Om man ska vara idealist ar (jag anvander en indisk keyboard - utan a, a och o

) kommunismen en lovande ideologi. Faktiskt tror jag pa att manniskan - nagon dag - kan, om nte i hela varlden sa i en liten avgransad miljo, leva i ett samhalle dar allt ar lika. MEN... om man tanker rationellt ar det inget annat an en ren och skar drom.
Okej. Jag var inte allvarlig; det finns faktisk platser i varlden som anvander en sadan varldsbild. Det fanns med i ett tv-program - mojligvis agenda - dar en s.k. monsterstad (jadra ickesvenska tangentbord) visade ett styrelseskick som skulle gora Marx stolt och glad.
...men jag skulle nog inte vilja leva dar.
Men eftersom vi snackar kommunism, far jag ta upp min standpunkt. Och den ar inte positiv. Det ar for dynamiskt, med alla revolutioner och revolter och - i min mening - allman tjafs; som Nerloth sa: kommunismen har dodat mangder av manniskor. Av alla lander vars makthavare har varit kommunister har mangder av manniskor fangslats, for att vara egentankare. Tank bara pa Fidel Castro, som ingen klagar pa, fast att borgerliga (anti-castro) jounrlanister fanglas arligen. Varfor klagar ingen pa honom? for att han ar en hjalte, det vill saga en roding, som ingen - gud forbude - kan klaga pa
ps. Jag vet att USA kommer att tas upp; att diskussionen kommer laggas pa den nationen - som nar forra anti-kommunistauktionen togs upp. Sa, vad sags som att anti-usa-inlagg placeras dar, medan anti- kontro pro-kommunism yttras har?