Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 12:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 12:27 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Att utkämpa en kamp innebär ju så mycket mer. Och jag anser att Luthien kämpade mot såväl Mandos som Carcharoth. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 4:47 pm 
Maia

Ja, vi anser helt enkelt olika här. Angående Carcharot så tyckte Luthien synd om denne och sjöng en sövande sång, inte krigaraktigt (enligt mig). Angående Mandos, där bevekade Luthien Mandos med en sång om hennes och Berens kärlek (inte illa gjort), men dom hade ingen kamp mot varandra, Mandos svarade inte henne med en annan sång tex.

Definition på ordet krigare enligt Bonniers svenska ordbok; soldat, kämpe. Men vi tycker väl helt olika som sagt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 4:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

En kämpe är ju någon som kämpar. Finrod kämpade mot sauron genom sång. Anser du att han är en stor krigare? Och är det för att han är man då?

Ja, vi tycker olika om saken men jag ville bara få det klart för mig hur du tänker. :wink:

Senast redigerad av Älva tis jan 23, 2007 9:59 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 5:09 pm 
Maia

Nej, du har haft fel angående mig hela tiden. Det här är ingen könskamp, om du tex hade läst mina inlägg innan på denna tråd så skrev jag att, jag tycker Galadriel (när hon nämndes som krigare) har den största andliga kraften jämte Feanor. Men Galadriel och Luthien är inga krigare enligt mig, om tråden hade hetet vem var den mäktigaste personen i Arda, då hade det varit annorlunda, men nu står det krigare.

Angående Finrods kamp mot Sauron, ja de hade en kraftkamp, finrod förlorade, och med det så vart han och hans följeslagare fängslade.

Men alltså allvarligt nu, vad ska jag säga? Är jag en mansgris för att jag inte tycker Luthien är en krigare?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 6:15 pm 
Uruk

Aldarion skrev:
Att få ett elakt sinne att mildras så att våld inte blir nödvändigt är inte att föra krig. Luthien hade en inverkan på ondskan, med det var inget våld eller krig, snarare var hennes makt så pass att det inte behövdes krigas. Menar ni att hon förde krig mot Mandos? :lol:

Angående Charcharot så var det Silmarillen som fick han att löpa amok, och Beren med Doriaths alver som tillslut tog kål på han. Innan det så hade Luthien fått vargen att sova, och då behövdes det inte "fäktas" :wink:

Ok då tar vi det igen. För att passera Angbads portar måste Luthien komma förbi Carcharoth. Om Luthien kommer förbi genom att befalla Carcharoth att sova eller klubba honom i huvudet så att han blir medvetslös spelar ingen roll hon kom ju förbi.

Ps. Det var inte Beren och Doriaths alver som tog kål på Carcharoth utan det var Huan.

Hälsningar Imin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 22, 2007 7:19 pm 
Master of Doom

Ja, visst kan man besegra folk på andra sätt än att kriga, och visst kan man vara en kämpe. Men då skulle man väl kunna skickliga diplomater i fredsdelegationer krigare också då eller? För att de utkämpar en strid med argument om vem som ska vinna vad på freden.

Krigare är Lúthien inte. Isf är alla politiker och advokater det med. Hon förtjänar inte mindre respekt för det, men om man kallar henne krigare tappar ordet hela sin mening.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 9:45 am 
Maia

Jag förstår inte varför man vill få Luthien till en krigare, står inte hon över sånt? Hon tilltar ju medel för att hon och andra ska slippa tilltaga våld, vilket måste kunna ses som positivt, är det väl?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 10:03 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är helt idiotiskt hur missuppfattad man kan bli!

Jag är riktigt arg men jag orkar liksom inte. Nej, jag anser dig inte som en mansgris och jag frågade för att jag är NYFIKEN på hur folk tänker. Jag är väl helt kokkobäng i huvudet men jag gillar att få saker och ting förklarade för mig. Speciellt hur folk har kommit fram till sina slutsatser, därför slänger jag också ut lite förslag etc.

Börjar bli allvarligt trött på att folk anser mig som elak och illvillig bara för att jag är öppet nyfiken och frågar. Är jag tvungen att srkiva att jag inte menar det elakt i varje mening?
Bild

Jag ville veta om du ansåg Finrod som en krigare och eftersom han sjöng mot Sauron och Luthien sjöng lite varstans så undrade jag vari skillnaden låg i såna fall. I såna fall. Märk väl.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 10:28 am 
Maia

Älva skrev:
En kämpe är ju någon som kämpar. Finrod kämpade mot sauron genom sång. Anser du att han är en stor krigare? Och är det för att han är man då?

Ja, vi tycker olika om saken men jag ville bara få det klart för mig hur du tänker. :wink:

Ok, då missuppfattade jag dig. Men när du la fram detta om Finrod och sedan drog slutsatsen att att du har klart för dig hur jag tänker, pga att han är man, då är det sannerligen lätt att missuppfatta det.

Nu till Finrods sångkamp, som jag finner annorlunda, ja. Luthien hade väl ingen kamp? Mötte hon motstånd mot Carcharot eller Morgoth i någon sångkamp, nej. Antagligen så hade Finrod inte den kraften att kunna få motståndare att somna. Tolkien skrev själv att Finrod och Sauron utövade en kraftsång, men jag skulle inte kalla Finrod för krigare av just den bemärkelsen, även om det var en markant skillnad på Finrods sång jämfört med Luthiens.

Sedan håller jag med Turin Turambar, undviker man våld med metoder så skall man väl för den delen inte bli kallad för krigare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 2:36 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Aldarion skrev:
Men när du la fram detta om Finrod och sedan drog slutsatsen att att du har klart för dig hur jag tänker, pga att han är man, då är det sannerligen lätt att missuppfatta det.

Jag har inte dragit några slutsatser. Jag ville bara veta hur du tänker. Bild Och nu vet jag eftersom du har förklarat det. Innan dess var det oklart.

Aldarion skrev:
Sedan håller jag med Turin Turambar, undviker man våld med metoder så skall man väl för den delen inte bli kallad för krigare.

Det kan jag i och för sig hålla med om.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 3:32 pm 
Maia

Ok, sluta stampa med föterna nu :wink: , det blev ett missförstånd helt enkelt, vilket det lätt kan bli på diskussionsforum. Jag var arg igår, du är :evil: idag, låter even tycker jag. Lämna detta bakom oss nu?

Någon som kanske vill framföra en ny krigare?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 4:21 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Maedhros kanske? Inte för att han mötte några viktiga eller stora motståndare men han gjorde väl rätt bra ifrån sig eller?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 23, 2007 5:36 pm 
Maia

Ja, han ja. En av få från Feanors hus jag tycker är bra. Har för mig att det stod att vart ännu större i strid och ande efter han förlorat en arm.

Beorn var nog inget vidare att ställas mot, i ett slag, eller i en mörk skog.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 24, 2007 8:44 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Turin och Fingolfin tycker jag är mest värda titeln "Största krigaren"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 25, 2007 8:38 am 
Master of Doom

Fast jag kan fortsätta inte tycka att det går att säga att någon männiksa var större än Húrin, eftersom han, som sagt, hade titlen "the greatest warrior of mortal men".

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]