Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 4:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bränna från DVD till CD
InläggPostat: fre jun 24, 2005 12:52 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag är inte så haj på det här men ni kan säkert hjälpa mig.
Jag sitter ofta långa sträckor i bilen och skulle vilja ha filmerna på CD att lyssna på i bilen. Alltså inte bara musiken för den har jag redan - utan hela filmen. Jag har även musikalen Chess på DVD och skulle vilja ha den att lyssna på i bilen.

Kan jag bränna ner "ljudet" till en CD på något vis och hur gör jag då?

Senast redigerad av shadowfax fre jun 24, 2005 10:19 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 24, 2005 8:20 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är inte säker på att det är tillåtet att ta upp såna här saker på forumet. Inte så kul för admin om vi inte håller oss på rätt sida om lagen...
Du får dock gärna skicka mig ett PM!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 24, 2005 10:18 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Nu har jag ändrat rubriken på mitt inlägg. Jag uttryckte mig ju himla dumt såg jag... :oops: Jag ska inte LADDA NER något.

Jag menar att jag har ju filmerna på DVD och vill bränna ner ljudet till en CD att lyssna på i bilen. Det kan ju inte vara något olagligt med det? Det är ju mina skivor!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 24, 2005 10:48 am 
Avar
Användarvisningsbild

kolla dina pm :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 24, 2005 5:55 pm 
Östring

http://www.videohelp.com/
Där finns hjälp för det mesta inom det området :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 25, 2005 4:15 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Tack för länken. Kanonsida!!! Fick massa tips och råd.

Finns det inget liknande på svenska? Det här med datorer är krångligt ändå utan att blanda in ett annat språk :lol:

Jag har inte lyckats ännu men jobbar på det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 25, 2005 5:43 pm 
Östring

shadowfax skrev:
Tack för länken. Kanonsida!!! Fick massa tips och råd.

Finns det inget liknande på svenska? Det här med datorer är krångligt ändå utan att blanda in ett annat språk :lol:

Jag har inte lyckats ännu men jobbar på det.

hehe, ingen aning faktiskt. Det där var bara en sida jag hade i minnet sen långt tillbaka när jag skulle göra kopior på massa filmer.
Men det borde finnas enkla program för att rippa ljudet bara. Tycker man ju iallafall.
Ska kolla lite närmare på det nu. :)

Här hittade jag nåt program som borde va enkelt och bra
http://www.dvd222.com/download.htm
DVD To MP3 ripper, det låter lovande iallafall :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 27, 2005 11:28 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

du borde ha fått ordentliga svar nu i massar av pm... (om inte pm:a mig (; )...

Annars så är det antagligen inte legalt, åtminstone inte om det åker mer en du i bilen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 27, 2005 5:00 pm 
Östring

virre skrev:
Annars så är det antagligen inte legalt, åtminstone inte om det åker mer en du i bilen.

hehe, jag hoppas du skämtade. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 27, 2005 5:14 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej troligen inte, även om jag personligen har en annan åsikt. Så länge du använder skivorna för privat bruk är det nog tillåtet oavsett hur många som lyssnar. (rätt självklart egentligen)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 28, 2005 10:58 am 

man får inte ens se filmer i grupp utan speciella rättigheter, eller "återuppföra ljudspår". Läs (c)opyright texten i början av filmerna.
Av den anledningen måste t.ex. sjukhus betala mellan 500 och 1000 kronor för att kunna låna ut en film. (Hyrrättigheterna är större)

(jag tycker inte det är rätt, bara konstaterar faktum)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 28, 2005 1:30 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej men du får ju exempelvis bränna en musikcd och lyssna på den i grupp. Detsamma gäller ju egna filmer som du också får se i grupp samt kopiera för eget bruk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 29, 2005 8:51 am 

Nja Théoden.... man för förviso bränna en cd till sinna vänner så länge man har orginalet ja. Och lysna på den i grupp så länge det inte är "public performance"... (Därmed så får man inte lysna på musik i skolor m.m)...

När det gäller filmer och ljudspår brukar det ordagrant stå att inget kopierande och sparande av innehållet är tillåtet i någon form, inklusive ljud. (Nu är det möjligt att det enligt svensk lag är tillåtet). Det gäller bara att bevisa att man aldrig tar upp en liftare, eller kör bilen med fönstrena neddragna eller något annat som filmindustrin kan se som "public perfomance"...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 29, 2005 3:01 pm 
Östring

virre skrev:
Nja Théoden.... man för förviso bränna en cd till sinna vänner så länge man har orginalet ja. Och lysna på den i grupp så länge det inte är "public performance"... (Därmed så får man inte lysna på musik i skolor m.m)...

När det gäller filmer och ljudspår brukar det ordagrant stå att inget kopierande och sparande av innehållet är tillåtet i någon form, inklusive ljud. (Nu är det möjligt att det enligt svensk lag är tillåtet). Det gäller bara att bevisa att man aldrig tar upp en liftare, eller kör bilen med fönstrena neddragna eller något annat som filmindustrin kan se som "public perfomance"...

Jo, men för att de skriver att man inte får göra några kopior så står de inte över lagen för det.
Exempelvis om jag skriver på min hemsida att ingen får kopiera nån text alls så finns ändå citaträtten ändå.
Microsoft skriver på windows-skivorna att man inte får göra några kopior på dom. Men ändå har du all rätt i världen att göra en backup.
hehe, man kan ju inte börja ljudisolera sin lägenhet och plocka bort fönstren bara för att ingen annan ska höra och se glimtar av filmerna man ser på :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 29, 2005 3:45 pm 

johanna skrev:
Jo, men för att de skriver att man inte får göra några kopior så står de inte över lagen för det.
Exempelvis om jag skriver på min hemsida att ingen får kopiera nån text alls så finns ändå citaträtten ändå.
Microsoft skriver på windows-skivorna att man inte får göra några kopior på dom. Men ändå har du all rätt i världen att göra en backup.
hehe, man kan ju inte börja ljudisolera sin lägenhet och plocka bort fönstren bara för att ingen annan ska höra och se glimtar av filmerna man ser på :D

Men risken finns att de försöker anmäla en, och antagligen enligt amerikansk lag också. Frågan är hur internationella avtal egentligen fungerar.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]