Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 27, 2026 11:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 1:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Abslolut inte Gimli! Dvärgarna var visserligen motståndskraftiga mot de Sjus kraft (eller mer precist: de föll inte under Saurons inflytande som de Nio), men Gimli skulle aldrig klarat av att i slutändan förstöra Ringen. Det gjorde ju iochförsig inte Frodo heller, men Gimli skulle nackat Gollum på stört om han fått tag på kräket. Habegär är ju dvärgarnas signum. Legolas är enligt mig bästa valet, även om det innebär en risk.

Tricket är ju att få alla nödvändiga händelser att inträffa ändå, trots att Frodo faller bort ur ekvationen. Knepigt.

Hela Ringens brödraskap

Gandalf - vägrar ta emot den, då han är vet att den kommer att korrumpera honom. Dessutom går han ju åt i Moria, jag tror inte att utgången på bron behöver bli annorlunda för att Frodo dödas.

Aragorn - behövs för att leda Gondor, och för att uppbåda Rohirrim och framförallt de dödas armé. Ledandet av Gondor och mobiliseringen av Rohirrim skulle kanske Gandalf och Boromir klara, men de dödas armé? Rohirrim, eller mer specifikt Eowyn, behövs för att bekämpa Nazgulen. Sen är det osäkert hurpass motståndskraftig han skulle vara mor Ringens kraft.

Boromir - Någon skämta med mig Aprilo!

Legolas - inget dumt val alls. Svår att korrumpera, men inte omöjligt. Är dock ingen särskilt viktig figur i berättelsen, så han är spenderbar.

Gimli - Dvärgarna var visserligen motståndskraftiga mot de Sjus kraft (eller mer precist: de föll inte under Saurons inflytande som de Nio), men Gimli skulle aldrig klarat av att i slutändan förstöra Ringen. Det gjorde ju iochförsig inte Frodo heller, men Gimli skulle nackat Gollum på stört om han fått tag på kräket. Habegär är ju dvärgarnas signum. Tänk om Gimli lubbar iväg till Ensamma Berget med Ringen, hur skulle det se ut?

Sam - ett bra val som ringbärare, men han skulle aldrig klara det ensam. Behöver stöd för att utföra uppgiften.

Pippin och Merry - Nä. Dels behövs dom för att uppbåda enterna, och Merryn är ju instrumental för att nedkämpa Nazgûl No 1. Och Pippin behövs för att rädda Faramir från att brännas levade (fast om Boromir överlever så blir kanske inte Denethor nuts).

Såhär då? Sam blir ringbärare. Han, Legolas och Gimli ger sig vid någon punkt av mot Mordor. Legolas agerar som återhållande kraft på Gimlis och Sams önskan att ha ihjäl Gollum när de träffar honom. Så Gollum kan utföra sitt svanhopp när tiden kommer. Gimli kan förhoppningsvis hålla sig om han inte blir ringbärare. Aragorn och Boromir (som i det här fallet överlever) och Pippin och Merry hamnar i Rohan och Fangorn.

:)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 1:11 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Bra tänkt!

Men hade inte Sam kännt sig ensam som hobbit? Merry behövs ju men hade man kunnat undvara Pippin? Fast han hade möjligen klantat till det i någon känslig situation?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 1:12 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag skulle frankt strunta i Faramir och låta Legolas, Pippin och Sam gå mot Mordor. Gimli behövs ju också möjligtvis för att stänga igen hålet orkerna spränger i Helms Klyfta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 1:29 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja, som sagt så kanske inte denethor skulle bli tokig och skicka Faramir i döden utan Boromir skulle förmodligen fått lotten att återta Osgiliath.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 1:32 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Oavsett hur det går så anser jag inte Faramir viktig ändå.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 1:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mja, jag tror att Sam är starkare än Pippin och Merry. De båda är mer beroende av varandras stöd än vad Sam är. Jag är osäker på hur enterna skulle ställt sig till en ensam Merryn...

Sam älskade ju alverna, det är därför jag vill ha Legolas med. Gimlis kamp i Helms klyfta är inte viktig, det kan man kasta bort dussintals Rohirrim på. Det gäller ju bara att hålla ut till undsättningen kommer, och krisar det så kan man ändå retirera längre in i grottorna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 16, 2005 7:37 pm 
Maia

Tolkien själv har ju sagt att Legolas gjorde minst i brödraskapet, så honom skulle man ju kunna undvara från resten av berättelsen för att gå med Sam.

Frågan är ju också om Gandalf skulle ha fallit ner i Moria om Frodo hade dött. Han hade kanske blivit übersur och bara slängt ner Balrogen på direkten. ;)
Men då hade kanske Gandalf inte blivit "vit" och Sauron hade kanske använt Balrogen för att anfalla Lorien eller Riftedal, och då hade det inte blivit någon Arwen till Aragorn... Kanske ett ämne för en ny tråd...

Och om Sam blivit en mer permanent ringbärare, hade han då gift sig med Rosa och blivit borgmästare, eller hade han seglat ut med Gandalf & CO?

Frodo hade ju även en lugnande verkan på hoberna när Fylke skulle rensas, det hade kanske gått vildare till då om han hade dött...

Inläggsrubrik: Re: Frodo överflödig?
InläggPostat: tis okt 23, 2007 9:10 pm 
Östring

Älva skrev:
Om Frodo dött i Moria av grottrollets spjut. Vem hade tagit över ringen?
Han blev inte spetsad av något grottroll. Det var en stor Orch som sköt en pil på honom...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons okt 24, 2007 4:41 am 
Avar

eriks skrev:
Älva skrev:
Han blev inte spetsad av något grottroll. Det var en stor Orch som sköt en pil på honom...

I filmen var det ett grottroll som attackerade Frodo med ett stort spjut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 24, 2007 9:25 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jo, jag har förstått det nu att jag blandade ihop det. I ärlighetens namn måste jag också säga att det var Bakshis version jag tänkte på när jag skrev det. Fast nu är det ändå två år sen. ;-)

InläggPostat: ons okt 24, 2007 12:37 pm 
Östring

rickard1234 skrev:
eriks skrev:
Älva skrev:

I filmen var det ett grottroll som attackerade Frodo med ett stort spjut.
Jo sant, men filmerna är ju inte det som man ska gå på? jag menade i boken...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: ons okt 24, 2007 1:37 pm 
Avar

Citera:
Jo sant, men filmerna är ju inte det som man ska gå på? jag menade i boken...

O jag menade i filmen. :)

OT. Snacka om att bumpa en tråd. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 24, 2007 8:23 pm 
Östring

hehe mjo

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 07, 2008 8:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jag tror inte gimli skulle ha ett sånt ha begär som ni pratar iaf inte alls i den utsträckningen. det skulle ta tid innan han blev korrumperad, det är ett som är säkert. förmodligen längre tid än frodo.

gimli vore bästa ringbäraren på det viset; men o andra sidan kan han inte röra sig lika obemärkt som frodo kan. men allt var tvunget att hända som i boken, annars hade det aldrig fungerat.

InläggPostat: lör jan 31, 2009 9:45 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Vem hade tagit över ringen?

Först tänkte jag på Merry, men jag är inte så säker på att han skulle klara av det. Pippin känns för oansvarig, så kanske det skulle vara bäst om Sam tog den. Men nja... jag är inte så säker på att han skulle klara av det heller.
Argh, det är fruktansvärt svårt att hitta en ersättare, Frodo är ju som gjord för uppgiften (:lol:).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]