Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 2:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 9:08 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vill vi ha en ny tråd eller ska vi återgå till ämnet?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 9:10 am 
The Magnificent

Jag tror det är klart för tillfället, men då det har lite med saken att göra så kan det väl stå där.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 11:56 am 
Maia
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
I ett offentligt sammanhang behövs det dock självklart regleras för att minska graden för att sprida hat eller påverka andra till att begå brott.

Dumheter. Man uppmanar inte till brott genom att kritisera invandringspolitiken.

Älva skrev:
Jag tycker Nerloth har rätt att uttrycka sin åsikt. Om vi inte kan diskutera öppet i det här landet utan en sorts åsikter som aldrig får vädras då tycker jag det börjar lukta nazityskland.

Exakt. Yttrandefriheten är en av de viktigaste lagarna som existerar, varför den finns i grundlagen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 1:44 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] mån okt 30, 2006 12:46 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 3:47 pm 
The Magnificent

Ja, jag vet att det är fel tråd, men när vi ändå pratar om pengar så... (och det kan väl snart ses som rasism, om än välgrundad och mot svenskar, eller mer precist politiker).

För jag blir riktigt ... arg när jag ser sånt här:

http://www.tv4.se/nyheter/433150.html

Hur fan kan man ge nån ett avtal att om han avgår så ska han få full lön tills han blir pensionär?? Konsigt nog så gäller sånt här bara politiker och VD:ar och liknande för stora företag. Jo, därför att politikerna bestämmer och då är de klart att man ger sig själv en jävla massa av skattebetlarnas pengar... Hur tänker de egentligen? Han sa ju tillochmed upp sig, eftersom han inte ville "sumtskastas" längre, och efter att blivit både JK- och polisanmäld.

Och sen så kommer folk och säger att poltikerföraktet är så hemskt, jamen, undra vad det kan bero på...

Undra har många miljarder det skulle bli över om politikerna inte längre fick bestämma sina egna löner och avtal...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 4:06 pm 
Noldo

Klart att man undrar hur Migrationsverket ser på ansökningar när de firar avvisningar med tårta och champange. Jag får känslan att de inte bryr sig om människorna som de behandlar utan ser det bara som arbete. Men man måste kanske vara så synisk för att inte klappa ihop totalt av känslor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 4:47 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men jag undrar jag om det inte är lite vinklat? Många arbetsplatser har ju ibland lite tårta och sånt som personalfrämjande åtgärder. Om nu det råkade sammanfalla med en utvisning så är det ju ganska lätt för en tidning att få till det. Mer undersökande journalistik tack. Se bara hur det gick för Persbrandt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 22, 2005 8:00 pm 
Dvärg

Älva skrev:
Men jag undrar jag om det inte är lite vinklat? Många arbetsplatser har ju ibland lite tårta och sånt som personalfrämjande åtgärder. Om nu det råkade sammanfalla med en utvisning så är det ju ganska lätt för en tidning att få till det. Mer undersökande journalistik tack. Se bara hur det gick för Persbrandt.

I detta fall var det dessvärre mer än ett sammanträffande. Så här står det ju i det famösa mejlet från den enhetschef som nu fått sparken:
”På fredag ska vi fira ihop med AM2 kl 15.00 i deras kök. Jag hoppas att ni alla kan avsätta en kvart innan i vårt kök då vi tänkte infria xx:s (handläggarens namn) löfte om champagne efter det att en viss familj lämnat Sverige.” Mejlet avslutas med ”Så varmt välkomna till vårt kök 14.45 för en skål.”

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 23, 2005 12:09 pm 
Noldo

Älva skrev:

Nu är jag inte den som tror på vad kvällstidningarna skriver och jag skulle aldrig bilda en uppfattning utifrån det. Detta var uppe på svt:s nyheter och de anser jag vara källkritiska och släpper inte ut sådana här uppgifter utan att ha kött på bena. Det där mailet som Patrik skrev om kände jag till. Jag visste bara inte hur det var formulerat. Förövrigt anser jag att Expressens direkta påhopp på Persbrandt var rent utsagt idiotiskt och har inget att göra med journalistik.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 25, 2005 2:46 pm 
Master of Doom

Meriadoc skrev:
Ja, jag vet att det är fel tråd, men när vi ändå pratar om pengar så... (och det kan väl snart ses som rasism, om än välgrundad och mot svenskar, eller mer precist politiker).

För jag blir riktigt ... arg när jag ser sånt här:

http://www.tv4.se/nyheter/433150.html

Hur fan kan man ge nån ett avtal att om han avgår så ska han få full lön tills han blir pensionär?? Konsigt nog så gäller sånt här bara politiker och VD:ar och liknande för stora företag. Jo, därför att politikerna bestämmer och då är de klart att man ger sig själv en jävla massa av skattebetlarnas pengar... Hur tänker de egentligen? Han sa ju tillochmed upp sig, eftersom han inte ville "sumtskastas" längre, och efter att blivit både JK- och polisanmäld.

Och sen så kommer folk och säger att poltikerföraktet är så hemskt, jamen, undra vad det kan bero på...

Undra har många miljarder det skulle bli över om politikerna inte längre fick bestämma sina egna löner och avtal...

Han kommer från min kommun; jag har faktiskt intervjuat honom till ett skolarbete en gång. Nu kämpar vi på vänsterkanten i Sundbyberg för att han ska bli av med pengarna...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 25, 2005 8:27 pm 
The Magnificent

Kul att ni gör nåt nyttigt iaf :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 25, 2005 11:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hmm. Jag vet inte om detta har kommit upp tidigare... ...men...

Har du inte märkt hur invandrare särskiljs från invandrare? Amerikanare ses som statusfolk, med sin högfärdiga, stilrika och engelsklåtande svenska, medan öststatssvenska skapar en känsla av förakt och nedvärdering hos oss svenskar. Varför är det så? Är det inte så att kulturen, och sättet som vi svenskar kommer i kontakt med dessa olika former av invandrardialekter och invandrare, påverkar vårt sätt att klassificiera dessa typer av människor? Och, viktigast av allt [vi ska se progresivt - lösa problemet - istället för att, i ren reggresiv andra, enbart klaga över fenomenet] hur ska vi lösa problemet? Och kan vi lösa problemet?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 27, 2005 10:03 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kan det vara så att det är tonfallet vi stör oss på? Att det i våra öron låter brutalt, argt och pikande? Det här är bara en tanke så jag vill inte ha några beska kommentarer och personliga påhopp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 27, 2005 10:56 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skulle inte tro att det är tonfallet som är problemet; det är det som vi kopplar ihop med tonfallet som stör vårt omdöme. Och då menar jag att alla invandrar"ghetton", alla invandrarrelaterade brott (...hur många/få dem än är) med mera skapar sådana acciosationer.

Så vitt som jag vet, är människan högst benägen att koppla ihop hörsägen med sanningen. Att enbart läsa om invandrarbrottsgrupper och bråkiga invandrartäta förorter låter en inte skapa en bild av - i vissa sammanhang - kompetenta invandrare. Därför måste vi göra något åt det! Vi måste lyckas att - med medias hjälp - få den stora massan att accioricera invandrare med kompetens, och inte den gänse bilden av, som jag redan nämt två gånger, bråk och fattigdom.

Visst; detta är bara en hypotes. Men då folk, på frågan om vad som skrämmer dem mest i mellanöstern, räds mer över terrorattacker än bilolyckor - trots att den senare olyckstypen är överrepresnterad, rent statistiskt, i olyckssammanhang,; ser jag det inte som en omöjlighet att acciosationerna kan gå över folkslag (om man får skriva så)

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]