Citera:
Gärna för mig. Vi kanske bör kolla med Spjutyxa också, eftersom det väl var h*n som mer eller mindre drog igång diskussionen?
Tycker det är ett utmärkt förslag. Ledsen att jag förde den gamla tråden lite väl off-topic. Jo, jag är en han.

Citera:
Vad är det som säger att de inte gjorde det men inte hittade den?
Ähum ja, där verkar det som om jag trillade i min egen fälla. *nervöst skratt*
Kanske gick det till just så.
Fast vad jag ville ha fram var att om ringen verkligen skulle ha vandrat in i sagan och skuggorna - något som för mig låter som en förutsättning för den hemliga uppfattningen bland de allra visaste att den för länge sedan sköljts ut i havet - så hade det känts bättre om ingen från den tredje åldern varit inblandad, eller i alla fall direkt inblandad, i den historia som omgav den när den försvann. (Nej jag vet, Elrond var inte på Glitterfälten, men han var med under Barad Dûrs belägring, var med när isildur tog ringen och varskoddes omedelbart efter Isildurs fall.) Vet inte, det är väl delvis subjektivt tycke och smak, men jag anser att historien hade fått mera djup på det viset. Det är trots allt 3000 år, en närmast ofattbar tidslängd, lika långt som härifrån till Kung Salomo. Salomo levde 1400 år före ynglingarna reste kungshögarna i Gamla Uppsala.
Nu kan jag bara inte hitta på några bra exempel till varför "mysteriet" blir en smula paradoxalt givet Elronds direkta inblandning, hans utmärkta hågkomst, samtida frändskap med Gil Galad, Celebrimbor etc.

Citera:
Låg inte Saruman till stor del bakom t ex det faktum att man inte brydde sig särskilt mycket om Ringen utan de flesta var tämligen övertygade om att den spolats ut i havet?
Saruman gjorde väl sitt bästa att för att påverka rådet när hans dolska avsikter började ta form, men det är ju en sen historia som väl egentligen inte börjar förrän Sauron drivs ut ur Dôl Guldur. Mycket möjligt att det dessutom bygger på en tidigare övertygelse som var helt uppriktig.
Trollkarlarna kom dessutom själva till Midgård först långt in i tredje åldern, om jag inte missminner mig runt år 1500 (Ringens Krig står 3018-3019), så den tid Saruman ens i princip kunnat söka ringen för egen del och förvirra de andra är helt otillräcklig.
Citera:
(Hade förresten tanken slagit Elrond & co att Sauron inte var helt tillintedgjord förrän Ringen förstördes vid den tiden?)
Detta är nog en väsentlig fråga. Måste gå och kolla. Samtidigt skjuter den på sätt och vis bara fram behovet att lokalisera ringen med några hundra år, så jag vet faktiskt inte om det är till någon hjälp för att lösa gåtan.