Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 3:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Betygsätt omslaget
5 16%  16%  [ 11 ]
4 24%  24%  [ 16 ]
3 28%  28%  [ 19 ]
2 15%  15%  [ 10 ]
1 18%  18%  [ 12 ]
Antal röster : 68
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 10:55 pm 
Noldo

Antagligen tyckte han kanske om kapitlet, elle tyckte att det var ett viktigt kapitel. Ringdikten skulle nog varit bättre, ja. Det ser ruskigt trist ut men det verkar sätta en bra ribbhöjd för resten av boken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 11:42 pm 
Redaktionen

Citera:
Jag håller med Klaatu: varför valde EA just det citatet att pryda (?) framsidan med?

Bara ett förtydligande: naturligtvis har inte Erik Andersson haft något med designen av omslaget att göra. Den stackars översättaren brukar väl i vanliga fall knappt få välja titel till boken.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 11:46 pm 
Wavemaster of the World

Åh. Dumma jag. :oops:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 7:53 am 
Redaktionen

Klaatu skrev:
Nu har 43 st röstat och med en snabbuträkning blir medelbetyget 2,77. Över godkänt alltså men inte bra. Dessutom tror jag betyget hade skjunkit lite om de som röstat hade fått rösta på betyg 0=uselt. :twisted:

Alternativt stigit om de som röstade för tidigt och blev positivt överraskade hade väntat.

Klaatu skrev:
Nu till en helt annan sak. Den blanka skriften på omslaget som bara syns när man håller boken i en viss vinkel mot ljuset skulle självfallet ha varit samma text med samma alvbokstäver som finns på "the one ring". Det skulle då uppstå en koppling mellan ringen och boken. I både fallen skulle då ringdikten bara bli synlig under vissa "hemliga" premisser? :shock: Kommentarer?

"Självfallet"?

Räcker inte titlarna Ringens brödraskap och Ringarnas herre som koppling? Plus det faktum att det är en ring på framsidan?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 7:56 am 
Redaktionen

Och nu är betyget ca 2.8. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 25, 2004 5:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Idén med ringenversen på framsidan tycker jag är bra, delvis för att texten som sagt framträder bara ibland.
Texten de har valt tycker jag trots allt är bra. Det är ur kapitlet Hemma hos Tom Bombadil, och eftersom denna korta textsnutt tar med alver - inklusive Gildor, Tom, Frodo, Bilbo, G:et i Gandalf, ryttarna samt ringen själv. Jag kan tänka mig att den äv vald just för att ringen är med och aggerar.

Jag måste säga att jag är helnöjd med framsidan. Jag tycker att den är oerhört vacker. Men jag kan tänka mig att det är en sån där stil som designers gillar, men inte fansen.

Nerloth skrev:
Fast det jag stör mig mest på är fonten som "Ringens Brödraskap" har. Borde varit en vacker gammaldags istället för denna leksaksfont. Blandar gemener och versaler, och vanliga bokstäver med kursiva.

Jag vet inte riktigt vad du önskar för stil. Du är inte bekant med den stil som har valts, förstår jag. Men man har inte blandat gemener och versaler.
Bokstäverna N, D och P (som jag antar att du menar är gemena) är versaler, liksom alla övriga bokstäver. Bokstäverna liknar många gamla handskrifter från medeltiden. Över huvud taget har typsnittet tydliga spår av äldre typografier. Att den sedan har utformats med mer schvung än som var vanligt under medeltiden tycker jag ger en modernare fantasy-kopling, vilket inte är helt fel.

Vidare tycker jag att de tre böckernas bakgrunder är både bra genomtänkta och vackert utformade. Den första boken har linnetyg, vilket skall symbolisera det grova och slitstarka tyget i hobbitarnas dräkter. Sånt gillar jag!

Det enda som jag har reagerat på är Tolkiens egen namnteckning. Den ser påklistrad ut. Jag tycker att den har varit snyggare på tidigare utgåvor.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 27, 2004 12:02 pm 
Hobbit

Omslaget är i mitt tycke klart bättre än alla dessa omslag med bilder. För den som vill ha bilder finns filmerna och en uppsjö av kalendrar.

Det är dock lite billigt med ett pappersomslag som låtsas vara av linnetyg. Jag ser fram mot att Norstedts ger ut en bibliofilupplaga där Ringens brödraskap är klädd i linnetyg, De två tornen i mörkt skiffer och Konungens återkomst i rostigt järn ...

Med tanke på den upprördhet som minsta lilla namnändring leder till, så är jag förvånad över att ingen ännu krävt att böckerna ska ges ut med sina originalomslag (översatta till svenska). Det vore väl inte så tokigt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 03, 2004 6:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Efter alla skriverier blev jag tvungen att ändå köpa nyöversättningen. Missförstå mig inte, jag är inte mot en nyöversättning. Tvärtom! Men det jag har hört bland annat här på forumet bådar inte gott.

Igår tog jag mig då äntligen till bokhandeln för att skaffa nyöversättningen. Och omslaget är inte helt tokigt. Men för mig går naturligtvis inget upp mot Åke Nilssons vackra band med Rolf Lagerssons underbara omslagsteckningar.

Innehållet återkommer jag till i andra trådar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 12:43 pm 
Östring

Det nya omslaget är ju grymt snyggt!

Vad är ni för nedgångna fantasysuckers som önskar er airbrushade My Little Pony-landskap...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 12:51 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu är det ju inte alla som tycker att det är fult heller... :roll:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 1:04 pm 
Master of Doom

Det finns snygga omslag som inte ser gulliga ut. Jag tycker att det här är ett bra omslag men jag skulle helst vilja ha ett som var likt omslaget till en gammal utgåva av "Sagor från Midgård".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 1:30 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Menar du det svarta med viking/keltinspirerat mönster?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 1:32 pm 
Master of Doom

Ja, det var någon sorts drakmönster i keltisk stil.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 1:55 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:
Ja, det var någon sorts drakmönster i keltisk stil.

Smaken är sannerligen delad! :lol: Jag hyser en hjärtlig avsky för det omslaget, särskilt för den brokiga färgskala som användes -- grönt, svart, lila, m. m.

Bland gamla omslag föredrar jag nog i så fall Inger Edelfeldts versioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 05, 2004 2:01 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har Ingers omslag till min pocketsilmarillion.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 140 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]