Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 30, 2026 7:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Hur ser på våld?
Det är befriande och jag drar mig inte från att slå någon som förtjänar det, jag tar det inte så allvarligt 8%  8%  [ 2 ]
Jag är emot det egentligen men tycker det är fascinerande och roligt att se på film och läsa om. 68%  68%  [ 17 ]
Det är äcklande och primitivt, jag skulle aldrig använda det själv annat än kanske i självförsvar 24%  24%  [ 6 ]
Antal röster : 25
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 5:19 pm 
Master of Doom

Älva skrev:
Túrin Turambar skrev:
Älva skrev:
Jag valde inget alternativ.

Jag skulle bruka våld i självförsvar men jag skulle också gå bärsärk om jag såg någon plåga ett djur t.ex. Förmodligen skulle jag slå ihjäl personen om ingen stoppade mig. :shock:

Om du nu skulle lyckas...

Vad var det för näsvis kommentar? Bild
Är det en stor person så tar man ett tillhygge. Är det en unge på sjutton år så knäcker man väl nacken på den? Bild

Fnys... Säkert. :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 6:30 pm 
Wavemaster of the World

Var inte så styv i korken, Turin...

http://www.googlefight.com/index.php?la ... n+Turambar

:lol:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 09, 2005 11:09 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

BildBildBild

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 09, 2005 9:19 pm 
Master of Doom

:evil:

Jag blev så jättearg... :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 1:43 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Som GwaihiR redan påpekat har vi här gått ganska mycket off-toppic, skärpning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 2:57 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Så länge det handlar om våld så är vi inne på säker mark.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 3:01 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 10:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 10, 2005 10:04 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 10:32 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 6:28 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Det där påminner en hel del om Gladiator. Vad tycker du om den filmen Swiss?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 8:54 pm 
Maia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 11, 2005 10:10 pm 
The Magnificent

Eller även Patrioten för den delen... (även om han nu kanske inte är helt genomgod, men det är väl inte Maximus heller så...)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 12, 2005 5:45 pm 
Maia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 12, 2005 6:20 pm 
Sinda

Swiss skrev:
Man har ju sett en del på tv om poliser som brutalt slår ner demonstranter, som nu i Frankrike och i Göteborg för några år sedan.
Det var en bild på några poliser i en tidning som tog fast en beväpnad kidnappare häromdagen, de fann tydligen nöje i att brotta ner denne och sen sitta på honom, man kan ju tycka att de går över gränsen.

Jag skulle tro att endel poliser (absolut inte alla) har våldstendenser som de vill få ut på laglig väg.

Att många poliser är lika stora våldtorskar som många de försöker motverka är ingen nyhet.

Swiss skrev:
Man hör ju även om kändisar som har slagsmål för sig, även superstjärnor från Hollywood, man kan ju tänka sig att de borde vara höjda över sådana saker. Men nej.

Kändisar är väl lika mycket människor som oss andra. Dvs, om det finns folk som gillar att slåss finns det även kändisar som slåss.

Swiss skrev:
För någon månad sen var det på tv om ungdomsgäng i Stockholm som hade bestämt tid för sammandrabbning med varandra som de samtidigt filmade och lade upp på en hemsida. Alltså för nöjes skull. Men det var inget skojbråk.

Jag ser inget fel i att bestämma tid och plats och slåss där inga utomstående drabbas. Vissa får kickar av att ta droger, vissa av att se sin blomma i trädgården växa upp och bli fin och vissa av att slåss. Bättre då att de får ut sina kickar där ingen som inte vill vara med drabbas.

Swiss skrev:
Och jag såg häromdagen när jag åkte i bilen en ung man som hade någon form av tillhygge som han med full kraft misshandlade en gammal cykel med. Vad är det för destruktivt beteende egentligen? Tänk om alla skulle hålla på så...

Sånt här tycker jag är lika dumt som du. Meningslös förstörelse som drabbar utomstående part. Varför hoppade du inte ur bilen och sa till honom att sluta? Civilkurage är någonting Sverige är långt efter andra länder.

Swiss skrev:
Och så är det boxare. Hur kan man göra en sport av att sätta två sinnessjuka sadister mot varandra så där?

Folk har i alla tider velat jämföra vem som är störst och starkast, det ligger i människans natur. Inget som går att ändra på bara sådär.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 2:37 am 
Maia
Användarvisningsbild

Swiss skrev:
Igår började jag se Kill Bill men fick sluta efter en halvtimme efter att de hade hållt på och bitit tungan av varandra och slagits med knivar och liknande. Tänka sig att det finns personer som gillar filmer som dem. Både smaklöst och meningslöst tycker jag. En person som gör en sån film har väl bara en sak i huvudet.

*LITEN SPOILERVARNING, KILL BILL 1*

Vad är då värre? Att våldta en kvinna i koma eller att döda våldtäktsmannen? Om jag hade legat i koma i 4 år och vaknade till en diskussion som avslöjade att jag varit ovetandes prostituerad hela tiden skulle jag nog anse mig ha skäl att bita näste man på tur i läppen.

Som jag sade tidigare: våld är en del av vårt samhälle, och det vore konstigt om det inte porträtterades på film, precis som alla andra aspekter av livet. Synd att du inte såg klart filmen, eller såg djupare. För varje 'våldsamt' klipp finns nog tio som är värda att uppmärksammas för deras humor, väl uttänkta komposition, färgsättning, dialog... Att se Kill Bill som en film om våld, eller att stoppa in den i något slags 'våldsamma filmer-fack' tyder på att man har valt ut en liten del av filmen att fokusera på, och vägrar att ens medge dess andra kvaliteter.

Att våldet fungerar på ett relativt symboliskt plan tycker jag är ganska lätt att se. Det handlar inte om att äckla publiken med realistiskt våld, tvärtom blir det otroligt överdrivna i princip bara komiskt. Att bli utsatt för våld, eller att bevittna det, kan vara en oerhört traumatisk upplevelse. Blir saker och ting bättre om vi försöker undvika sådant som påminner oss om det? Jag tror inte det - däremot tror jag att en hel del mår bättre av att kunna skratta åt det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 14, 2005 2:57 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 10:33 pm, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]