Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 09, 2026 10:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guldkompassen
InläggPostat: mån dec 10, 2007 7:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nån som sett filmen som baseras på del ett i Pullmans "Den mörka materian"? Och i så fall, vad tyckte ni?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 10, 2007 8:45 pm 
Wavemaster of the World

Över förväntan bra, faktiskt. Alla skådespelare gör bra ifrån sig, tillochmed hon som spelar Lyra (jag var mycket betänklig gentemot henne). Specialeffekterna är välgjorda och filmen håller sig till bokens handling för det mesta, även om den sista halvtimmen tog sig stora friheter med händelseförloppet. Att sedan typsnittet med vilket man har valt att skriva titeln så uppenbart skall föra tankarna till LotR är ganska pinsamt, men men.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 11, 2007 10:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tyckte den var bra.
Det roliga tyckte jag iaf var att både Ian Mckellen och Christopher Lee var med.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 12, 2007 5:21 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Oj, nu fanns det tydligen en sådan här tråd. Se mitt inlägg i "Vilken film såg du senast?"

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 13, 2007 8:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jaha, den var kass. Jag har dock inte läst boken, så det är möjligt att filmens kasshet är proportionell mot bokens dito.

Den börjar relativt bra, men ungefär halvvägs in i filmen så känns det som om filmmakarna har kommit på att de måste få in hela historien på de kvarvarande fyrtiofem minuterna, och då händer plötsligt allting slag i slag utan några särskilda orsakssamband - händelserna bara ramlar över varandra gång på gång.

Bra skådisar och snygga effekter gör att man mest blir ledsen över vad som hade kunnat bli en helt habil fantasyfilm stressas bort på det här sättet.

(Som Tolkienfantast blir man dock lite glad, för man inser än en gång hur illa filmatiseringen av Ringen hade kunnat bli och hur bra det faktiskt blev.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 13, 2007 8:47 pm 
Wavemaster of the World

För den som är intresserad, finns Pullmans egna tankar om filmatiseringen att läsa här.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 19, 2007 1:25 am 
Östring

Jag håller inte med om att skådisarna gjorde bra i från sig. En del störde jag mig lite på, även om det kanske faktiskt inte var skådisens fel - det är svårt att avgöra.
Jag tycker att Ian McKellen är grym i nästan allt han gör men det gjorde för mig att rösten var för bekant - vilket distraherade mig från bioupplevelsen... :lol:
Serafina Pekkala lät för mig precis som om hon satt sig för att imitera Galadriel från LotR-filmerna. :P
Om jag hade gjort filmen så hade jag gett isbjörnarna något slags talfel, eller förvrängt deras tal på annat vis, samt sett till att Eva Green lärt sig att tala med finsk brytning.
Sen upplevde jag att Lord Asriel hade mycket mer karisma och glöd i boken än i filmen.

I övrigt tyckte jag att filmen kändes stressad, ungefär som Harry Potter-filmerna, utan att innehålla något extra för att väga upp detta.
Sen gillar jag inte riktigt att filmen vänder sig till en så pass ung publik. Jag upplevde inte att böckerna gjorde det, med tanke på att huvudämnet i serien är så pass tungt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 22, 2007 9:49 am 
Maia

Tyckte den var bra, har dock inte läst boken. Men GanDLaf: tänkte på det du skrev om att Lord Asriel inte levde upp till dina förväntningar, kan inte det ha att göra med att karaktären inte fick vara med så mycket i filmen snarare än en dålig insats av Daniel Craig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 24, 2007 10:46 pm 
Östring

Jag borde egentligen se filmen en gång till innan jag uttalar mig, men... jag tror det är lite av båda. Det fanns inte utrymme för fler scener, men de som fanns borde ha gjorts bättre för att lyfta fram karaktären, tycker jag, med tanke på att den är så pass viktig för historien som helhet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 22, 2008 7:48 pm 
Noldo

jag tycker det var en bland de sämsta filmer jag sett, typ narnia 2.

en salig ihopblandning av allting. Ryska soldater från Napoleon tider, häxor som flyger runt som harpies och skjuter med pilbåge. Gillade heller inte iden med daemons som dör om man själv dör osv.

"An icebear is nothing without his armour!" garvade till döds när jag hörde den repliken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 9:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har inte läst boken men jag tyckte filmen var helt ok ändå. Men man förstod ju att det skulle bli en fortsättning av slutet att döma.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 11:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Hagbard skrev:
en salig ihopblandning av allting. Ryska soldater från Napoleon tider, häxor som flyger runt som harpies och skjuter med pilbåge. Gillade heller inte iden med daemons som dör om man själv dör osv.

Vad är problemet? Visst, det är ingen höjdarfilm, men de saker du har tagit upp finns ju med i boken också, och jag är verkligen inte ensam om att tycka att det är en extremt bra bok. Läs den! :wink: (Gäller Älva också. :P)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 25, 2008 11:42 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jupp men att läsa en bok innan man ser filmen blir som att äta en apelsin efter att ha borstat tänderna så jag kanske läser den nu. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 28, 2008 1:28 am 
Noldo

haha bra liknelse. Jag läste Eragon först och såg filmen sen. Filmen var ju en riktig B skapelse.

Kanske skulle blivit så om jag läst Guldkompassen först, men som sagt ja gillar inte konceptet, ska läsa boken och sen säga vad jag tycker.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 22, 2008 10:01 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag tyckte filmen blev helt okej.
Men nu kan jag inte läsa boken utan att höra Dakota Blue Richards röst när Lyra pratar :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]