Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör maj 02, 2026 11:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 21  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 1:26 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

och tillbaka till diskutionerna... (bara jag nu inte tar upp något redan diskuterat)... Jaja akta er för SPOILERS nu då, ni som inte läst.

--------------------

------------------

Det jag störde mig på i Silverdolken vid senaste genomläsningen är Kerrs användig av "ingen man kan döda mig" profetian (bättre översättning den här gången). Men är den verkligen nödvändig för historian... det störde mig lite att det återkomma.

Angående Gwen... Tycker också den är lite långtråkig, men det måste duga bra för de som tycker om mäktiga slag och kungliga intriger...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 1:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Wow! Ska de översätta gyllene falken! Härligt!...

IOFS bryr jag mig inte. Jag kommer köpa den engelska utgåvan så fort som möjligt. Hälre det än att vänta ännu ett år på en ny bok...

Spoiler i silverdolken skrev:
Det är verkligen nödvändigt för historien. Det visar att inte ens Deverrys mäktigaste magiker, Dweorna (hur stavas det?) kan skapa en handfast magi. Är det inte ett fiffigt sätt att visa att magin har två eggar? Förresten Virre. Skriv gärna spoilers på detta sätt i fortsättningen...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 1:41 pm 

Aderyn skrev:
Skriv gärna spoilers på detta sätt i fortsättningen...

av den mycket enkla anledningen att jag oftast inte använder mig av en grafiskwebbläsare så tycker jag inte om den metoden. Som sagt mest för den inte alltid fungerar... plus att innehållet i forumet antagligen ändå arkiveras av diverse sökmotorer... fast jag får väll kanske göra det. Ska fundera på det.

Senast redigerad av virre fre maj 27, 2005 2:13 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 1:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om inget annat så använder majoriteten (tror jag) vanliga webbläsare, vilket gör att du underlättar för majoriteten om du skriver innanför quoterutor. Men som sagt; det är helt upp till dig. Vill du inte... så varsågo'

Fast, kan du PM:a mig vad du menar med sökmotorer? Jag har ingen aning om vad det har för inverkan på texten, eller tvärtom...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 1:52 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tror att det kan var en gammal mytbildning och att Tolkien själv inte var den som var först med "gåtan" som profetian faktiskt är.

Tycker också det är lite tråkigt med Gwen. Gillar dock
Citera:
kärleksbiten som känns så ren och äkta.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 27, 2005 2:16 pm 

Aderyn skrev:
Om inget annat så använder majoriteten (tror jag) vanliga webbläsare, vilket gör att du underlättar för majoriteten om du skriver innanför quoterutor. Men som sagt; det är helt upp till dig. Vill du inte... så varsågo'

Fast, kan du PM:a mig vad du menar med sökmotorer? Jag har ingen aning om vad det har för inverkan på texten, eller tvärtom...

men folk har olika teman och teman kan ändra quoteruteansbakgrund. (Om jag inte missminer mig finns det ett tilläg till phpBB för att underlätta skrivandet av spoliers... typ man kan skriva [spoiler] så blir det någon form av spoiler sak....)
Kan tillägga att jag försöker använda mig av den här tekniken när jag använder sådana hemskheter som grafiska webbläsare (den främsta anledningen att jag föredrar att använda lynx för att läsa här, är att inloggning fungerar ordentlgit på första försöket med den....)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 8:30 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Deverry ligger ju "ovanpå" eller parallellt med vår värld. Var ligger det geografiskt på kartan? Ibland känns det väldigt franskt och ibland engelskt och ibland nordiskt. Är det en stor kontinent för er eller en mindre? Landet växer för varje genomläsning. I början kändes det knappt större än dalarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 9:54 am 

Älva skrev:
Deverry ligger ju "ovanpå" eller parallellt med vår värld. Var ligger det geografiskt på kartan? Ibland känns det väldigt franskt och ibland engelskt och ibland nordiskt. Är det en stor kontinent för er eller en mindre? Landet växer för varje genomläsning. I början kändes det knappt större än dalarna.

Devvery ligger ju på kontinenten Annwn (ingenstans), det geografiska läget är just där, så känner jag speciellt efter en titt på den "historiska anmärkningen" som återfinns i slutet av några av böckerna. Deverryanerna utvandrade från norra gallien, det är antagligen därifrån som de franska inslagen kommer. (eller hur man ska se).

Deverrianerna ska antagligen ses som en del av det keltiska folket som började sin vandrig i alperna sedan vandrade neråt till slättländerna runt gallien (och några fortsatte västerut till de brittiska öarna).

Min egen åsikt när jag först läste böckerna var att deverrianerna helt enkelt var kelter som fortsatt västerut flyende Rhwmarna och kommit över havet till amerika. Jag uppfatade också alverna som någon sorts Indianer.

Kelterna har fört fram delar av sin kultur både i engelsk, fransk och nordisk kultur. De fanns i England och Frankrike långt innan dagens folk, och bedrev handel med länderna i nord (och utbyte antagligen annat också). Rekomenderar boken The Celts (som jag inte kommer ihåg vem som skrivit), den är liten men vällfyld med information.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 9:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

virre skrev:
Min egen åsikt när jag först läste böckerna var att deverrianerna helt enkelt var kelter som fortsatt västerut flyende Rhwmarna och kommit över havet till amerika. Jag uppfattade också alverna som någon sorts Indianer.

Mycket intressant! Verkligen. Man glömmer gärna bort amerika i såna här sammanhang. Det skulle förklara en del geografiska saker. Men de är ju i Annwn så nåt riktigt amerika är det ju inte men skogar i norr och slätter och skogar och alverna som tältande indianer funkar riktigt bra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 12:04 pm 

Älva skrev:
Mycket intressant! Verkligen. Man glömmer gärna bort amerika i såna här sammanhang. Det skulle förklara en del geografiska saker. Men de är ju i Annwn så nåt riktigt amerika är det ju inte men skogar i norr och slätter och skogar och alverna som tältande indianer funkar riktigt bra.

Anledningen till att jag uppfattade det så är antagligen att jag samtidgt hörde talas om lite andra böcker som faktiskt utspelade sig i en sådan miljö.... nåja...

Spoiler skrev:
kommit till silverdolkarnas födelse, vad tycker ni om den tråden. Är en av mina favoriter. Föresten vad tycker ni om Nevyns åsikter om fosterfördrivaren och fosterfördrivning? Tycker ni att dwemoneriden om när foster får själ är för anpassad till dagens politik? Tycker själv att det känns som Kerr ger sig in i dagens politik med den åsikten

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 12:51 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Uj! Svåra frågor jag minns ju iten riktigt hur det var.
Citera:
Men silverdolkarnas födelse är en intressant del. Angående när foster får själ så minns jag inte Nevyns åsikt i frågan. Vill du uppdatera mig?

Förut när vi diskuterade böckerna så skrev vi med stora, feta bokstäver vilken bok det gällde sen var det upp till var och en att undvika tråden. det blir lite tôlit å hålla på så här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 30, 2005 12:59 pm 

Älva skrev:
Citera:
Men silverdolkarnas födelse är en intressant del. Angående när foster får själ så minns jag inte Nevyns åsikt i frågan. Vill du uppdatera mig?

Förut när vi diskuterade böckerna så skrev vi med stora, feta bokstäver vilken bok det gällde sen var det upp till var och en att undvika tråden. det blir lite tôlit å hålla på så här.

Hmm... hur kommer det här och se ut... (jag kommer aldrig ihåg vilken bok jag läser....)

SPOILER:Draktronen skrev:
Fem månaders ålder, eller dylikt (+/-1). Förövrigt så tycker jag mig finna sentenser om nutida krig i den. Ett krig som avslutar krigen som pågått så länge ("The war to end all wars", var väll 1:a världskriget)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 14, 2005 4:35 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Finns det någon regel i Deverrys värld så som i Tolkiens att man alltid uttalar C som K? Tycker att det borde vara så eftersom annars ändras vissa personers namn när man använder smeknamnet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 15, 2005 10:04 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det ska väl ha samma språkregler som gaeliskan? Så om man studerar gaeliskan så ska man väl bli klokare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 15, 2005 1:01 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jo, men jag studerar inte gaeliskan... :roll:
Jag får väl googla och se om jag hittar något.

Edit: enligt mina "studier" ska c alltid uttalas som k i gaeliskan och de närbesläktade språken, alltså borde c i Deverrianskan(?) vara k.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 312 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 21  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]