|
Sauron var antagligen så "svag" att han bara kunde återskapa sin gamla kropp, och inte skapa en helt ny. Och den gamla kroppen hade ju förlorat ett finger!
"I "Letters" på sidan 332 informerar Tolkien dessutom rakt ut att Sauron har en humanoid gestalt:
"Sauron should be thought of as very terrible. The form that he took was that of a man of more than human stature, but not gigantic."
Kontexten i brevet är tredje åldern" (citerat från Gustav)
I slutet av TTT säger Shagrat : "And the prisoner is to be kept safe and intact, under pain and death for every member of the guard, until He sends or comes Himsel."
Att He är Sauron framgår av situationen. Det är Saurons order. Och ifall han sagt att han kanske kommer själv, till Cirith Ungol, måste han ju han nån slags kropp? För Sauron själv, om någon, borde väl veta den saken.
För att visa mig ännu mer lat, citerar jag Gustav igen:
"Ja, vi får reda på att Sauron har en tron av Gandalf:
"... [I am] more dangerous than anything you will ever meet, unless you are brought alive before the seat of the Dark Lord."
LOTR, sidan 488, "The White Rider". Ett öga skulle väl knappast sitta på en tron? Denethor informerar också senare att Sauron skulle komma till staden om Minas Tirith föll, men under slaget så döljer han sig bakom frontlinjerna. Vi vet också att Sauron var kapabel att anta en fysisk gestalt under tredje åldern, det sägs rakt ut i LOTR, bland annat på sidan 861. Den allra starkaste indikationen på att han hade antagit en humanoid gestalt är dock att Tolkien faktiskt avbildat honom, i bakgrunden på det ursprungliga omslaget till "The Return of the King" (se "JRR Tolkien: Artist & Illustrator", # 181 och # 182)!"
Jag har för mig det finns mer som talar för att Sauron hade en kropp, men kommer inte på det just nu!
|