Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons maj 06, 2026 4:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stolpskott och varningar!
InläggPostat: lör aug 16, 2003 2:53 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

När vi ändå håller på och diskuterar fantasy utanför Midgård vill jag passa på att ventilera min aversion mot två författare, som hade gjort världen en tjänst genom att inte publicera en enda bok...

Dessa är David Eddings och Terry Brooks.

Värdelös smörja, osammanhängande texter och karbonkopior av riktig litteratur!

Om ni inte har läst något av dessa "författare" så har ni inte missat något!

Johan

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 5:27 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nog är du en hård man, Johan. Jag fann det faktiskt ett visst nöje att läsa Eddings Sagan om Belgarion. Jag insåg dock att det räcker med denna historia om fem böcker, eftersom jag misstänker att han har en viss förmåga att upprepa sig...

Terry Brooks är jag inte bekant mig med. Är alla överens om att jag ska vara glad för det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 6:12 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

M, Eddings stör jag mig på, den andra har jag aldrig hört talas om.
Just nu läser jag WoT av Robert Jordan =)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 6:35 pm 
Noldo

Håller med, Johan! Jag har läst en av varje, det räckte för mig... I synnerhet Eddings var fullständigt vämjelig. Terry Brooks var väl nästan uthärdlig om man försökte låta bli att tänka på att i princip alltihop är en kopia av LOTR.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 6:44 pm 
Östring

Jag skulle nästan vilja säga tvärtom. Eddings kan jag plöja som ren underhållningsfantasy - det känns åtminstone som om han har lite distans till sitt författarskap (visserligen bara läst Belgariad och Malloreon). Terry Brooks å andra sidan kombinerar uselt författarskap med stora pretentioner.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 16, 2003 8:54 pm 
Beror ju alldeles på smaken om man gillar Eddings. De som är för naturbeskrivningar som i tex Tolkiens böcker lär man inte ha mycket till övers för Eddings. Gillar man däremot mer färgstarka karaktärer och en hel del humor inte så mycket naturbeskrivning ska absolut läsa hans böcker, i alla fall belgarionserierna.

Själv föredrar jag som ni nog redan räknat ut Eddings då jag tycker att tolkien i hans böcker har en tendens att mala på som en och en annan urtrist lärare i en lika urtrist genomgång.

Jag hänvisar diverse lynchmobbar till huvudentrén

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 8:16 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

:-)

Inga lynchmobbar alls, detta är ett fritt forum där alla får tycka vad dom vill!!!

Det jag stör mig på i Eddings författarskap är att ingenting hänger ihop.

Ta bara det där med murgoer och grolimer. I första boken står det tydligt och klart att inte ens Polgara kan skilja en morgo från en grolim. Nåväl, i resten av boken springer samtliga karaktärer runt och vrålar GROLIM så fort en dyker upp. Mycket inkonsekvent på min ära!

Samma sak gäller personligheterna. De ändras mellan böckerna på ett irriterande sätt.

Likaså gäller det förhistorien, som är så inkonsekvent att jag faktiskt skrattar med jämna mellanrum när jag läser böckerna.

I övrigt är Eddings en mycket bra berättare, han har driv i sina historier, och ett mycket högt tempo. Första boken var ganska så OK, men resten.... Han klämmer in sig i konstiga skrevor i bland, som han liksom inte kommer ut ur.

Som sagt, inkonsekvens och förvirrade tankar drar ner helheten.

ps

Efter det att Belgariaden publicerats gav Eddings ut en skönlitterär bok under pseudonym - den såldes inte alls, och blev fullkomligt sablad av kritikerna. Kan det vara så att det Eddings rider på är den fantasyvåg som varit de senaste tio åren? Skriva kan han ju uppenbarligen inte i alla fall.

ds

Senast redigerad av Johan sön aug 17, 2003 8:23 am, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 8:20 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Proudfeet skrev:
Nog är du en hård man, Johan. Jag fann det faktiskt ett visst nöje att läsa Eddings Sagan om Belgarion.

Oh, det gjorde jag med, första gången! Men nu, när jag har läst Belgariad och Mallorean Samt Blegarath och Polgara ungefär tio gånger, samt suttit med penna och papper för att anteckna alla inkonsekvenser, så är böckerna inte så roliga länge.

Dock ska jag tillägga att Eddings är betydligt mindre kass än Brooks, det finns gradskillnader i helvetet också!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 10:17 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Citera:
...suttit med penna och papper för att anteckna alla inkonsekvenser, så är böckerna inte så roliga länge.

Men snälla Johan. Finns det någon bok som tål en sådan behandling?

(Förutom Tolkien, eftersom vi pratar om Fantasy utanför Midgård)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 3:50 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Jodå.

Sagan om Paksenarrion av Moon, Deverry-sviten av Kerr, Thomas Covenant-böckerna av Donaldson, Drakens återkomst av Jordan, kort sagt; all kvalificerad fantasy brukar klara av detta, även all kvalificerad litteratur inom alla andra genrer.

Kolla in alla våra nobelpristagare i litteratur; där finns knappast den typen av inkonsekvenser som präglar såväl Brooks som Eddings.
Dessa två herrar massproducerar böcker i ett enda syfte: att tjäna snabba pengar. Om Eddings hade tagit två eller tre år på sig per bok, hade kanske alla inkonsekvenser varit rättade...

Eller har jag fel i mitt resonemang?

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 8:55 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag ger mig. Du har nog rätt, även om jag aldrig skulle riskera min läsupplevelse på det sättet. Men det finns antagligen många sätt att läsa på. Att vara medvetet analytisk kräver en annan attityd till det aktuella verket än den rent underhållande. Och det är något jag inte intresserar mig av, helt enkelt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 10:22 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag läste de första fem böckerna om Belgarion när de kom ut på engelska och hade faktiskt stort nöje av dem. (Framför allt gillade jag Polgara.) Den andra serien orkade jag dock aldrig avsluta, då han som sagt upprepar sig med en dåres envishet. Så jag tycker det räcker med det, har inte lust att prova något mer av honom. Terry Brooks har jag ingen erfarenhet av.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 17, 2003 11:21 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Proudfeet skrev:
Att vara medvetet analytisk kräver en annan attityd till det aktuella verket än den rent underhållande.

Hmmm... Du har en poäng. Faktum är att jag antagligen har analyserat Eddings verk mer ingående än jag har har analyserat Tolkiens. Men något kul ska man göra mellan tentorna på universitetet ;-)

Och för att vara ärlig, så är de tre första böckerna om Spjuthök betydligt bättre än Belgariaden. (fast uppföljarna till till de tre första böckerna om Spjuthök är ännu sämre än Belgariaden)...

Nåja, vilka fantasyförfattare ser ni andra ner på då?

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 4:52 am 
Gothmog skrev:
Just nu läser jag WoT av Robert Jordan =)

Är du, som alla andra, i det tidiga stadium där RJ visar sig vara en av världens främsta fantasyförfattare eller har du, som alla andra, kommit till stadiet där du insett hur fel du hade och tvingar dig läsa vidare pga. att du redan läst så mycket? Själv planerar jag bokbål med mina romaner, faktabok och rollspelsbok.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 18, 2003 7:40 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Haldir har en bra poäng i det han skriver.

Jordan ÄR en mycket duktig författare. Problement med WoT är att den ALDRIG tar slut. Själv har jag gett upp, och jag har läst min sista bok i WoT-serien...

Visst är dom bra, och visst har jordan lagt ner ett jättejobb på att få allt att stämma, och det är enormt komplexa böcker... MEn nu är det mest tjatigt. Hur många profetior till ska Rand uppfylla? hur många gånger till ska någon av kvinnor fnysa?

Frågorna hopar sig...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]