Idén med ringenversen på framsidan tycker jag är bra, delvis för att texten som sagt framträder bara ibland.
Texten de har valt tycker jag trots allt är bra. Det är ur kapitlet Hemma hos Tom Bombadil, och eftersom denna korta textsnutt tar med alver - inklusive Gildor, Tom, Frodo, Bilbo, G:et i Gandalf, ryttarna samt ringen själv. Jag kan tänka mig att den äv vald just för att ringen är med och aggerar.
Jag måste säga att jag är helnöjd med framsidan. Jag tycker att den är oerhört vacker. Men jag kan tänka mig att det är en sån där stil som designers gillar, men inte fansen.
Nerloth skrev:
Fast det jag stör mig mest på är fonten som "Ringens Brödraskap" har. Borde varit en vacker gammaldags istället för denna leksaksfont. Blandar gemener och versaler, och vanliga bokstäver med kursiva.
Jag vet inte riktigt vad du önskar för stil. Du är inte bekant med den stil som har valts, förstår jag. Men man har inte blandat gemener och versaler.
Bokstäverna N, D och P (som jag antar att du menar är gemena) är versaler, liksom alla övriga bokstäver. Bokstäverna liknar många gamla handskrifter från medeltiden. Över huvud taget har typsnittet tydliga spår av äldre typografier. Att den sedan har utformats med mer schvung än som var vanligt under medeltiden tycker jag ger en modernare fantasy-kopling, vilket inte är helt fel.
Vidare tycker jag att de tre böckernas bakgrunder är både bra genomtänkta och vackert utformade. Den första boken har linnetyg, vilket skall symbolisera det grova och slitstarka tyget i hobbitarnas dräkter. Sånt gillar jag!
Det enda som jag har reagerat på är Tolkiens egen namnteckning. Den ser påklistrad ut. Jag tycker att den har varit snyggare på tidigare utgåvor.