Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 11:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 09, 2005 10:56 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Detta med att man måste komma med någonting nytt vet jag inte om jag tror på. Men man får aldrig ta sådan kunskap som man läser om i böcker för given. En av grejerna med projektarbetet (förutom att man skall lära sig att lägga upp en plan över ett fortlöpande projekt) är att lära sig ifrågasätta källor.
Sedan kan man ju ha Tolkien som utgångspunkt och jämföra litterauren under samma epok som den Tolkien var verksam i, samt titta på hur Tolkien har påverkat framtida författare.
Man behöver alltså inte göra ett "TOLKIEN" arbete utan ett mer utvecklat arbete som handlar om litteraturen under Tolkiens samtid.
Om du har tur så kanske du stöter på ett/flera verk som är en sådana där riktiga guldklimpar. Litteratur är inte detsamma som Tolkien, men ett bra ställe att börja på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 13, 2005 5:20 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Har tänkt en del på alla förlag nu och har kommit fram till att jag nog vill göra en guide till Midgård lr Arda vet inte riktigt får fundera på det sedna om jag nu får ha det här som projektarbete.

Skulle var kul om ni kanske skulle kunna hjälpa mig att komma på vad man kan ta upp för olika områden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 15, 2005 8:38 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det beror på. Vill man koncentrera sig på de alviska eller dvärgiska områdena eller människornas platser? Generellt så finns det ju de vanliga platserna såsom Fylke, Riftedal, Lorien, Gondor och Rohan men om man vill fördjupa sig riktigt mycket så bör man ju ha med Ensamma Berget och Dal, Mörkmården och Lindon och de övriga delarna av Gondor förutom Minas Tirith. Ja det finns massor och det är väl kanske det osm är roligast? Att försöka få med alla platser man kan tänka sig.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]