Utan att tänka efter för mycket känner jag starkt för att i likhet med Ohlmarks och Andersson kalla det Raurosfallen. Det passar så mycket bättre ihop med Stora floden och låter så mäktigt icke-eriadorskt.
NammiKisulora skrev:
Jag undrar dock vad bakgrunden till engelskans pluralsfall är, någon som vet?
Ursprungligen kanske ungefär densamma som till svenskans. Så här säger man i
en gammal bok om Niagarafallen:
Citera:
At the head of the rapids the river is bifurcated by Goat or Iris Island, which separates it into two unequal parts—that on the Canada side being much the broadest—which are not again united until it has passed the cataract, the Island extending to, and forming part of the precipice, and thus dividing the fall into two several and distinct cascades. Hence the plural Falls.
De enskilda fallen kläs sedan i singularform, som Horse-shoe Fall. Idag verkar man närmast undantagslöst klä dessa i pluralform, som Horseshoe Falls. Det handlar alltså inte bara om olika språk utan även om olika tidsperioder. Och får man tro
Cambridge Advanced Learner's Dictionary (2008) är bredden nu viktigare än antalet: "
falls [
PLURAL] often used in place names to mean a very wide waterfall, often made of many separate waterfalls".
Den stegrande kamelen skrev:
Niagarafallen men Stora Sjöfallet.
Eller bättre: Niagarafallen men Hästskofallet. Eller säger man Hästskofallen nuförtiden?
Den stegrande kamelen skrev:
På engelska heter det the Falls of Rauros, alltså plural.
Just den formen har bara versal på ett ställe i boken. Men det där lexikonet känns å andra sidan väl snävt om man ska förstå det som att den singulara användningen av pluralformen är begränsad till regelrätta ortnamn.
Randalin skrev:
Jag har studerat Tolkiens kartor och även andra konstnärers avbildning av Rauros.
Av allt att döma är det ett vattenfall.
Tolkien gjorde även en egen avbildning (Hammond & Scull,
J. R. R. Tolkien: Artist & Illustrator, bild 159):

Ja, det ser ut som
ett vattenfall. Fast kunde man komma närmare är det ju möjligt att det skulle visa sig vara flera fall efter varandra, på bredden eller på höjden. Och bilden behöver heller inte vara slutgiltig. Och Celeborn pratar om "the cataracts of Rauros".