Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor okt 01, 2026 1:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 03, 2006 9:23 am 
The Magnificent

Prexis, och dessutom bör hon inte bara lägga till en helt ny karaktär med så viktig roll (vad det verkar) i sista boken, och det finns väl inte så många som ens har R.A.B. Så ja, det är ganska avgjort.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 03, 2006 6:53 pm 
Maia

Ok, jag ger mig. Dessutom så har väl Rowling själv sagt att hon inte ska lägga till fler viktiga karaktärer.

För att ändra min förra teori om Snape till något lite mer troligt: Harry slänger sig framför Ron/Hermione/Ginny och dör (eller tvärt om), varvid Voldemort glömmer bort sig igen och blir dödad.
En sak som talar för att Dumbledore ville att Snape skulle döda honom är att Hagrid i HBP hörde att Dumbledore och Snape grälade och att Dumbledore då sa till Snape att "han hade gått med på att göra det". (Den här diskussionen finns väl iofs i tråden om HBP, men den passar väl här också, så...)

Inläggsrubrik: TVÅ personer
InläggPostat: ons jul 05, 2006 5:35 pm 
Noldo

Låter väl som Ron och Hermione dör ihop?
Gillar ni inte den varianten? dert gör inte jag heller ...
Tragisk död som gör att Harry äntligen lyckas ta livet av Voldemort ...

Eller så dör Harry och Ginny gifter sig med Draco ;)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 2:53 pm 
Wavemaster of the World

Jag kom att tänka på en sak häromdagen. I PoA hålls det någon mindre fest (julmiddag?) och Trelawny inbjuds att sitta ned och deltaga. Hon avböjer med motiveringen att det då skulle bli tretton personer vid bordet och att den förste att resa sig då även blir den förste att dö, men går slutligen med på det iallafall. Vid slutet av middagen lämnar Harry och Hermione bordet, Trelawny frågar skräckslaget vem av dem som reste sig upp först, och de svarar att de inte vet.

Duh-duh-duh-DUH!

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 3:17 pm 
The Magnificent

Det vore väldigt lågt av JK att göra så :x . Med tanke på att hon förutspått deras död snart ett hundratal gånger så borde det inte ha nån betydelse, och det gick väl ut på att den skulle dö först av de tretton samlade? Och isf borde det betyda att Dumbly inte är död iaf :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 3:47 pm 
Wavemaster of the World

Sant, men just det dödsvarslet tycker jag klingar annorlunda än alla de gånger hon förutsett Harrys död - märk väl; Harrys död, för det är väl just honom hon alltid plågar på det sättet? Om det hade varit en av hennes normala jobbigheter hade det väl varit Harry som rest sig först vilket hade resulterat i att Trelawny börjat predika dennes död, men nu gick det alltså inte att veta säkert vem av dem som reste sig först.

Och faktiskt, vi kan ju inte vara helt hundra på att D verkligen är död...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 10:54 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Okej nu ska jag som rätt nördad på Harry potter försöka nämna det mesta

Snape är god, han dödar Dumbledore eftersom Dumbly ber honom om det (genom occlumenering)
Pettigrew kommer rädda Harry på något sätt eftersom han fortfarande har kvar sin livsskuld till Harry från trean.
Jag tror att en Weasley dör och jag tror att det är antingen Charlie, Molly, Ron eller Ginny, mest lutar jag åt Molly. Harry dör inte.
R.A.B. är Regulus Black, han var inte alls den dumme sonen som bölev ond utan en riktigt smart gosse som lyckades stjäla en bit av Voldemorts själ. Horrocruxen(Den saknade) innehas av antingen Mundungus eller Aberforth(Dumbledore). Den fanns först på Grimmaldi plan där den skymtas en kort stund i femman. Senare stal Mundungus den och säljde den kanske till Aberforth, det finns imngen annan förklaring varför den scenen finns med i sexan. Aberforth är nästan säkert barmannen i Hog´s Head, det har Rowling så gott som avslöjat.
Dumbledore är död, det skulle bara vara löjligt om han levde.

Bortom allt detta kan jag säga till de som inte vet att släkttavlan som Sirius och Harry ser på i femman finns på riktigt:
http://www.hp-lexicon.org/wizards/blackfamilytree.html

Man kan ju tro att Dorea Black är Harrys farmor, men det finns saker som talar emot det. James föräldrar dog gamla även för att vara magiker men Dorea blev ju som synes bara 57 år vilket ju är ganska lite även med mugglarmått.
Hur som helst ser vi att Sirius är släkt med Mcmillans, Burkes, Longbottoms, Crouchs, Bulstrodes, Flints och Crabbes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 11:08 pm 
Wavemaster of the World

Eluréd skrev:
Jag tror att en Weasley dör och jag tror att det är antingen Charlie [...]

Varför Charlie? Han är väl den Weasley som varit med minst i böckerna (tätt åtföljd av Bill).

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 11:11 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jo, men alla i Weasleyfamiljen har blivit mycket introducerade, även Bill i de två senaste böckerna. Jag tänker mig att Charlie är med lite mer i sjuan och sedan dör i slutet. Dock tror jag mest på Molly.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 08, 2006 9:45 am 
The Magnificent

Angående det där släktträdet så känns det nästan lite larvigt att man kände igen alla efternamn utom två på hela tavlan (Yaxley och Gamp). Visst det finns inte så många renblodiga familjer, men några hundra olika borde det ju finnas (det finns väl ändå nåra miljoner trollkarlar).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 08, 2006 10:32 am 
Maia

Det som slår mig när jag tittar på släktträdet är hur lite böckerna kommenterar det faktum att Tonks faktiskt strider med sin moster innan Sirius tar över (och blir dödad).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 08, 2006 3:24 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Angående det där släktträdet så känns det nästan lite larvigt att man kände igen alla efternamn utom två på hela tavlan (Yaxley och Gamp). Visst det finns inte så många renblodiga familjer, men några hundra olika borde det ju finnas (det finns väl ändå nåra miljoner trollkarlar).

Rowling har sagt att det går ungefär en magiker på tusen människor (i UK då) och det borde betyda cirka 50000 magiker där, så det är nog inte så larvigt som det ser ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 08, 2006 7:34 pm 
Maia

Eluréd skrev:

Horrocruxen(Den saknade) innehas av antingen Mundungus eller Aberforth(Dumbledore).

Om Mundungus (medlen i "order of the phoenix") eller Aberforth (har vi väl inte fått någon indikation på att han skulle vara på fel sida) har en horcrux så borde de väl ha berättat det för Albus Dumbledore och han i sin tur borde ha berättat det för Harry i 6:e boken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 08, 2006 11:10 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Corintur skrev:
Eluréd skrev:

Horrocruxen(Den saknade) innehas av antingen Mundungus eller Aberforth(Dumbledore).

Om Mundungus (medlen i "order of the phoenix") eller Aberforth (har vi väl inte fått någon indikation på att han skulle vara på fel sida) har en horcrux så borde de väl ha berättat det för Albus Dumbledore och han i sin tur borde ha berättat det för Harry i 6:e boken?

Jag tror inte att någon vet att det är en Horcrux, det är bara många fans som gissat på det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 09, 2006 7:52 pm 
Maia

Jag tror inte att Dumbledore behövde använda ocklumenering för att säga åt Snape, de hade nog pratat om det innan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]