan, fem ringar av fem möjliga!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 09, 2005 11:49 am 
Vala

Oups, när jag läste de första inläggen vågade jag knappt skriva att jag tyckte filmen är underbar(blev precis som Tora djupt förälskad i den), eftersom alla verkade vara så hatiska, men sen så läste jag vidare och insåg att det visst fanns andra än mig som också tycker om den.
Jag tycker den är vacker gjord och så är jag helt körd i musiken sen jag såg den på Oscars för tio år sen, inte för att jag förstod allt i handlingen med tanke på att jag var nio år då.
Jag upptäckte inga större missar i läppsynket, det enda som jag störde mig lite på är Emmy Rossums förmåga att se lika dan ut även om hon ska föreställa glad, ledsen, rädd eller orolig.
(Den enda bilden som jag sett där hon inte ser helt botoxad ut är den här http://www.savoureachsensation.zoomshare.com/album/Down%20Once%20More/images/6a6bf38c045b011b14309847449adb36_11097936060/:album?css=http://www.savoureachsensation.zoomshare.com/lib/style/type_album.css (rätt kul bild om jag får säga det själv :lol: ))

Jag håller med Rosie, det var en mycket starkare upplevelse att se den på bio eftersom man då kan tillskillnad från på teater få bättre effekter och närbilder som kan förmedla mer känsla.

Ska tillägga att jag mer eller mindre hatar musikaler i övrigt, särskilt Moulin Rouge. De första tjugo minuternas hysteriska cancandansandet var nära att ge mig århundradets migränattack. Jag kommer ihåg att jag blev tvingad att se den mot min vilja eftersom vi skulle gå och se den med klassen, och jag tror att jag var den enda av tjejerna som inte tyvkte den var bra.

Janna, hur hade du tänkt dig Fantomen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 11:16 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag såg musikalen i New York för något år sedan, den var helt underbar! Jag förstår inte hur man kan misslyckas så totalt med att göra en film av den... Jag blev jättebesviken... Dom ändrade slutet, texterna, skådespelarna var ju... inte direkt lysande..., och dom förstörde all fantomens mystik... varför?!!

Jag tycker att scenversionen är väldigt mycket bättre...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]