Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 30, 2026 8:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp de svältande i Afrika
InläggPostat: sön aug 14, 2005 4:28 am 
Dvärg

sms:a NIGER till nummer 72777 (35:- går till röda korset)
sms:a AFRIKA till nummer 72105 (35:- går till rädda barnen)

Enligt BBC så kan närmare 4 miljoner mista livet i Niger om inte dom får tillräckligt med hjälp.

För mer Info se www.redcross.se

Info + Bilder
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4699643.stm

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4700173.stm

http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_pictures/4696149.stm

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 12:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Varför inte skriva "vad snäll och hjälp de svältande i niger". För jag vägrar att gå på sådana PR-kupper. Visst, det är sanning, men om jag sms:ar bort 45 kronor, bara för att några bilder veker ned mitt hjärta, kan jag lika gärna köpa "sauna belt", som just nu marknadsförs i TV4+.

Och ja; jag vet att min hjälp behövs. Men jag vägrar att hjälpa till i så tveksamma, opersonliga metoder, som de -nånging- SMS-tjänsterna, bara för att, som jag nämnde, några bilder syns. Jag går hällre till röda korsets lokaler; skriver ned några papper; skänker bort fysiska pengar; och få ett riktigt, fysiskt leende tillbaka - eller ännu bättre; börjar arbeta för att på något sätt bli en volentär. Då kan jag hjälpa de behövande i första hand, istället för att låta någon annan hjälpa dem i mitt ställe.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 12:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag reagerar främst på hur liten del av pengarna som går till det det sägs att de ska gå till.

För övrigt, vad hjälper detta på lång sikt egentligen? Säg att jag skänker en slant och några personer får varsin banan, men nästa dag då? Då måste de ju ha mat igen. Det känns som att man lika gärna kan bränna upp pengarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 3:28 pm 
Dvärg

Aderyn skrev:
Varför inte skriva "vad snäll och hjälp de svältande i niger". För jag vägrar att gå på sådana PR-kupper. Visst, det är sanning, men om jag sms:ar bort 45 kronor, bara för att några bilder veker ned mitt hjärta, kan jag lika gärna köpa "sauna belt", som just nu marknadsförs i TV4+.

Och ja; jag vet att min hjälp behövs. Men jag vägrar att hjälpa till i så tveksamma, opersonliga metoder, som de -nånging- SMS-tjänsterna, bara för att, som jag nämnde, några bilder syns. Jag går hällre till röda korsets lokaler; skriver ned några papper; skänker bort fysiska pengar; och få ett riktigt, fysiskt leende tillbaka - eller ännu bättre; börjar arbeta för att på något sätt bli en volentär. Då kan jag hjälpa de behövande i första hand, istället för att låta någon annan hjälpa dem i mitt ställe.

Du får göra på vilket sätt du vill, och om du blir volentär så är väl det underbart. Dock finns det massa människor som inte kan tänka sig bli det, och som inte orkar gå och personligen ge pengar. När Asien katastrofen var i vintras fick man in jättemycket pengar på detta sätt och då är det klart att de fortsätter med det.

Föresten läste jag på aftonbladet att det nu försvinner mindre pengar från bidragen, då telebolagen slutat ta emot sina pengar som de får från sms-n.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 3:35 pm 
Dvärg

Nerloth skrev:
Jag reagerar främst på hur liten del av pengarna som går till det det sägs att de ska gå till.

För övrigt, vad hjälper detta på lång sikt egentligen? Säg att jag skänker en slant och några personer får varsin banan, men nästa dag då? Då måste de ju ha mat igen. Det känns som att man lika gärna kan bränna upp pengarna.

Jordbruket har ju gått otroligt dåligt i Niger pga för lite regn, det är väl framför allt därför denna svältkatastrof är så omfattande. Om folk överlever en månad så kan jordbruket vara igång igen och folk kan sluta leva på löv och liknade, och verkligen bli mätta. Så det är det man siktar på, att få dessa 4 miljoner att överleva i någon månad. Sedan ska dom förhoppningsvis klara sig okej utan våran hjälp.

Dock måste man ju se till de långsiktiga också. Niger är om jag inte missminner mig världens näst fattigaste land, och där måste man jobba långsiktigt. Men för att förhindra att dessa miljoner människor ska dö under den närmaste månaden behövs direkt stöd.

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 14, 2005 6:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Dock finns det massa människor som inte kan tänka sig bli det, och som inte orkar gå och personligen ge pengar.

Ok. Det är ju klart fördelsaktigare för dem, än för det är för mig. Och så länge man får in fler människogrupper, med sådana knep, finns inget skäl till att klaga (om ingen börjar komma och idotförklara alla som inte lyder hans "råd". Det är verkligen skönt att vi slipper sådana typer)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 8:46 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:50 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 8:59 pm 
The Magnificent

Frivillighet till arbete? Så att de som inte vill jobba kan leva på dem som vill jobba? Så att halva befolkningen är lediga och inte gör ett skit medan andra halvan jobbar livet av sig? (missförstod jag?)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 15, 2005 9:11 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] sön okt 29, 2006 11:50 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 8:53 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu har jag druckit en hel kopp kaffe och jag fattar inte heller. Kanske fel dryck?

Avskaffa pengasystemet? I U-länderna då?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 9:54 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Swiss är ett riktigt underverk av en naiv och blåögd tonåring. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 10:39 am 
The Magnificent

Swiss skrev:
Du missförstod mig grundligt, Meriadoc, är jag rädd. Läs mitt inlägg igen över en kopp te i lugn och ro så kanske det klarnar, till dess: lycka till!

Jag dricker inte gift...

Dessutom så kan jag faktiskt inte förstå hur du menade, så jag hoppas på att få en förklaring.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 12:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nå. Swiss framtidsvission har viss grund. Men det är en låååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå... (100 rader senare) ..ång bit dit. Och om vi raderar pengasystemet nu, kommer det bli ett helvetes värre kaos än vad ryssarna fick uppleva, mellan 1917 till 1920 (inbördeskriget slutade väl för exakt 85 år sedan, i och med ryssarnas förlust utanför warsawa?). Så, jag måste tyvärr hålla med hästkungens blinkning, att den drömmen tyvärr är lite väl, minst sagt, naiv. Särskilt som att pengar inte är något annat än papperform av fysiskt värde - ett suplement till produkter såsom kött och kläder. Platons utläggning, om hur sådana handelsvaror skapas, som finns att läsa i hans staten, är en riktigt bra läsning.

Fast swiss har rätt med att bistånden förvärrar fattigdomen. Vem *fan* vill köpa dyrare mat - trots att den är hemproducerad, vilket kan rädda landet från fattigdom - då biståndsmaten, som våra rika länder årligen skänker, går att köpas för mindre pengar? De inhemska företagen slås ut. Deras enda räddning, mot fortsatt fattigdom, brinner upp. Och här sitter vi, och klagar på att bistånden är för små, då dessa bistånd förvärrar fattigdomen. Konstigt. (källa... min samhällslärare. Tyvärr har jag inte bemötat mig att finna en källa, vilken kommenterar detta påstående. Om ni har sådana källor, var goda att visa upp dem för mig)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 12:19 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tycker bistånden är alldeles för stora. Åtminstone de som tas från staten. De gamla kanske skulle få duscha en gång i veckan åtminstone om lite av bidragspengarna kunde bidras till dem istället? Felet är att hjälpen inte blir någon hjälp. Hjälp till självhjälp vore det bästa.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 16, 2005 2:06 pm 
Maia

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]