Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 12:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 3:44 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
men jag tycker inte att man kan kalla något annat än Sams utséende för riktigt dåligt.

Alla får naturligtvis tycka vad de vill, men tycker du inte att det är riktigt dåligt att Boromir ser ut som en viking, att Sarumans dräkt är röd, att Rohirrim ser ut som lajvare i extremt fula peruker, att knapparna på mantlarna de får i Lothlorien inte alls är blad, att hobernas dörrknoppar inte sitter i mitten av porten som de borde, att alla orcher är lönnfeta och, om jag inte minns fel, helt igenom skrikigt röda, att många namn uttalas fel, att historien är extremt hoppig och osammanhängande i sitt berättande, att balrogen ser ut som en mager typ med kanintofflor och fjärilsvingar och dessutom flyger, att Gimli är lika lång som de andra i brödraskapet, att striden vid Helms klyfta är så skrikig i sina färger att man får ont i huvudet av att titta på den, att Saruman, Helms klyfta och Boromir har exakt samma hornsignal, att Rohirrim och orcherna står och glor på varandra och viftar med sina spjut i luften en hel natt innan de drabbar samman o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 10:26 pm 
Master of Doom

Morningstar skrev:
Túrin Turambar skrev:
men jag tycker inte att man kan kalla något annat än Sams utséende för riktigt dåligt.

Alla får naturligtvis tycka vad de vill, men tycker du inte att det är riktigt dåligt att Boromir ser ut som en viking, att Sarumans dräkt är röd, att Rohirrim ser ut som lajvare i extremt fula peruker, att knapparna på mantlarna de får i Lothlorien inte alls är blad, att hobernas dörrknoppar inte sitter i mitten av porten som de borde, att alla orcher är lönnfeta och, om jag inte minns fel, helt igenom skrikigt röda, att många namn uttalas fel, att historien är extremt hoppig och osammanhängande i sitt berättande, att balrogen ser ut som en mager typ med kanintofflor och fjärilsvingar och dessutom flyger, att Gimli är lika lång som de andra i brödraskapet, att striden vid Helms klyfta är så skrikig i sina färger att man får ont i huvudet av att titta på den, att Saruman, Helms klyfta och Boromir har exakt samma hornsignal, att Rohirrim och orcherna står och glor på varandra och viftar med sina spjut i luften en hel natt innan de drabbar samman o.s.v. o.s.v. o.s.v.

OK, punkt för punkt.

Boromirs utseende: Visst, han kunde se mindre vikingaaktig ut men det stör mig inte särskilt mycket.

Sarumans dräkt: Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Ja, det är lite slarvigt.

Rohirrim: Jag tycker att de är OK. Men inte mer iofs.

Mantelknappar: Petitess...

Dörrknoppar: Oj, sånt lägger inte jag märke till. Men då tycker jag inte att det är så farligt.

Orker: Lite för många orker är feta även om det inte gäller alla. Röda orker? Då hade nog din TV färgfel. De är svarta till största delen.

Namnuttalsfel: OK, här ger jag mig. Detta är dåligt.

Historien: Det här håller jag inte med om.

Balrogen: Visserligen fulare än PJ's men inte mycket sämre tycker jag. Det går inte att göra en balrog som gör alla nöjda.

Gimli: Han är kortare. Kanske inte lika mycket som han ska vara men åtminstone ett huvud kortare är han. Bättre än en viss tönt-Gimli iaf.

Helms klyfta: Färgsättningen är lite konstig och striden överhuvudtaget men den får iaf godkänt av mig. Rätt spännande.

Hornsignaler: Visst, lite onödigt dåligt. Men låter horn SÅ olika? Mer än dessa förstås, men hur mycket mer?

Gloende kombattanter: Också en del av det lite skumma Helms klyfta-avsnittet. Jo, här kan jag hålla med dig också.

Men totalt tycker jag att det här mest är småmissar. PJ's missar (som redan diskuterats otaliga gånger) är mycket värre tycker jag. Två saker i din uppräkning kan jag hålla med om är riktigt dåliga så något mer än Sam var det ju men inte mycket från min synvinkel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 01, 2005 11:31 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Citera:
Boromirs utseende: Visst, han kunde se mindre vikingaaktig ut men det stör mig inte särskilt mycket.
Så om Boromir i Pjs version varit en blond viking med skäggshorts hade det varit helt okej?

Citera:
:shock: ganska duktigt att inte märka det.

Citera:
Trodde ioförsig att du som är ganska historiskt intresserad skulle varit betydligt mer irriterad över detta, jag menar bra skyddsuttrustning.

Citera:
Nåväl dödskalleravinen är också en petitess isåfall.

Citera:
Dörrknoppar: Oj, sånt lägger inte jag märke till. Men då tycker jag inte att det är så farligt.
Instämmer, bra koll Morningstar

Citera:
Var ett tag sedan jag såg den så säger inget även om jag borde tendera att hålla med Morningstar
Citera:
Balrogen: Visserligen fulare än PJ's men inte mycket sämre tycker jag. Det går inte att göra en balrog som gör alla nöjda.
Que? Ungefär som att säga att Theodens utseende/förvandling i Pjs version är en lyckad del.

(kunde faktiskt inte komma på en bra liknelse här, jag menar herregud vilken fruktansvärd balrog Bakshi gjorde)

Citera:
Gimli: Han är kortare. Kanske inte lika mycket som han ska vara men åtminstone ett huvud kortare är han. Bättre än en viss tönt-Gimli iaf.
petitesser

Citera:
Hornsignaler: Visst, lite onödigt dåligt. Men låter horn SÅ olika? Mer än dessa förstås, men hur mycket mer?
Nej bara det att de olika hornen spelar en central roll i verket Ringarnas herre, Boromirs horn skapar stridslust och hörs till vänner långt bortom det möjliga samtidigt som det skrämmer skiten ur fienden, iallafall korta stunder. Något liknande med det horn Merry får.

Citera:
Men totalt tycker jag att det här mest är småmissar. PJ's missar (som redan diskuterats otaliga gånger) är mycket värre tycker jag. Två saker i din uppräkning kan jag hålla med om är riktigt dåliga så något mer än Sam var det ju men inte mycket från min synvinkel.
[/quote] Mina kommentarer är väl mest skrivna för min egen skull utan hopp om att övertala dig Turin. Jag tycker dock att PJs missar är svåra att jämföra med Bakshis, just eftersom så mycket skiljer dem åt. Bakshi missar ju mer åt det synliga hållet och hans fel tenderar att vara mer humoristiska. PJ gör mer fel inom handlingen och personbeskrivningen. Samtidigt saknar Bakshis film en riktig handling för större delen av filmen sett till att han inte hade tillräckligt med pengar. Dessutom ska man ju absolut inte jämföra fel rent numerärt sett till skillnaden i filmlängd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hm. Sarumans dräkt är ju mångfärgad. Han säger ju till Gandlaf någonting i stil med: "I am Saruman of many colours!", och visar upp dräkten så att den skimrar. Det var ju efter att Saruman gått över på "fel" sida som det skildras i filmen.

Slaget vid Helms klyfta är bättre än PJ´s. Inte en massa onödig överaction i alla fall. :lol:

Theoden är äldre och bättre således. Visst gör Bernard Hill en fantastisk insats men min Theoden har snövitt hår.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:33 am 
The Magnificent

Ang. Helms Deep, men exakt hur smart är man om man kastar iväg sitt svärd innan striden är slut... :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 8:54 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gandalf hade nog stenkoll! :wink: 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 1:09 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Men totalt tycker jag att det här mest är småmissar. PJ's missar (som redan diskuterats otaliga gånger) är mycket värre tycker jag.
Skulle egentligen vilja svara dina punkter, men Theoden Ednew var lite kvickare än mig och har redan sagt det jag ville säga.

Att du tycker att Bakshis lotr är bättre än PJ's har du all rätt att tycka, men precis som du tycker att Bakshis missar är petitesser i sitt sammanhang är precis vad jag tycker om PJ's missar (utom en del saker som har diskuteras alltför många gånger för att tas upp igen). Så det blir väl någon slags rundgång där vi helt enkelt får enas om att vi är oense.

Det skulle vara kul att göra någon slags analys av de båda filmerna där man ställer deras brister mot varandra. Kanske något man kan skicka till TA i framtiden?

Théoden Ednew skrev:
bra koll Morningstar
Tack så mycket! Blev rätt förvånad över mig själv att jag märkte det.

Älva skrev:
Hm. Sarumans dräkt är ju mångfärgad. Han säger ju till Gandlaf någonting i stil med: "I am Saruman of many colours!", och visar upp dräkten så att den skimrar. Det var ju efter att Saruman gått över på "fel" sida som det skildras i filmen.
Nja, alltså, först har han ju en röd dräkt på sig och sedan slänger han av sig den och visar att han är mångfärgad. Men i och med att man slänger av sig dräkten så får jag känslan av att han överraskar Gandalf genom sina nya färger, och om så är planen så borde han ju haft en vit dräkt på sig från början som han sedan slänger av sig. Det blir ju lite konstigt annars..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 1:39 pm 
Master of Doom

Théoden Ednew skrev:
Citera:
Så om Boromir i Pjs version varit en blond viking med skäggshorts hade det varit helt okej?

Citera:
:shock: ganska duktigt att inte märka det.

Citera:
Trodde ioförsig att du som är ganska historiskt intresserad skulle varit betydligt mer irriterad över detta, jag menar bra skyddsuttrustning.

Citera:
Nåväl dödskalleravinen är också en petitess isåfall.

Citera:
Instämmer, bra koll Morningstar

Citera:
Var ett tag sedan jag såg den så säger inget även om jag borde tendera att hålla med Morningstar
Citera:
Que? Ungefär som att säga att Theodens utseende/förvandling i Pjs version är en lyckad del.

(kunde faktiskt inte komma på en bra liknelse här, jag menar herregud vilken fruktansvärd balrog Bakshi gjorde)

Citera:
petitesser

Citera:
Nej bara det att de olika hornen spelar en central roll i verket Ringarnas herre, Boromirs horn skapar stridslust och hörs till vänner långt bortom det möjliga samtidigt som det skrämmer skiten ur fienden, iallafall korta stunder. Något liknande med det horn Merry får.

Citera:
Mina kommentarer är väl mest skrivna för min egen skull utan hopp om att övertala dig Turin. Jag tycker dock att PJs missar är svåra att jämföra med Bakshis, just eftersom så mycket skiljer dem åt. Bakshi missar ju mer åt det synliga hållet och hans fel tenderar att vara mer humoristiska. PJ gör mer fel inom handlingen och personbeskrivningen. Samtidigt saknar Bakshis film en riktig handling för större delen av filmen sett till att han inte hade tillräckligt med pengar. Dessutom ska man ju absolut inte jämföra fel rent numerärt sett till skillnaden i filmlängd.[/quote]

Boromir: Han är inte ett dugg blond iaf. Men klart sämre än PJ's Boromir. Både på utseende och som rollfigur.

Sarumans dräkt: Ja, det överraskar mig också att jag inte såg det.

Rohirrim: Ja, deras nakna ben och så är lite larviga. Jag tycker ändå att det mesta med Rohirrim i Bakshis film är ganska likt som jag tänkt mig det. Men du har rätt om deras beväpning. De påminner på det sättet mer om förantika assyriska krigare än medeltidens soldater.

Mantelknappar: Det här tycker jag faktiskt fortfarande är väldigt oviktigt. Dödskalleravinen är enligt mig 600 gånger värre. Man kan ju iaf säga att den är något mer synlig...

Dörrknoppar: Här höll du ju med. Svårt att minnas detta tycker jag.

Balrogen: Okej, jag ger mig. Bakshis balrog är dålig. Men jag gillar inte PJ's heller (även om den är bättre).

Gimli: Tycker jag fortfarande inte är fel.

Hornen: Jo, det finns kanske en poäng. Hornen verkar ju skilja sig åt i ljud i boken så det borde nog skilja mer.

Jag måste säga att jag håller med dig Théoden. (Om vilka fel de båda filmskaparna gjorde). Jag tycker faktiskt inte att Peter Jacksons filmer är sämre. Det har jag aldrig påstått. Jag tycker bättre om Jacksosns verk men jag fortsätter hävda att Bakshis är mer trogen Tolkien.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 02, 2005 1:45 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Morningstar skrev:
Nja, alltså, först har han ju en röd dräkt på sig och sedan slänger han av sig den och visar att han är mångfärgad. Men i och med att man slänger av sig dräkten så får jag känslan av att han överraskar Gandalf genom sina nya färger, och om så är planen så borde han ju haft en vit dräkt på sig från början som han sedan slänger av sig. Det blir ju lite konstigt annars..

Nej han har en röd kappa över sin dräkt. Och eftersom Gandalf blir så förvånad så antar jag att han förutsatte att dräkten var vit under. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 19, 2007 1:15 am 
Dvärg

Nu drar jag visst upp en riktigt uråldrig tråd, men det kan inte hjälpas.

Slave under Necronomicon skrev:
Spjutyxa skrev:
Det går inte att förneka saken. Bakshis film innehåller inte en enda kalkonscen, sett utifrån ett manus/dramaturgi/dialogperspektiv.

nu ljuger du allt. ta t ex dialogen i Elronds rådslag:
Boromir: "Varför talar ni bara om att gömma och förstöra?" (vid den här punkten har ännu ingen talat om att gömma och förstöra) :wink:

Elrond: "Ringen kan inte förstöras! Ni måste ta den till Domedagsberget i Mordor!" (varför det, Mordor är väl fiendens land? nej, Elrond glömde att tala om att ringen ska KASTAS i Domedagsberget och därmed förstöras) :wink:

Jag har aldrig uppfattat att den dialogen inte var tydlig. Inte ens som tioåring när jag såg filmen första gången. :wink:

Citera:
och sen har vi alla komiska, överdrivna gester (Gandalf och Frodo i Baggershus i början är höjdpunkten)

Tja, filmen är ju faktiskt animerad. När jag var yngre gillade jag dessutom de överdrivna gesterna. Man tänkte liksom att det är ju en värld som kulturellt inte är som vår. Teatraliskt behöver inte betyda "dåligt".

Citera:
långdragna, intetsägande hästridningar (t ex när ringvålnaderna jagar Frodo, Rohans ryttare dödar orker.

Nej, detta är ju bra! Jakten mot vadstället har riktigt skön pacing och mystisk dramatik hos Bakshi, något som saknas helt i motsvarande scen hos Jackson, som kunde ha kallats flykten genom björkslyn. Bakshis variant är dessutom trognare gentemot boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 19, 2007 1:28 am 
Dvärg

Morningstar skrev:
Túrin Turambar skrev:
att historien är extremt hoppig och osammanhängande i sitt berättande

Det är ju precis det den inte är. På 2 timmar och 25 minuter lyckas Bakshi sammanhålla den väldigt väl i min mening. Jackson däremot slösar med sin tid och inför en massa diskutabla och meningslösa piruetter som han hittat på själv.

Citera:
att alla orcher är lönnfeta och, om jag inte minns fel, helt igenom skrikigt röda.

Hellre en lönnfet orch än en zombieorch med hudsjukdomar. Orcherna är dessutom inte röda utan svarta, vilket de skall vara. Något man inte precis kan säga om Jacksons slemmigt gredelina, rosa, gröna och människofärgat cockneytalande missfoster.

Citera:
att striden vid Helms klyfta är så skrikig i sina färger att man får ont i huvudet av att titta på den

Vad jag skulle kalla effektfullt. Psykedeli och barbari i skön förening. Och så orchernas stridssång. Vackert och rätt så storslaget. :D

Citera:
att Rohirrim och orcherna står och glor på varandra och viftar med sina spjut i luften en hel natt innan de drabbar samman o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Detta gjorde de ju faktiskt också i boken.

P.S: Jag har inte replikerat på en massa uppenbara brister i Bakshis film, som Boromirs konstiga vikingautstyrsel med horn i hjälmen, bara ben, en inte helt tillfredställande balrog, m.m, m.m. Dessa klavertramp är ju allmänt kända, men en film är trots allt inte bara dess rekvisita.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 206 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]