Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 09, 2026 7:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 96  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 11:12 pm 
Wavemaster of the World

Nerloth skrev:
Bah, ungdomar nuförtiden, de kan inte uppskatta en film om det inte är massor med promiskuöst sex i den...

Jag kan med största säkerhet säga att jag aldrig ens skulle ha orkat se klart filmen om den var enligt ovan nämnda scenario. Om du däremot frågar 90% av mina jämnåriga bekanta låter det säkerligen annorlunda (på grund av mina före detta klasskamrater har jag filmer som Scary Movie, Djävulen och jag, Little Nicky och American Pie inbrända i näthinnan)...

Nerloth skrev:
Tycker den var precis lagom lång och karaktärerna precis lagom djupa.

I filmens början fick jag intrycket av att de ville slå hål på lite stereotyper och visa att alla och envar är alltför mångfacetterade för att kunna beskrivas enbart som buse, plugghäst osv. Men efter filmens slut tyckte jag bara att stereotyperna förstärkts än mer - pluggisen och atleten har påtryckande föräldrar; fjortisen går på grupptryck; gothen uppträder som hon gör för att få uppmärksamhet och busen har haft en taskig uppväxt. Har vi månne hört det förut?
Men jag hade kanske fel förväntningar på filmen: ungdomarna upptäckte trots allt att ingen av de andra var särskilt lycklig eller perfekt. Men jag hade önskat att man hade fått se lite sidor av dem som inte var så väldigt stereotypa, för jag tyckte mig inte ha fått reda på någonting mer om karaktärerna vid filmens slut än hur de presenterades i början.

Förresten Nerloth, en karaktär kan aldrig bli för djup. :)

Nerloth skrev:
Och om du tycker inte det var någon skillnad på hennes utseende före och efter så har du nog fel på synen!

Visst var det det; det skrev jag ju tillochmed (wow, tre "det" på raken. Skills). Men du måste medge att konceptet är en aning nött? Jag upplevde inte att han visade henne något särskilt intresse innan "förvandlingen" - undantaget något kortkort snack bara dem emellan om hennes hemförhållanden - och utseendet är väl inte allt hoppas jag. Inte för att inte fjortisen/busen kändes malplacerat, det också (på tal om det, har vi väl aldrig sett populära tjejer falla för the bad guys förr, eller?), men de pratade/grälade ändå en hel del under filmens gång.

Nerloth skrev:
På IMDBs trivia kan man ofta hitta sånt [...]

Se där. Man lär sig något nytt varje dag.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 11:55 pm 
Vad är det för fel på Little Nicky?? :P hehehe den är ju underbar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 06, 2006 11:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Jag kan med största säkerhet säga att jag aldrig ens skulle ha orkat se klart filmen om den var enligt ovan nämnda scenario. Om du däremot frågar 90% av mina jämnåriga bekanta låter det säkerligen annorlunda (på grund av mina före detta klasskamrater har jag filmer som Scary Movie, Djävulen och jag, Little Nicky och American Pie inbrända i näthinnan)...

Jo, precis såna jag tänkte på. Att det är så där ungdomsfilmer är nuförtiden alltså...

Crumui skrev:
Förresten Nerloth, en karaktär kan aldrig bli för djup. :)

Vet inte om jag kan hålla med om det. Om en film går allt för mycket på djupet och berättar massor med information som kanske inte ens har någon betydelse för handlingen kan det lätt bli segt.

Sen tycker jag alla karaktärerna visade upp något som avvek från deras "stereotyp". Jag tycker för övrigt karaktärerna var väldigt verklighetstrogna. Jag kan identifera alla med diverse personer från min skoltid. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 07, 2006 12:20 am 
Wavemaster of the World

Nerloth skrev:
Om en film går allt för mycket på djupet och berättar massor med information som kanske inte ens har någon betydelse för handlingen kan det lätt bli segt.

Det har du förstås rätt i, men jag definierar inte "djup" och "information" som riktigt samma sak. I vissa avseenden (och sammanhang) är orden likvärdiga, men när jag här skrev "djup" syftade jag på komplexitet och en mix av personlighetsdrag som gör det omöjligt att (i slutet på filmen) beskriva en person med endast ett ord. Men - jag vet inte om det framgick - min kommentar om oändligt djup var också skriven lite med glimten i ögat.

Undomiel: den talande hunden. Talande djuriska side-kicks är av ondo! :shock: Gurgi från Taran och den magiska kitteln, samt Mokona från Tsubasa Chronicle är undantagen som bekräftar regeln. Ja, och så humorn också. Och typ, allt annat. :P

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 5:59 pm 
Maia

Gosford Park, I hetaste laget, Pride and Prejudice (den nya) och utvandrarna och halva nybyggarna (det är ju trots allt lov...)

Gosford Park: helt underbar enligt mig. kan inte säga vad det är men den känns liksom inte riktigt uppstyltad att "så här ska ni göra".

Pride and Prejudice: hade hööga förväntningar på den när jag satte mig i biosalongen och den levde faktiskt upp till dem ganska bra. har sett BBCs variant från 1995 så många gånger att jag i stort sett skulle kunna citera hela filmen utantill (den är trots allt bara drygt 5 timmar lång eller så...) så i början var allt helt fel i min hjärna. men glad blev jag när jag upptäckte att jag varit på vissa ställen som filmen utspelar sig på.

utvandrarna och nybyggarna tycker jag om, men det kan vara för att jag älskar både böckerna och Kristina från Duvemåla... men jag blir helt tokig på att Kristina i filmen är så Mesig! det är inte den Kristina som jag föreställt mig. :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 7:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gangs of new york. Tyvärr enbart sista halvan av filmen, då jag missade första... :?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 7:38 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

King Kong.
Kändes överdriven på vissa ställen och var lite för lång, men annars var det en trevlig matiné :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 08, 2006 9:18 pm 
Såg oxå King Kong senast, fast originalet från 33..
Ganska kul och helt klart välgjord för att vara så gammal.. King Kong va "the bad guy" här medans han är tvärtom i PJ's version..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 9:55 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Halva Fellowship of the Ring.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 11:27 am 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 31, 2006 2:00 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 12:52 pm 
Jag vill oxå veta Nerloth, hur gammal är du egentligen? 21 har jag för mej att du har skrivit någonstans..

Läste i början av tråden att Vanja gillar Shaun Of the Dead, och då måste jag bara säga att jag hyrde den för en månad sen och den hoppade rakt in på min 5-bästa filmerna :D
Köpte den för två veckor sedan och den är underbar :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 2:02 pm 
Master of Doom

Såg actionfilmen Fair Game igår på TV. Inget vidare. Felet med actionfilmer är att de är så jävla ytliga. Hjälten glömmer helt bort att hans kusin har blivit mördad delvis p g a honom bara några minuter efter händelsen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 4:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Varför kan jag inte skriva "ungdomar nuförtiden" även om jag är ung själv? (Jag är 21) Jag menar att nuförtiden har ungdomar (i allmänhet) den inställningen, vilket man ser på skillnaden mellan nyare ungdomsfilmer och lite äldre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 4:09 pm 
Nerloth skrev:
(Jag är 21)

Jag visste det !

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 09, 2006 7:31 pm 
Östring

nu har jag äntligen sett både narnia och king kong, och king kong var väl lite överdriven, vilka småkryp. Blundade i och för sig halvt om halvt, jag HATAR småkryp oavsett storlek. :)
Gillade narnia bättre.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 96  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]