Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 4:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 118  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 04, 2009 5:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Från och med imorgon har jag nytt schema. Det innebär fler håltimmar, men också att jag slutar två riktigt roliga kurser samt byter till en sämre lunchtid. För första gången i gymnasiet kommer jag inte att ha lunch samtidigt som mina vanliga lunchkompisar, vilket känns rätt surt med tanke på att gymnasiet snart är slut. :(
Imorgon har jag även bokat tid hos min studievägledare för att plåga henne och mig själv med en massa hopplösa frågor som framför allt rör nästa års mest förvirrande och mest irriterande nyhet: Meritpoängen. I höst finns den inte, nästa höst finns den. Så nu måste jag typ taktikvälja mina universitetsstudier med avseende på vilket år det kan tänkas vara bäst att söka vad (det snurrar mitt huvud). Om jag visste mer exakt vad jag ville plugga skulle det förstås förenkla saken ... :roll: Hoppas att allt blir lite klarare imorgon.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 04, 2009 11:59 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

wtf... meritpoäng?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 05, 2009 8:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Meritpoäng = Extra poäng som läggs till jämförelsetalet. Du får tillgodoräkna dig max 2,5 meritpoäng, så maximalt meritvärde blir 22,5 poäng istället för som nu 20,0. Meritpoäng får du framför allt av att läsa matte- och språkkurser, men du får även meritpäng för lästa s k områdeskurser som är relevanta för det program/kurs som du söker till. Vilka dessa kurser kan tänkas vara är dock ett komplicerat mysterium som studievägledaren ska uppenbara för mig på tisdag, då vi bokade ett nytt möte. :roll: Slutligen får du inga meritpoäng för lästa kurser som krävs för behörighet till ett program/kurs.
För mig innebär detta att jag med de kurser jag läst vet att jag får ihop precis 2,5 meritpoäng att tillgodoräkna mig, om inga av dem kommer från kurser som krävs för behörighet till det jag ska söka. Dock kommer jag garanterat att söka något sådant, så därför står mitt hopp till poängen från områdeskurserna när det gäller att maximera min meritpoäng. Vilka områdeskurserna är för det jag vill söka vet jag ju dock som sagt inte.
Slutligen bör det dock sägas att min strävan efter att få rätsida på det där med meritpoängen egentligen lär vara helt och hållet onödig. Detta eftersom ingen annan heller fattar det! :roll: Men ni här på forumet som kommer att beröras av detta kan i alla fall ha fått en konkurrensfördel av att läsa detta. Möjligen. Åtminstone i några år, ända tills politikerna kommer på att det här inte fungerade och byter ut det mot något annat. :P

Vadå, jag, betygskåt? :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 10, 2009 9:37 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

aha

jaja jag har Folhögskoleskole saker, de är annat de.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 13, 2009 6:22 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Trött efter tentaveckan (som kunde ha gått bättre), men är lycklig, lyckades få tag på två ståplatsbiljetter till U2:s konsert på Ullevi i sommar i morse. Då försvinner en av "saker att göra innan man dör" :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 13, 2009 10:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har mest slöat de sista dagarna (borde pluggat i stället)...

Jag har tenta om 2 veckor, en del grejs nästa vecka också-- en labbrapport bla. Efter det blir det en paus några veckor tills lärarna har fått för sig att smacka in allt på samma vecka.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 14, 2009 3:14 am 
Maia

Rundat av lite på jobbet nu efter en intensiv tid med färdigställande o invigning av skogssame-vistet o samiska veckan. Komp.ledig hela nästa vecka, skönt! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 14, 2009 11:23 am 
Maia
Användarvisningsbild

jag blir inte ledig förrns till påsk....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 14, 2009 6:08 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Jag blir inte ens ledig till påsk för då ska jag skriva på en uppsats :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 16, 2009 9:37 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

HAr tillbringat hela helgen på Sveroks huvudkontor med att väva brickband. :)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 5:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Usch, det börjar verkligen bli dags att välja vad man ska göra efter gymnasiet ...
Jag funderar på naturvetenskapligt basår, men jag vet inte om jag kommer att vilja fortsätta med naturvetenskap sedan eller om det kommer att visa sig att jag vill rikta in mig på något helt annat, eller kanske försöka kombinera olika ämnesområden med varandra.
Jag har pratat med olika personer; vissa verkar tycka att det är jättesmart att läsa basåret för att man då öppnar alla vägar samt att man alltid har användning av sådana kunskaper oavsett om man gör något annat sen, andra verkar tycka att det är dumt i huvudet för att det bara är slöseri med tid om man råkar välja att byta ämnesområde sen.
Vad tror ni?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 5:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag var i ungefär samma sits när jag slutade gymnasiet (för sisådär 200 år sedan). Jag visste inte alls vad jag ville bli, men jag tänkte att naturvetenskap i någon form kan nog vara en bra väg till ett jobb. Så jag började på vad som då hette matematisk-naturvetenskaplig linje. Jag vet inte vad det där basåret är för något, men det låter som något liknande. Första året bestod mest av en jäkla massa matte, vilket man skulle behöva oavsett vilken inriktning man valde sedan: fysik, biologi, kemi, data...
Jag valde så småningom data. Matten behövde jag för att få behörighet till en del av datakurserna, men i övrigt har jag inte haft någon större glädje av den. Men jag ångrar inte mitt vägval, det var helt rätt väg för en som behövde något år till för att bestämma sig.

Beledhel skrev:
Jag har pratat med olika personer; vissa verkar tycka att det är jättesmart att läsa basåret för att man då öppnar alla vägar samt att man alltid har användning av sådana kunskaper oavsett om man gör något annat sen, andra verkar tycka att det är dumt i huvudet för att det bara är slöseri med tid om man råkar välja att byta ämnesområde sen.
Vad tror ni?

Kunskap är för det första aldrig slöseri med tid - i synnerhet inte sådan hårdvaluta som naturvetenskap. Alldeles bortsett från själva faktakunskaperna lär man sig ett vetenskapligt sätt att tänka som man har mycket nytta av hela livet. Dessutom ser det väldigt bra ut i CV:t med sådana meriter, närmast oavsett vilken typ av jobb man så småningom söker.

Som jag ser det är det allra bästa att veta vad man vill göra och rikta in sig på det direkt. Men vet man inte än så är det bättre att skjuta upp beslutet än att pressa fram det och ta risken att det blir fel. Och det finns knappast något bättre sätt att skaffa sig extra betänketid än att läsa ett år grundläggande naturvetenskap - om man har sinnelaget för det, naturligtvis. Men hade du inte haft det så hade du knappast funderat i de banorna till att börja med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 10:06 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Instämmer med Kamelen; du har alltid någon nytta av kunskaperna och du slipper göra mitt misstag: Jag var/är intresserad av både natur- och samhällsämnena och valde då samhäll på gymnasiet. Sedan har jag läst en massa kurser på universitetet inom båda fälten och har då haft problemet att vissa naturkurser är stängda pga saknad behörighet. Basåret har jag tänkt på många gånger, men det blev aldrig av när jag enbart läste, och nu funkar det inte att kombinera med heltidsjobb. Jag får hålla till godo med de naturkurser jag kommer in på istället.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 10:19 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tack, Kamelen och Eldalie! Det var snällt att ni tog er tid att ge mig lite råd. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 11:32 am 
Maia

Jag som gått naturbasåret kan gärna rekomendera det både för möjligheterna det öppnar för att läsa vidare och för att matte och natur är en bra tillgång att ha med sig oavsett.
Får se hur det blir med att läsa vidare för min del just nu verkar jag ju fastna i projektet på museet :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1766 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 118  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]