Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör apr 18, 2026 5:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 10:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

spjutyxa skrev:
Själv har jag faktiskt aldrig riktigt gillat det där att Elrond var med redan i sista alliansens krig (skapar trovärdighetsproblem angående den förlorade kunskapen om ringen bland annat) eller att Glorfindel skulle vara identisk med den första ålderns Glorfindel (vilket tydligen var den uppfattning Tolkien slutligen intog). Det blir liksom för simplistiskt och inte tillräckligt djupt.

Trots min egen blygsamma ålder jämfört med alvers så märker jag att mycket kunskap och upplevelser redan gått förlorade och man tänker inte direkt på det tilll vardags. Stora händelser som verkade så viktiga just då har förbleknat och kan nu endast uppväckas med hjälp av påminnelser. En alv som levat i flera tusen år glömmer saker det är jag helt säker på. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 23, 2005 11:05 pm 
Redaktionen

Spjutyxa skrev:
Själv har jag faktiskt aldrig riktigt gillat det där att Elrond var med redan i sista alliansens krig (skapar trovärdighetsproblem angående den förlorade kunskapen om ringen bland annat)

På vilket sätt? Jag kommer inte exakt ihåg vad det är Elrond minns och inte minns... :)

Brehmer skrev:
Jo om han skulle regisera LotR vad skulle han ändra på?

Eftersom Tolkien ansåg att LotR var olämplig att dramatisera skulle han nog helst slippa regissera en filmatisering.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 12:57 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Elrond hade glömt Bombadill. Han hade väl varit osynlig i flera århundraden eller mer så att han blir bortglömd är inte så konstigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 24, 2005 9:15 pm 
Redaktionen

Älva skrev:
Elrond hade glömt Bombadill. Han hade väl varit osynlig i flera århundraden eller mer så att han blir bortglömd är inte så konstigt.

Fast jag tror inte att det var det Spjutyxa menade.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 25, 2005 10:21 pm 
Dvärg

Citera:
På vilket sätt? Jag kommer inte exakt ihåg vad det är Elrond minns och inte minns... Smile

Elrond berättar själv under rådsförsamlingen att han var med redan i Beleriand och att han kämpade i den sista alliansens krig, att han rådde Isildur att förstöra ringen, men att detta inte skedde. Om så vore fallet borde ju hela problemet med ringen ha blivit aktuellt omedelbart efter katastrofen på Glitterfälten, snarare än 3000 år senare. Ringen hade ju varit av central betydelse i den andra ålderns föregående krig mellan Sauron och alverna och för en person som Elrond (och åtskilliga andra) som varit inblandade även i det sammanhanget, kan ju ringens makt knappast ha underskattats. Utan generationsskiften blir det kort sagt svårt att se hur ringen hade haft möjlighet att försvinna ur tid och sägen.

Paradoxen hade dock lätt kunnat undvikas om Elrond varit född betydligt senare, vilket för övrigt är det som (ursprungligen) antyds i Bilbo:

"Husets herre var en vän till alverna - en av dem vilkas förfäder spelade en underlig roll i tiden före historien, i krigen mellan de onda vättarna och alverna och de första människorna i Norden."
(2001, s. 46f)

Låt oss säga att Elrond hade kunnat vara en 1300 år gammal, eller sådär, vilket ändå för bedömas som en aktningsvärd ålder. :)

Citera:

Nej, jag håller med om att det inte vore så konstigt. Bombadill spelade ju heller ingen roll i världens skeenden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 8:57 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Sade Elrond att han hade glömt ringen? Den föll ju i Anduin. De allra flesta misstänkte nog att den burits ut i havet och bort ur historien för länge sen. De har ju andra bekymmer än att fundera på en ring som kanske aldrig dyker upp igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 29, 2005 9:46 pm 
Dvärg

Citera:
Sade Elrond att han hade glömt ringen? Den föll ju i Anduin. De allra flesta misstänkte nog att den burits ut i havet och bort ur historien för länge sen. De har ju andra bekymmer än att fundera på en ring som kanske aldrig dyker upp igen.

Nej, naturligtvis sade inte Elrond att han glömt ringen, men övertygelsen att den förts ut i havet efter ha fallit i Anduin verkar implicera något som ligger betydligt bortom ens egen horisont rent tidsmässigt. Enligt historien som den till slut utformades av Tolkien är detta dock inte fallet. Elrond skall ju ha varit med hela tiden vilket får det att kännas lite konstigt om man (dvs Elrond, Galadriel m.fl) i Isildurs samtid liksom bara sade, "äsch, strunta i ringen, att undersöka flodbädden blir alldeles för jobbigt". :)

Vad gäller "andra bekymmer" förefaller sådana inte ha varit alltför påträngande efter Saurons nederlag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 9:48 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad är det som säger att de inte gjorde det men inte hittade den?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 1:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Spjutyxa skrev:
Elrond skall ju ha varit med hela tiden vilket får det att kännas lite konstigt om man (dvs Elrond, Galadriel m.fl) i Isildurs samtid liksom bara sade, "äsch, strunta i ringen, att undersöka flodbädden blir alldeles för jobbigt". :)

Låg inte Saruman till stor del bakom t ex det faktum att man inte brydde sig särskilt mycket om Ringen utan de flesta var tämligen övertygade om att den spolats ut i havet? (Hade förresten tanken slagit Elrond & co att Sauron inte var helt tillintedgjord förrän Ringen förstördes vid den tiden?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 1:30 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Där sa du nåt. Saruman hade ju mycket kraft i sin stämma och om han ville hitta ringen själv så hade han ju en massa skäl att invagga de andra i säkerhet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 1:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo... Men börjar inte den här diskussionen bli lite väl off-topic, nu? Den kanske kan flyttas till en ny tråd i ett annat forum?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 30, 2005 1:52 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Du har rätt, ska vi?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 10:01 am 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Du har rätt, ska vi?

Gärna för mig. Vi kanske bör kolla med Spjutyxa också, eftersom det väl var h*n som mer eller mindre drog igång diskussionen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 10:42 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nja, nu kan vi väl säga som så, att vi inte kan fortsätta den här diskussionen under denna tråd så jag tar helt enkelt och flyttar den. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 31, 2005 2:59 pm 
Dvärg

Citera:
Gärna för mig. Vi kanske bör kolla med Spjutyxa också, eftersom det väl var h*n som mer eller mindre drog igång diskussionen?

Tycker det är ett utmärkt förslag. Ledsen att jag förde den gamla tråden lite väl off-topic. Jo, jag är en han. :)

Citera:
Vad är det som säger att de inte gjorde det men inte hittade den?

Ähum ja, där verkar det som om jag trillade i min egen fälla. *nervöst skratt*

Kanske gick det till just så.

Fast vad jag ville ha fram var att om ringen verkligen skulle ha vandrat in i sagan och skuggorna - något som för mig låter som en förutsättning för den hemliga uppfattningen bland de allra visaste att den för länge sedan sköljts ut i havet - så hade det känts bättre om ingen från den tredje åldern varit inblandad, eller i alla fall direkt inblandad, i den historia som omgav den när den försvann. (Nej jag vet, Elrond var inte på Glitterfälten, men han var med under Barad Dûrs belägring, var med när isildur tog ringen och varskoddes omedelbart efter Isildurs fall.) Vet inte, det är väl delvis subjektivt tycke och smak, men jag anser att historien hade fått mera djup på det viset. Det är trots allt 3000 år, en närmast ofattbar tidslängd, lika långt som härifrån till Kung Salomo. Salomo levde 1400 år före ynglingarna reste kungshögarna i Gamla Uppsala.

Nu kan jag bara inte hitta på några bra exempel till varför "mysteriet" blir en smula paradoxalt givet Elronds direkta inblandning, hans utmärkta hågkomst, samtida frändskap med Gil Galad, Celebrimbor etc. :)

Citera:
Låg inte Saruman till stor del bakom t ex det faktum att man inte brydde sig särskilt mycket om Ringen utan de flesta var tämligen övertygade om att den spolats ut i havet?

Saruman gjorde väl sitt bästa att för att påverka rådet när hans dolska avsikter började ta form, men det är ju en sen historia som väl egentligen inte börjar förrän Sauron drivs ut ur Dôl Guldur. Mycket möjligt att det dessutom bygger på en tidigare övertygelse som var helt uppriktig.

Trollkarlarna kom dessutom själva till Midgård först långt in i tredje åldern, om jag inte missminner mig runt år 1500 (Ringens Krig står 3018-3019), så den tid Saruman ens i princip kunnat söka ringen för egen del och förvirra de andra är helt otillräcklig.

Citera:
(Hade förresten tanken slagit Elrond & co att Sauron inte var helt tillintedgjord förrän Ringen förstördes vid den tiden?)

Detta är nog en väsentlig fråga. Måste gå och kolla. Samtidigt skjuter den på sätt och vis bara fram behovet att lokalisera ringen med några hundra år, så jag vet faktiskt inte om det är till någon hjälp för att lösa gåtan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]