Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 5:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cirdans skägg
InläggPostat: fre aug 05, 2005 8:19 pm 
Maia

Varför står det att Cirdan har skägg? Jag har läst någonstans att inga av alver hade skägg, så varför har Cirdan det då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 1:52 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

För att han var så jäkla gammal. :D

Inläggsrubrik: Re: Cirdans skägg
InläggPostat: lör aug 06, 2005 4:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Turambar skrev:
Varför står det att Cirdan har skägg? Jag har läst någonstans att inga av alver hade skägg, så varför har Cirdan det då?

Han kanske hade en droppe dvärgblod i sig. ;) Annars har vi de här gamla teorierna:

1. Alver kunde ha skägg men nästan alla alver ogillade skägg. (Círdan gillade skägg för han var "sjöman".)

2. De flesta alver har skägg det är bara det att Tolkien inte nämner det, men han säger inte heller att de är skägglösa. Att han nämner Círdans skägg är enbart för att det är väldigt långt.

3. Tolkien hade först tänkt sig en människa i Círdans roll. När han sedan ändrade glömde han att ta bort skägget.

4. Det är bara riktigt gamla alver som kan ha skägg, närmare bestämt de som befinner sig i "tredje cykeln"; se någon av farbror Tolkiens många efterlämnade lappar publicerad i någon obskyr tolkienistisk tidskrift. Så vad Tolkien ville säga var att Círdan var den äldste och ende riktigt vuxne alven i Midgård.

5. Círdan var den ende alven i Midgård som tillhörde den del av alvsläktet som kunde ha skägg.

6. Círdan var egentligen maia. I själva verket var Círdan en av de blå trollkarlarna. Det var därför han lämnade över Narya till Gandalf som kom för att avlasta honom.

7. Halvalver borde kunna välja om de vill odla skägg. Alltså var Círdan halvalv.

8. Alver var närmast androgyna (och antagligen bisexuella); se HoMe någonstans. Manliga alver kunde därför inte få skägg. Men Círdan var "avvikande".

9. Círdan var gammal och sjuk. Det sägs ju att han såg grå och gammal ut. Och skägg hos alver, det är ju sjukligt om något.

10. Nästan alla alver led av en ärftlig och dominant skägglöshetssjukdom, men inte Círdan. (De andra alverna hävdade dock att det var Círdans egenhet som var "sjuklig".)

Tror ni inte på någon av de här teorierna kan ni ju alltid läsa det här. (Sök på "beard" om ni inte orkar läsa allt.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 5:01 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Troligast är nog 1 och 4, fast jag gillar 6:an :P

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 5:08 pm 
The Magnificent

Jag tror nog också på 1:an, men 9:an var bra.... :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 06, 2005 7:42 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Jag tror nog mest på alternativ 4. Fast alternativ 6 var ju en jäkligt spännande tanke!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 10:51 am 
Master of Doom

4:an får även min röst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 9:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Utesluter nr:1. 6:an är spännande och verkar kanske mer och mer trolig om man ser till alvisk anatomi.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 17, 2005 9:09 pm 
Maia

Jag har för mig att jag någonstans har läst att alver inte kunde ha skägg, men det kan lika gärna ha stått att alver aldrig hade skägg, och att jag tolkade det som att de inte kunde ha skägg.
8:an... bisexuella alver... det har väl författarna till "härsken på ringen" mer eller midre hävdat hela tiden... 10:an och 9:an är också lite skumma... 1-3 tror jag inte heller på, inte heller 5:an.
7:an är ju nästan omöjlig, det skulle vara om han var en blandning av ork-alv, alv-ent eller alv-dvärg, eller möjligtvis alv-maia, vilket dock förnekas av fader Tolkien, eftersom Lúthien var det enda barnet till en alv och en maia. Jag tror inte heller att en alv skulle ge sig i lag med i dvärg, ent eller ork, och vore han en ork-bastard skulle han nog inte vara så accepterad heller. Om han vore halvdvärg skulle ju iaf skägget förklaras...
Så då blir ju 4:an och 6:an kvar, men jag tror att Gandalf nämnt något om Cirdan var en av istari, och Cirdan hade ju dessutom funnits i Midgård väldigt mycket längre tid än Gandalf o CO, men det är ju en intressant idé.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 18, 2005 8:18 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hur kunde annars Legolas se att furst Imrahil var av alvsläkt om det inte var på skägglösheten?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 7:44 pm 
Maia

Han kanske smälte för de vaaackra grååå ögonen *Legolas ler dumt* (hänvisning till nr 8 :) )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 10:31 am 
Dúnadan

Älva skrev:
Hur kunde annars Legolas se att furst Imrahil var av alvsläkt om det inte var på skägglösheten?

Spetsiga öron? Övernaturligt bra förmåga att supa sina dryckesbröder under bordet (det sägs ju i Bilbo att det ska till starkt vin för att göra alver på lyran)?

Eller är det Katharine Kerrs halvalver jag tänker på?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 8:11 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Han såg det omedelbart och jag tror inte att det berodde på de spetsiga öronen. Faktum är att jag i någonstans faktiskt har läst att det var skägglösheten... Men var?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 22, 2005 11:54 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ni är för slöa. Orkar ni inte ens klicka på en länk och söka på "beard"? ;) Ok, här är vad jag länkade till:

Martinez skrev:
Years later, while expounding upon the Elvish ancestry of Prince Imrahil (in another note intended only for himself), Tolkien made a remark, now immortalized in Unfinished Tales, concerning the beardlessness of Men descended from Elves. Christopher's casual mention of this note has been taken as the final authority on whether Elves should have beards. Consequently, there are numerous occasions where people ask how Cirdan can have a beard, since Elves don't possess them. In order to preserve the canon of beardless Elves, some people jump through some intricate hoops to explain the gaffe.

The simplest explanation is that Tolkien forgot about Cirdan's beard when he was working on the Imrahil material. Had he realized he had already put a beard on an Elf in a published work, he undoubtedly would have felt bound to abide by that. So the beardlessness of Elves should be considered a moot point. Elves can have beards because that is the way Cirdan is portrayed. However, the simplest explanation seldom wins favor in a canonical debate. The more elaborate and contrived a canon seems to be, the more fervent its adherents are in propounding it to the masses. It seems to always be a case of "the most effort justifies the canon." Well, it is a bit disheartening to have the wind taken out of one's sails, after staying up all night working out how Cirdan alone among the Elves can have a beard.

… och här är vad Christopher säger:

Citera:
The other is in The Return of the King V 9, where Legolas, looking on Price Imrahil of Dol Amroth, saw that he was "one who had Elven-blood in his veins, and said to him: "It is long since the people of Nimrodel left the woodlands of Lórien, and yet still one may see that not all sailed from Amroth's haven west over water." To which Prince Imrahil replied: "So it is said in the lore of my land."

[...]

In a note written in December 1972 or later, and among the last writings of my father's on the subject of Middle-earth, there is a discussion of the Elvish strain in Men, as to its being observable in the beardlessness of those who were so descended (it was a characteristic of all Elves to be beardless); and it is here noted in connection with the princely house of Dol Amroth that "this line had a special Elvish strain, according to its own legends" (with a reference to the speeches between Legolas and Imrahil in The Return of the King V 9, cited above).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 09, 2005 5:25 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Många spännande alternativ.... Men vad jag vet var Cirdan bland de alver som vaknade upp vid Cuivenen. Om detta stämmer kan inte sjuan stämma, då s'Círdan ju var föräldralös från födseln!?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]