Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 09, 2026 8:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 96  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 28, 2006 7:38 pm 
Sinda

Såg Tuntematon Sotilas/Okänd Soldat (versionen från 1955). Förvånansvärt bra, med tanke på åldern.
Visst, Åsa-Nisse humor fanns det gott om, och de har totalt förstört mitt intryck av Hietanen, men för att vara en krigsfilm från 50-talet var den mycket bra. Filmen är inte alls vinklad såsom alla amerikanska krigsfilmer från samma tid (vilket ju iofs har att göra med att den bygger på en antikrigs-bok). Skådespelarna är inte heller "västerlänningar" utan riktiga finnar allihop, och även om de flesta är för gamla för att gestalta unga värnpliktiga så spelar de mycket bra.
Och det som är dåligt (dåligt, eftersom vi idag är bortskämda med imponerande datoranimationer) kan man faktiskt skratta lite åt. Lite sjukt kanske, men det är gjort med känsla, även om medlen är dåliga (när folk blir skjutna tar de sig för magen och dör, inga kulhål syns).
Nu ska jag leta upp versionen från '85 också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 28, 2006 9:21 pm 
Jag såg Jackie Brown och Lida idag..

I Jackie Brown så är första halvan seg men andra halvan bra.
Absolut inte Tarantinos bästa.. 8-/10

Lida är absolut inte lika bra som boken, men det som var segt i boken har dom tagit bort från filmen och det var ju ett plus! Kathy Bates förtjänade verkligen sin oscar även om filmen inte var så jättebra. 7/10

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 29, 2006 1:26 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag såg på Bonnie and Clyde idag. Jag fann den till extrapris häromdagen och köpte den då det är en väldigt bra film och då den har stort nostalgivärde för mig.
Hursomhelst så rekommenderas den varmt. Både Warren Beatty och Faye Dunaway är utmärkta i titelrollerna, och Gene Hackman är väldigt bra som Clyde's bror, Buck Barrow.
Filmen är visserligen ganska historiskt inkorrekt, men det är ju förståeligt. Det som genom tiderna har fascinerat folk med Bonnie och Clyde är ju den romantiska auran runt dem och deras gärningar. Och den skulle ju kunna försvinna om man i filmen tog med alla mord som de begick.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 29, 2006 6:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har beskådat "Kill Bill 2". Det var en bra film, full av Tarantinos varumärke; tänkvärda dialoger och häftiga kameraklipp. Skådespelarna var bra och manuset var tillräckligt unikt för att vara intressant att se. Tyvärr drog mr. Tarantino ut lite väl mycket med vissa scener, men då det är normen med honom måste man acceptera det.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 29, 2006 7:30 pm 
Aderyn du är så emot Tarantino ;) Har du sett Reservoir Dogs?? Den är min favoritfilm och Tarantinos bästa!

Jag kollade på Bad Santa idag.. Inte första gången så jag var beredd ;--)
Den är för jävla bra, hehe.. Man sitter ju bara å garvar igenom hela filmen.
BillyBob är überbra som supande tomte, men det visste ni väl redan, hehe

BAD SANTA 8/10

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 31, 2006 12:56 am 
Wavemaster of the World

Howl's Moving Castle, äntligen. Mycket trevlig filmatisering, om än något rörig, och trots att jag var beredd på stora förändringar tyckte jag ändå att vissa saker med fördel kunnat behållits i filmen - en elddemon som klämmer åt den store trollkarlens hjärta så att han faller ned medvetslös med ett skrik vore bra mer dramatiskt än att hjärtat ifråga blir nedstänkt med vatten för att rädda en gammal tant - en tant som jag tyckte var väldigt onödig att ha med från början. Kriget var litet för mycket, också. Utan det hade de kanske kunnat få plats med ovannämnda demon...
Blev dock positivt överraskad av Michael (eller Maruku, då). Han är min favoritkaraktär från boken, och jag var skeptisk till att de gjort honom till en liten pojke. Men han var ju urgullig! Boku wa Sofi suki da! Bild
Synd bara att de knappt visade någonting av Howls melodramatik. Och sen tycker jag att han kunde ha sagt ore istället för watashi och boku - spela roll att det vore oartigt; det hade varit mer Howl-igt. Hursomhelst blir det tre tummar upp!

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 31, 2006 1:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag är ej emot Tarantino. Jag är enbart för fastkörd i filmmallarna; att en film blir bättre ju nämre den kommer min uppfattning av hur en film ska spelas upp. Tarantino stannar upp lite väl mycket med vissa scener, därför upplever jag det som konstigt. Dock måste jag, än en gång, påpeka hur imponerad jag är över filmkonstens hans - så fort som jag blundar för den nyss nämnda svagheten.

Självklart har jag sett Reservoir Dogs.

Angående filmer. Jag beskådade äntligen Terminator 3 i förrgår. Lyckligtvis var jag inte ensam; fem grannar begrundande filmen tillsammans med mig. Men, vad jag tycker om filmen? Jag var synnerligen imponerad; dess actionscener håller sig till toppenskicktet i grymhet. Ja, biljakten var till och med snäppet häftigare - i fråga om effekter - än Matrix Reloadets motorvägsscen [dock ej mer underhållande]. Att filmen skulle vara världens dyraste b-film kan jag inte hålla med om. Tyvärr dras historiebetyget ned då man tänker på att Cameron redan hade berättat klart Terminatorhistorian i andra filmen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 31, 2006 6:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Termeniator 3 har för mycket action och för lite handling.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 31, 2006 8:00 pm 
Aderyn skrev:
Självklart har jag sett Reservoir Dogs.

Vad tyckte du om den då?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 5:39 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Tja jag var sjuk nyligen så jag såg Notting hill som vanligt

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 8:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Undomiel; då det var ett långt tag sedan som den nyss nämnda filmen beskådades av mig, kan jag varken ge dig ett positivt eller negativt svar. Därför lämnar jag dig ett extremnegativt svar; "du får vänta och se".

Förövrigt har jag även beskådat "Flying Daggers". Jag tyckte om den; den var tillräckligt poetisk för att hålla mig någolunda fastklistrad vid datorn [min DVD-spelare :? ] Dock fanns det ett par saker som drog ned betyget, som att jag ansåg att filmen kunde vara lite väl långsam ibland, samt att den var alltför konfunderande för en distraherad man som jag [en tjej som jag har lite intresse i ringde under filmvisningen, och hon steg in i korridorshuset för att träffa en man som hon tycks gilla. Svartsjuka är inget bra recept för filmer - då negativa omdömen av filmen skapas under tungsinnet 8) *tragikkomik av*]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 10:57 pm 
Aderyn skrev:
Undomiel; då det var ett långt tag sedan som den nyss nämnda filmen beskådades av mig, kan jag varken ge dig ett positivt eller negativt svar. Därför lämnar jag dig ett extremnegativt svar; "du får vänta och se".

Då tycker jag att du ska se den igen :D

Appropå inget så kommer jag inte vara här förräns tidigast tisdag för jag åker till London i natt :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 11:11 pm 
The Magnificent

Har sett aldeles för många filmer de senaste två dagarna.

Åkte buss till Romme med skolan i går, och då såg vi Den där Mary, Bourne Identity och nån mer som jag inte ens minns (plus att man var tvungen att se Tom och Jerry i en timme...)...
Båda filmerna var sådär, inte något jag skulle rekomendera någon att se, men ändå hyfsat bra.

Såg idag hemma först I-Spy och sedan The Terminal.
I-Spy är helkul, helt min humor med Eddie Murphy och Owen Wilson och den får väl ca 7/10.
Men The terminal är ju grymt bra! Såg den för första gången och fattar inte att jag inte sett den tidigare. Helt underbara! Får nog 9/10 eller full pott...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 01, 2006 11:35 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Bourne Identity är ju jättebra! Liksom The terminal :)

Senaste jag såg var SoDTT extended. En bra förbättring jämfört med bioversionen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 02, 2006 12:01 am 
Sinda

Såg senast Tuntematon Sotilas, nu versionen från 1985 (jo, jag är ganska såld på boken).
Filmen var klart bättre än föregångaren, den är längre, och kan på så vis få med mer från boken. Den följer dock inte boken lika slaviskt som filmen från '55, men den har å andra sidan inte censurerat bort de delar av boken som inte "passade" (i första filmen censurerades bl.a. karaktärerna Viirilä (halvgalen supersoldat utan disciplin) och Karjula (halvgalen officer, urbilden av den elaka ledaren)), första filmen var trots allt lite förskönande.
Filmen saknade totalt musik, vilket kändes lite ovant, men gav en mycket stark känsla av realism. Skådespelarna pratar mycket långsamt, och filmen känns på något sätt långsam, men utan att vara seg.
Skådespelarna är bra, och i denna film faktiskt ungefär så gamla som de karaktärer de spelar.
Som krigsskildring är väl filmen mycket bra, särskilt med tanke på att den är 20 år gammal, men jag brydde mig faktiskt inte så mycket om själva kriget i denna film, det är relationerna mellan soldaterna som är själva huvudsaken.

En mycket bra film, och det märks att Speilberg tog en hel del inspiration härifrån till Saving Pvt. Ryan och Band of Borthers. Mer än sevärd, definitivt köpvärd.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1438 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 96  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]