Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 30, 2026 7:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tillstånd?
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:03 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag går sista året på gymnasiet Samhällsvetenskaplig linje, kulturinriktning, och ett av ämnena är Projektarbete. Jag, och även några andra i Min klass, har valt att som projekt skriva en novellsamling och att försöka få den utgiven. Jag började skriva noveller om Min idol Michael Collins och det Anglo-Iriska kriget. Jag insåg snart dock att ingen skulle vilja läsa det. Jag har överhuvudtaget aldrig träffat någon människa som hört talas om Collins. Så självklart skulle Jag aldrig lyckas sälja särskilt många exemplar av Min novellsamling.
Då fick Jag idén att skriva berättelser som utspelar sig i Tolkiens värld. Jag är förtjust i Tolkien fan fiction och har själv skrivit några dikter och Jag började även nyligen på en novell om Grimbold som är baserad på en dröm Jag hade och på en Irländsk folksång.

Frågan är alltså: om Jag lyckas skriva tillräckligt många noveller; måste Jag då ha något speciellt tillstånd för att ge ut dem i bokform?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:12 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag började skriva noveller om Min idol Michael Collins och det Anglo-Iriska kriget. Jag insåg snart dock att ingen skulle vilja läsa det. Jag har överhuvudtaget aldrig träffat någon människa som hört talas om Collins.

Märkligt. Det finns ju trots allt en hyfsat känd film om honom...

Citera:
Då fick Jag idén att skriva berättelser som utspelar sig i Tolkiens värld. Jag är förtjust i Tolkien fan fiction

Jaså, fan fiction går bra, men Peter Jackson får inte göra sina filmer som han vill! Intressant inställning... :wink:

Citera:
Frågan är alltså: om Jag lyckas skriva tillräckligt många noveller; måste Jag då ha något speciellt tillstånd för att ge ut dem i bokform?

Jag är verkligen ingen expert på upphovsrätt, men jag skulle ha svårt att tro att du får publicera texter där man lånar Tolkiens skapade namn hur som helst. Om du funderar på texter som är inspirerade av Tolkien, så är det säkert en annan femma...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:21 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Märkligt. Det finns ju trots allt en hyfsat känd film om honom...

Som ej gör honom rättvisa. Ingen som Jag känner har iallafall sett den.

Danne skrev:
Jaså, fan fiction går bra, men Peter Jackson får inte göra sina filmer som han vill! Intressant inställning...

Det är inte riktigt samma sak. Jag tror inte att Jag behöver förlara skillnaden.

Danne skrev:
men jag skulle ha svårt att tro att du får publicera texter där man lånar Tolkiens skapade namn hur som helst.

Hur kommer det sig då att Fan fiction på nätet är tillåtet? Och Bored of the Rings t.ex?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 7:40 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jag har en stark känlsa av att om man vill publicera fan-fiction i tryckt fomr kommer det att visa sig att Tolkien Enterprize har (c) SAMTLIGA namn i böckerna, och vill ha betalt för det... Midgård (tm)????

Nätet är OK, eftersom det är icke-kommersiellt och per definition inte tryckt.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 25, 2003 8:02 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ok. Tack. Vilka jävla, giriga snåljåpar. Jag är förvånad att de inte har grävt upp Tolkiens lik och ställt ut det. Men vem vet vad framtiden håller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 10:59 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

faktum är att olika länder har olika kultur vad de gäller upphovsrätt. I vissa fall är de idén som är (c) och i vissa bara själva texten...

parodier är defnitivt lagliga i de här landet, kommer inte ihåg exakt formulering men man för typ göra narr av saker (=

...och fan fiction är typ egentligen nästan olaglig men de är ingen som vill ge sig på de, speciellt om de inte finns någon som tjänar pengar på det...

och tydligen finns de folk som har koll på Collins...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 26, 2003 1:56 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Ok. Tack.

virre skrev:
och tydligen finns de folk som har koll på Collins...

Jag har aldrig påstått något annat. Jag sade bara att Jag, personligen, aldrig har träffat någon som känner till honom. Men det ska Jag snart ändra på, då Jag ska hålla föredrag om honom på engelskan på fredag.

"Oh long will old Ireland be seeking in vain ere she finds a new leader to match the man slain"

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 7:17 pm 
Sinda

Citera:
Danne wrote:
Jaså, fan fiction går bra, men Peter Jackson får inte göra sina filmer som han vill! Intressant inställning...

Fëanor wrote
Det är inte riktigt samma sak. Jag tror inte att Jag behöver förlara skillnaden.

Skilnaden är väl att miljontals människor "tror" att Peter Jacksons version är "riktig", medans annan fan fiction inte tas på samma allvar.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 7:42 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Skillnaden som Jag menade är att Jackson har filmatiserat Tolkiens böcker för att tjäna pengar, medans de som skriver Fan Fiction gör det för att de tycker det är kul och som en hyllning till Tolkien.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 7:45 pm 
Sinda

Tror du verkligen att Jackson gjorde det bara för pengarna? Visst, han tyckte nog inte att det satt fel med några miljoner, men från början ville han väl filmatisera boken för att han gillade den, och för att han tyckte det skulle vara kul att se den på film.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 27, 2003 8:52 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

emil skrev:
Tror du verkligen att Jackson gjorde det bara för pengarna? Visst, han tyckte nog inte att det satt fel med några miljoner, men från början ville han väl filmatisera boken för att han gillade den, och för att han tyckte det skulle vara kul att se den på film.

Han ville säkert filmatisera dem seriöst från början. FotR har faktiskt lite av Tolkien i sig. De andra är dock endast Hollywood.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]