Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 28, 2026 1:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Naomi Novik - Hans Majestäts drake
InläggPostat: tor mar 27, 2008 3:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Madde av Fylke (i tråden 'presentera er') skrev:
just nu läser jag SoR, Guldkompassen, Signal och Hans majestäts drake

Jag hade aldrig hört talas om "Hans majestäts drake" förut, men titeln lät så intressant så jag sökte runt lite på nätet för att få veta mer. Författare Naomi Novik, tydligen, och idén med drakar i Napoleonkrigen låter riktigt spännande. Hittade också en recension som gjorde mig ännu lite mer lässugen (Patrick O'Brian är en av mina största favoriter!):

Citera:
"... en stark Jane Austen-influens som här korsas med inspiration från Patrick O´Brien till en överraskande mix, men på svenska säljs in som ungdomsroman. Låt inte det hejda ett mer medelålders, äventyrslystet läshjärta som gillar god underhållning!"
- Agneta Edwards, Nordvästra Skånes Tidningar

Kan du säga något mer om böckerna, Madde? (Eller någon annan som läst dem, förstås.) Är de bra skrivna? Är det barnböcker, ungdomsböcker, vuxenböcker, "allåldersböcker"...?

Såg att det hittills finns fem böcker i serien. Är det fler på gång? Hotar det att bli en evighetsserie à la Jordan (eller tv-serien Lost), som omotiverat tänjer ut intrigen bara för att slippa komma till avslut, eller har alla böckerna bra bärande idéer?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 5:18 pm 
Maia

Enligt Wikipediaartikelnhar PJ en option på att filma berättelsen. Jag blev också lite nyfiken på den nu, instämmer med Kamelen; berätta gärna mer!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 8:08 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Vilken chock man fick nu då :o inspirerat till ny läsning och allt :lol:
Men ja, har nu inte läst hela (som ovan, läser ganska mycket och samtidigt dessutom.)
Fast kan väl berätta vad jag tycker än så länge.
Historien är faktiskt högst intressant och i början hade jag svårt att lägga ner boken. Vad som var spännande med den var inte all "action" och dramatik, tvärtom är det en ganska lugn bok som har en fin rytm och det är lätt att komma in i handlingen.
Karaktärerna är underbara, och du lär känna dom ganska väl redan efter några kapitel.
Språket är vackert men inte övergjord (Eragon anyone?).
Boken handlar ju om en man i 30-års åldern, vilket kan kritiseras av många angående om den är riktad till ungdomar eller vuxna, men jag tycker det funkar åt båda hållen. Så läs den! Speciellt om du är fantasi intresserad.
Det är allt jag kan ge, är inte så bra på att kritisera andras verk, men jag tycker boken är helt klart värd att läsa.
(Vet förresten inte hur många böcker det blir, hade bara hört talas om tre :lol: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 10:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack för svaret! Jag skall definitivt ta mig an första boken. Återstår bara att bestämma om jag skall låna eller köpa - och framför allt om jag skall följa mitt eget råd och läsa på svenska, eller göra som jag brukar och välja engelska...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 27, 2008 11:39 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Tack för svaret! Jag skall definitivt ta mig an första boken. Återstår bara att bestämma om jag skall låna eller köpa - och framför allt om jag skall följa mitt eget råd och läsa på svenska, eller göra som jag brukar och välja engelska...

Jag lånar, men då brukar det alltid sluta med att jag köper sista eller andra boken >_>' (sneglar skamset på "Den Äldste" i bokhyllan)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 10:32 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Låter intressant! Det ska väl inte spela någon roll hur gammal huvudpersonen är för att det ska vara intressant för alla åldrar? Tänk på Frodo som faktiskt är 50 år när han ger sig av på sin resa! Och Kerrs huvudperson Jill är ju mycket ung när serien börjar och som vuxen tappar man ju inte intresset för det.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 11:46 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Låter intressant! Det ska väl inte spela någon roll hur gammal huvudpersonen är för att det ska vara intressant för alla åldrar? Tänk på Frodo som faktiskt är 50 år när han ger sig av på sin resa! Och Kerrs huvudperson Jill är ju mycket ung när serien börjar och som vuxen tappar man ju inte intresset för det.

Hehe, det var så jag menade :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:16 pm 
Hobbit

Jag började skriva på ett svar, men, äh, varför göra det igen när jag redan har lagt ned tid på att skriva en recension? Annars: lättläst underhållning helt utan tuggmotstånd. Fungerar, men saknar djup.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 28, 2008 12:33 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Julle, läste din recension. Väldigt bra måste jag säga, får en att tänka lite.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]