Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 16, 2026 3:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 5:16 pm 
Maia

Thalion skrev:
Älva skrev:
Och jag anser Túrin vara rätt tråkig. *rycker på axlarna* Men jag verkar vara ganska ensam om det. De flesta gillar att läsa om elände och personer som är vidriga och allmänt otrevliga i sitt sätt. :wink:

Sen förstår jag självklart varför vissa gillar Tuor. Tuor är den perfekte hadorianen :wink: Túrin däremot får kämpa för att leva upp till sina fäders namn.

He he, ja det får han verkligen. Tänker på i Nargothrond när han (Turin) talar i arrogans och högmod inför Arminas och Gelmir, Turin är som vidrigast där tycker jag, och då är det klart att man får kämpa för att visa sig tillhöra Hadors hus när man visar sådana orchegenskaper.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 5:31 pm 
Maia

Aldarion skrev:
Thalion skrev:
Älva skrev:
Och jag anser Túrin vara rätt tråkig. *rycker på axlarna* Men jag verkar vara ganska ensam om det. De flesta gillar att läsa om elände och personer som är vidriga och allmänt otrevliga i sitt sätt. :wink:

Sen förstår jag självklart varför vissa gillar Tuor. Tuor är den perfekte hadorianen :wink: Túrin däremot får kämpa för att leva upp till sina fäders namn.

He he, ja det får han verkligen. Tänker på i Nargothrond när han (Turin) talar i arrogans och högmod inför Arminas och Gelmir, Turin är som vidrigast där tycker jag, och då är det klart att man får kämpa för att visa sig tillhöra Hadors hus när man visar sådana orchegenskaper.

Túrin i Nargothrond är faktiskt jävligt avskyvärd och får mig dra paraleller med många avskyvärda ledare genom historien. Han bedriver ju i princip folkmord på orcherna, de förintas ju i hela Väst-Beleriand. Dock föredrar jag fortfarande den Túrin framför Tuor, eftersom att han ändå är mänsklig och är en bra huvudperson.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 6:07 pm 
Maia

Ja, självklart får du föredra Turin. Men när du nämner folkmord så nämner du bara orcherna, alla alver i Nargothrond då? Orodreth och även Turin bär ansvar inför det som skedde när Turins planer gick om intet, ett ganska stort pris att betala faktiskt. Fast han levde vidare och blev ett tag lycklig i skogen, beundrnsvärt att kunna lägga det faktum att man varit med om att störta en hel befolkning bakom sig sådär, bara att finna en ny befolkning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 6:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Visst, Túrin är och förblir ett rövhål utan dess like, men det är endast pågrund av vad som han utsatts för, därför har jag svårt att döma honom, liksom jag inte riktigt kan döma Fëanor, och desutom, det är (engligt mig) roligare att läsa om nämnda personer.

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 7:41 pm 
Maia

Så är det, precis som du säger, han har en förbannelse över sig. Jag gillar inte att Tolkien skulle ta med den där förbannelsen, varför kan då inte morgoth förbanna hela Hadors hus, ända till 12:e generationen? Eller varför inte förbanna alla människor och alver som inte vill ställa sig under hans spira?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 7:47 pm 
Master of Doom

Det kanske är "beyond his powers".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 07, 2008 8:42 pm 
Maia

Túrin Turambar skrev:

Så du menar att han bara kunde förbanna en person? Varför förbannade han då inte t.ex Turgon?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 8:46 am 
Maia

Thalion skrev:
Túrin Turambar skrev:

Så du menar att han bara kunde förbanna en person? Varför förbannade han då inte t.ex Turgon?

Precis dit jag ville komma. Det här med Hurins ätts förbannelse är en lös tråd, väldigt ogenomtänkt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 9:20 am 
Master of Doom

Jag tänker att han kunde förbanna Húrins ätt bara genom att han hade Húrin i sitt våld.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 4:01 pm 
Maia

Túrin Turambar skrev:
Jag tänker att han kunde förbanna Húrins ätt bara genom att han hade Húrin i sitt våld.

Det duger inte, han hade ju kunnat be balrogerna fånga in Fingon, eller bara förbannat Fingons döda kropp (måste personen leva?).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 4:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sen behöver det ju inte var logiskt.., skulle ju kunna var någon sorts "miss".
Och vem vet, det kanske är lättare att förbanna människor än alver? :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 08, 2008 8:01 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Tolkien räknade kanske inte med att vi skulle granska varenda liten mening i Silmarillion. :) Men visst det skulle ju kunna vara så att logiken med förbannelsen var en liten miss.

Själv vill jag tro att Morgoth inte hade så stor makt att han skulle kunna "kasta" förbannelsen på flera åt gången. Det var ju inte precis en småsak som Morgoth fjättrade Hurins ätt med. Sedan finns möjligheten att Fingons ätt skulle kunna kämpa emot förbannelsen under en längre period än Hurins ätt (som Thingol antyder). Morgoth kunde t ex inte få insyn i Doriath p.g.a Melians gördel och det visar ju att det finns makter (Melian) som kan stå emot honom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 10, 2008 10:23 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har flyttat de trådar som handlade om Melians gördel till en separat tråd under Silmarillion. Vet inte om den passar in där riktigt men det var vad jag kunde komma på i alla hast. (Måste ju jobba också.) Túrins sista inlägg kunde dock passa in under båda så om du vill Túrin så kan du väl kompiera ditt ärende och lägga in det på nytt här för det är relevant även för denna tråden.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 3:12 pm 
Maia

Älva skrev:

Citera:
Men han var välkommen tillbaka till Doriath långt senare i livet och då kunde han inte gömma sig bakom ungochdumgrejen längre.

Nej, men då hade Túrin fått sig en ny familj i de fredlösa :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 11, 2008 3:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Säger väll lite om mannan, välja de frdlösa före Doriath.. :? :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]