Aderyn skrev:
Danne: när jag refererade till att jag ville försvara Fëanors språkreform, menade jag enbart idéen till att avskaffa bokstaven C inom det svenska språkbruket. Inget annat.
Ah, då förstår jag. Fëanor gav exempel på andra förändringar han ville göra (i "sykkel" har han till exempel ett dubbel-k), jag trodde du höll med honom om dessa också.
Jag kan förstå den idén, som delvis verkar vettig (särskilt i ck-kombinationer!). Men att stava *"sitron* förenklar inte språkinlärning, eftersom ordet ju har släktingar i andra språk, där det fortfarande stavas med "c".
Citera:
Stj-ljuden har jag ingen åsikt om, eftersom jag inte har behagat mig att sätta in mig i den logopediska diskussionen.
Jag tror inte att logopeder har särskilt mycket med saken att göra...

Citera:
Dock måste jag medge, att om en reform, eller kanske en revolution, kan förenkla det svenska språket till den grad att även språkakademiker finner den behagligt gjord, är jag inte sen att försvara den.
Vad är det egentligen med vårt samhälle? Varför tror man att allt måste vara "enkelt"?

Allvarligt talat, en viss form av språklig utveckling är förstås av godo, men den måste ske utifrån praktiken. Vårt sätt att stava (skriftspråket är väl den enda rikssvenska som finns) är en kompromiss, som haltar betänkligt på många punkter om man jämför med talspråket.
Citera:
Bör jag alltså redan nu vänta mig ett besök av persons logopeder även om jag har flyttat ifrån karlskrona, och bor i Kristianstad? Eller kan du försöka förklara varför vi karlskrona-bor borde uppsökas av denna yrkesgrupp? Jag vill gärna veta om det är mer än det stumma R:et som stör ditt sinne, då jag knappast anser att karlskrona-dialekten uttalas på ett annat sätt än vad som står.
Jag tror att Ohlmarxisten behagade skämta...
Allvarligt: Ingen dialekt uttalar allt som det stavas och alla dialekter uttalar på olika sätt.