Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 15, 2026 5:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 199 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tom Bombadill
InläggPostat: tor aug 14, 2003 11:19 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Vem är han egentligen, gamle Tom? Är han kanske en gestaltning av Tolkien själv? Hur som helst gillar jag den tanken.

Låt höra era spekulationer nu. Ni behöver inte försöka bevisa dem (eller motbevisa mig), jag är bara intresserad av vad folk tror.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 15, 2003 2:24 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Bra fråga!
Det är möjligt som du säger, att Tom är en version är Tolkien själv. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det var så. Jag menar. Bombadil var ju ändå den äldsta och visaste, kände allt utan och innan och trivedes på den fredliga platsen uppe i norr. Han som levde utan att egentilgen bry sig om världen utanför, för han var stark nog att kunna stå emot det mesta..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 4:48 am 
Denna (som inte stämmer helt enligt mina åsikter trots att jag skrivit den själv :oops:) och denna kanske skulle kunna kommenteras? Skulle vara trevligt att få höra några spontana reaktioner på den första åtminstone. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 7:37 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Får berömma dig för en väldigt intressant artikel Haldir...

Meningarna går ju som bekant isär i denna fråga, och vi får väl aldrig reda på vad Tom egentligen är... Har sett väldigt utarbetade artiklar och utredningar (mer eller mindre seriösa) som "bevisar" att Tom skulle vara Maia, Illúvatar, Häxmästaren av Angmar, Tolkien själv......

Men min uppfattning är iaf den att Tom är någon form av kvarleva från tidigt skrivna texter, och är någon form av ande... Det känns iaf som att han inte riktigt passar in, som om Tolkien kanske tog bort andra, liknande saker på ett ganska tidigt stadium men medvetet lät Tom vara kvar och bli den enigma han är...

Givetvis bara rena spekulationer, men det är iallafall vad jag tror....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 3:45 am 
Dvärg

Mmmm...

Första gångerna jag läste "Sagan om ringen" var jag ganska övertygad om att Tom var en av Yvannas maia, eller något i den stilen, men sedan började jag mer och mer komma överens med tanken att han antingen var en personifiering av Illúvatar eller en personifiering av världen i sig.

Numer är jag ganska osäker... men jag finner tanken av en personifiering av en värld som går omkring i samma värld (i sig själv) och njuter av dess (sina) behag ganska tilltalande...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 8:08 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

En intressant tanke, ur ett filosofiskt perspektiv. Jag ska tänka på detta under dagen!

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 8:25 am 
Östring

Håller med Aeglos om att det kanske skulle vara ngn form av ande eller liknande. Han verkar ju trots allt, även om det inte direkt sägs i boken, vara bunden vid sitt land på ngt sätt. Skulle han vara en personifiering av Illúvatar så verkar ju dessa begränsningar vara litet underliga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 10:56 am 
Dvärg

Måste nog hålla med Lord Martin - även om det bär mig emot :wink: - om att det kan verka konstigt att en personifiering av Illúvatar skulle vara bunden till ett land... men ändå... tanken att Tom skulle vara någon form av ande har också sina brister. Hjortrongull beskrivs på ett sådant sätt att man tar för givet att hon är en platsbunden ande ("the river womans daughter"), men Tom verkar inte vara bunden på samma sätt och han har krafter som vida överstiger hennes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 2:26 pm 
Östring

Gran skrev:
Måste nog hålla med Lord Martin - även om det bär mig emot :wink: - om att det kan verka konstigt att en personifiering av Illúvatar skulle vara bunden till ett land... men ändå... tanken att Tom skulle vara någon form av ande har också sina brister. Hjortrongull beskrivs på ett sådant sätt att man tar för givet att hon är en platsbunden ande ("the river womans daughter"), men Tom verkar inte vara bunden på samma sätt och han har krafter som vida överstiger hennes.

Fast andar behöver ju iofs inte ha samma krafter eller förmågor.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 31, 2003 6:52 pm 
Dvärg

Nja, jo... betänk detta: Gandalf är en mycket mäktig maia, men likväl påverkas han av härskarringens krafter, och han kan inte se ringbäraren om denne använder ringen.

Jag får känslan av att det inte är stora krafter som tillåter Tom att handskas med ringen på det sätt han gör, utan det är snarare så att för honom är ringen inte någon magisk ring, utan bara ett vanligt föremål. För honom har ringen mindre krafter än Sams stekpanna! Detta skulle kunna ses som ett bevis på att Tom är en personifiering för något större, något utanför den vanliga kretsen varelser och medvetanden... som tex. Arda.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 19, 2003 11:51 am 
Avar
Användarvisningsbild

Jag tycker att det inte är så vikrigt att få reda på vad Tom ientligen är. Kan man inte bara låta honom vara en mäktig (för det måste man väl säga att han är?) karaktär och lämna det vid det.
Själva tjusningen med Tom är ju just mystiken och att man inte riktigt vet hur man skall placera honom. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 19, 2003 1:12 pm 
Dvärg

Givetvis är det så... men det vore synd att ge upp en intressant diskussion bara för det. Det är ju så att det finns, närmast, en teori om Toms bakgrund för varje person som läst boken, och måst då säga att jag tycker att det är intressant att höra vad andra tänkt i frågan. Dessutom är chansen att nån skall komma med "lösningen" obefintlig... och vem gillar inte en fråga som saknar svar... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 20, 2003 12:46 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag håller med Tenderfoot. Tom är förmodligen Tolkien själv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 20, 2003 9:41 am 
Maia

usch...bombadill är sååååå jobbig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 24, 2003 1:04 pm 
Dvärg

FarbrorTora skrev:
usch...bombadill är sååååå jobbig...

Kan du motivera?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter