Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 10:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kommunism
InläggPostat: ons dec 07, 2005 11:32 am 
Maia
Användarvisningsbild

Vad tycker ni om kommunism, jag tycker kommunism låter bra i teorin men dålig i praktiken.
Någon som tycker nåt annat?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 07, 2005 11:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det verkar ju väldigt vackert och så att alla ska ha lika. Men tänk om man inte vill vara lika som alla andra? :?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 07, 2005 1:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kommunismen kommer aldrig att lyckas eftersom den ser människor som robotar som alla har samma vilja, syfte och egenskaper och därför ska ha det lika (dåligt).

Men inte ens detta har kommunismen lyckats med, eftersom dess regim alltid innebär att staten tar all makt och att allt kapital hamnar i politikernas egen ficka. Kommunister är alltså egentligen de värsta kapitalisterna. Tyvärr kan ju inte folk förstå att då detta har skett varje gång minsta lilla försök till kommunism har införts, så kommer det fortsätta ske. Nej nej, just när det sker i Sverige, då kommer det verkligen bli vad de vill. :roll: Men även om så skulle vara fallet så skulle det gå åt helvete av den enkla anledningen Älva skrev - MÄNNISKOR ÄR INTE LIKADANA.

Se kommunismen för vad den faktiskt är, historiens största misstag med hundratals miljoners människors död, massmord, tortyr, svält, sjukdomar och lidande i alla dess former som följd. Det är inget vi vill uppleva igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 07, 2005 11:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om man ska vara idealist ar (jag anvander en indisk keyboard - utan a, a och o 8) ) kommunismen en lovande ideologi. Faktiskt tror jag pa att manniskan - nagon dag - kan, om nte i hela varlden sa i en liten avgransad miljo, leva i ett samhalle dar allt ar lika. MEN... om man tanker rationellt ar det inget annat an en ren och skar drom.

Okej. Jag var inte allvarlig; det finns faktisk platser i varlden som anvander en sadan varldsbild. Det fanns med i ett tv-program - mojligvis agenda - dar en s.k. monsterstad (jadra ickesvenska tangentbord) visade ett styrelseskick som skulle gora Marx stolt och glad.

...men jag skulle nog inte vilja leva dar.

Men eftersom vi snackar kommunism, far jag ta upp min standpunkt. Och den ar inte positiv. Det ar for dynamiskt, med alla revolutioner och revolter och - i min mening - allman tjafs; som Nerloth sa: kommunismen har dodat mangder av manniskor. Av alla lander vars makthavare har varit kommunister har mangder av manniskor fangslats, for att vara egentankare. Tank bara pa Fidel Castro, som ingen klagar pa, fast att borgerliga (anti-castro) jounrlanister fanglas arligen. Varfor klagar ingen pa honom? for att han ar en hjalte, det vill saga en roding, som ingen - gud forbude - kan klaga pa

ps. Jag vet att USA kommer att tas upp; att diskussionen kommer laggas pa den nationen - som nar forra anti-kommunistauktionen togs upp. Sa, vad sags som att anti-usa-inlagg placeras dar, medan anti- kontro pro-kommunism yttras har?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 09, 2005 5:00 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:38 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 09, 2005 7:48 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jaha. Så du tycker att vi borde vara skogslevande allätare som roar oss med att plocka loppor ur varandras pälsar och äta dem eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 09, 2005 8:10 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:38 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 24, 2006 7:35 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Anledningen till att det nästan bara har funnits galningar som ledare i kommunistregimer är idén är så knäpp att den inte fungerar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 24, 2006 8:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eluréd skrev:
Anledningen till att det nästan bara har funnits galningar som ledare i kommunistregimer är idén är så knäpp att den inte fungerar.

Varför är idén knäpp?
Att folket bestämmer är ett bra styre men oftast så har kommunistländer slutat i ett korrupt och byråkratiskt samhälle.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 2:09 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kommunism är inte riktigt så att folket bestämmer utan att det mesta ska ägas av staten och alltså bli ganska likriktat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 8:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Kommunism är inte riktigt så att folket bestämmer utan att det mesta ska ägas av staten och alltså bli ganska likriktat.

Grundidén till kommunism är ju att folket har makten men i vilket samhälle har folket makten?

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 25, 2006 10:31 pm 
The Magnificent

Ja, till och med i himmelen finns det en stor-boss... :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 9:27 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det beror på vad man tror på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 1:00 pm 
Maia

Kommunism är väl att alla ska äga allt tillsammans, men de gör det genom staten, och eftersom politikerna inte vill ge ifrån sig makt, så får folket i princip inte något...
Ett perfekt kommunistiskt samhälle vore kanske det bästa - för en del, men som ni säger, alla är olika. Jag skulle inte vilja leva i en diktatur, men andra vill det kanske :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 26, 2006 1:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Detta är bara en filosofisk fråga om kommunismen som jag ibland funderar på; nämligen vad som händer med en man som - via komplikationer i födseln eller olycka - måste tillbringa livet utanför arbetena? Varför ska han förtjäna de arbetande människornas rättigheter då han inte utför arbete som gagnar dessa andra friska människors liv? Ska han få lika mycket resurser de andra, då alla - inklusive de icke-arbetande människorna - ska få lika mycket, eller ska han få mindre resurser då han inte kan gagna det kommunistiska samhället på ett bra sätt? Ska han glömmas bort, gömmas undan eller lyftas fram?

Detta är minst ett av de tvivel som gör den kommunistiska grundtanken till något som - enligt min mening - ej kan tillämpas i praktiken. Men om ni, kommunister vill säga, kommer på någon underbar lösning som framställer mina fråga som en löjlig lågstadiebarnsfundering, kan ni väl visa upp den? Ju fler motargument till motargument som dessa som ni kommer på, desto bättre för er!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]