Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 6:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Firande av 50-årsjubileet i SFB Gbg 20/10
InläggPostat: tor okt 13, 2005 10:07 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Suilad! :)
Torsdagen den 20 oktober är det 50 år sedan The Return of the King släpptes.
Detta högtidlighålls i SF-bokhandeln i Göteborg. Från kl 17 finns Mithlond - Göteborgs Tolkiensällskap i butiken och dansar, sjunger, minglar och svarar på frågor om Tolkien och hans värld. Vid 18-tiden talar Erik Andersson om översättningsarbetet. Det bjuds givetvis på fika.
Välkommen!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 20, 2005 9:02 pm 
Avar
Användarvisningsbild

någon härifrån som var där & vill kommentera? *nyfiken* :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 21, 2005 11:59 am 
Redaktionen

Ioreth skrev:
någon härifrån som var där & vill kommentera? *nyfiken* :)

Aucen gjorde en bra sammanfattning i Översättningsforumet, i tråden "Erik Andresson's dagbok" [sic]:

Aucen skrev:
Erik Andersson berättade på föredraget i Göteborg att han på förlagets begäran håller på att sammanställa hela sin ringdagbok för publicering.

Han håller på att gå igenom sitt digra arbetsmaterial och har de sista 8-9 månaderna av översättningsprocessen kvar att skriva om och bedömer att det kommer att dröja minst ett år innan dagboken kan släppas.

EA berättade hur tacksamt det hade varit att han hade fått så mycket hjälp från olika håll, speciellt med alla namnfrågor. Dessutom bjöd han på en del underhållande anekdotiska smakprov ur dagboken, som när han gick på auktion med hobbitlik Västgötalitteratur och det kändes som att håret på hans fötter växte ut. Eller när hade fått ryggskott och hyrde in en tjej från Manpower som skulle hjälpa honom med översättningen medan han låg på en trasmatta på golvet och försökte förklara varför "ramsor" är bättre än "knittelverser", trots att det stred mot det som stod i ordböckerna.

Formuleringen "sagan om ringen" (the tale of the ring) som nämns vid Elronds rådslag var menad att vara ett slags uppskattande blinkning till den förre översättaren. Överhuvudtaget så framstår EA minst sagt underfundigt finurlig i sättet han tänker och formulerar sig på. Att han tog till sig ett alldeles särskilt välljudande och gott namnförslag motiverar han t ex med att han inte ville avstå från "en dyrbarhet"...

På frågan om hur det egentligen låg till med mysteriet med hans vigselring kände han sig uppenbarligen manad att erkänna att det egentligen hade varit hans frus ring som dalat till botten i Mjörns svarta vatten... Han hade dock medvetet formulerat det tvetydigt, för att det paradoxalt nog hade verkat uppriktigare och mindre chikanerande mot henne.

Men däremot antog EA plötsligt drag av självaste Bilbo(!) när han nu drog en ny skröna om hur det egentligen hade gått till när han vid ett senare tillfälle hade tappat sin ring! Han hade nämligen suttit och rökat i bilen med öppet fönster vid svängen på Berzeliigatan i Göteborg och när han skulle kasta iväg fimpen så hade även ringen flugit iväg och försvunnit spårlöst i högar med höstlöv! Detta berodde på att ringen hade blivit större p g a kylan!? (Egentligen är det väl tvärtom, att en ring krymper vid kyla!?)

Ja, vad ska man egentligen tro om mäster Anderssons besynnerliga förhållande till dyrbarheten och hans egen ringhistoria som nu verkar leva flera liv... Högst egenartat, alltsammans. Konstifikt, vid rot och kvist!

Erik tilldelades också en utmärkelse (Nimloths kvist) av Mithlond för sina insatser för tolkienismen.

Två medlemmar av referensgruppen, dvs undertecknad och Den stegrande kamelen, var också där. Vi hade en mycket trevlig pratstund med Erik efteråt, bl. a. om forumet (han uppskattade faktiskt Ohlmarxistens artikel "Den kväkande hobbiten").

P. S. Kakorna som Mithlond bjöd på var sanslöst goda -- särskilt de där knäckiga nötsakerna! :D

Inläggsrubrik: Tack för ett lyckat jubileeum!
InläggPostat: fre okt 21, 2005 2:50 pm 
Snaga
Användarvisningsbild

Gårdagens firande av 50-årsjubileet i SFB Gbg blev mycket lyckat. Regnet gjorde att dansen dock fick hållas inomhus efter Eriks föredrag istället.
Minst 35 ivriga åhörare, varav flera från Mithlond i vackra midgårda dräkter, trängdes i mangarummet, där Erik talade om spännande turer i översättningsarbetet, varefter gott fika bjöds och initierat mingel utbröt.
Undertecknad överlämnade, som tack för gott värv, ett rykande färskt exemplar av den SYNNERLIGEN intressanta 'tLotR - A readers guide' av Hammond & Scull till Erik, som konstaterade att den hade varit bra att ha...
Tack alla! :)
-:Vardamir:-

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 21, 2005 3:08 pm 
Avar
Användarvisningsbild

tack! :)
önskar ju SÅ att jag hade haft möjlighet att vara där : )
men det verkar ha varit en lyckad tillställning :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 21, 2005 5:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ett litet förtydligande om den där ringhistorien:

Erik berättade ju i sin ursprungliga dagbok, som publicerades i DN, om hur hans nya vigselring gled av fingret och försvann ner i Mjörns mörka vatten. Han medgav nu att det egentligen rörde sig om hans frus ring, men att han hade tyckt det hade varit lite opassande att hänga ut henne på det sättet, varför han formulerade sig avsiktligt grumligt så att läsaren skulle tolka det som att det var hans egen ring. Men nu hade han fått problem! Han berättade att han varit i Göteborg på någon träff förra hösten och satt i bilen på väg hem. Han fick inte röka i bilen (verkar som om snubben är en toffel!), men det gick bra om han höll cigaretten utanför fönstret och blåste röken samma väg. Men när han så skulle slänga ifrån sig fimpen med sin av höstkylan och vinddraget frusna hand så bar det sig inte bättre än att ringen flög av. Detta var alltså på Berzeliigatan, trodde han. Och hur han letade bland alla löv och spårvagnsspår så kunde han inte hitta den igen.

Den här historien ville han förstås ha med i den nya versionen av dagboken. (Förvånande för övrigt, tycker jag, att Norstedts varit villiga att ge ut en sådan här dagbok. Finns det verkligen en marknad, bortsett från några stackars insnöade tokar som vi här på forumet?) Men hur skulle han då göra med den första ringincidenten? Borde han kanske skriva om den så att det nu skulle framgå att det var hustruns ring den gången? Men hur i så fall knyta ihop det med Tolkiens ringhistoria? Det här dilemmat hade han inte hittat någon lösning på än, och han frågade om någon hade något tips. Då var det en begåvad individ i publiken (han satt några rader framför mig, men jag hörde aldrig hans namn) som framhöll att det fanns prejudikat för att berätta samma ringhistoria på olika sätt, och föreslog att Erik skulle anspela på hur Bilbo gjorde just så. Denna snilleblixt tilltalade förstås även Erik, så vi lär sannolikt få läsa något på just det temat i den färdiga dagboken när den kommer ut.

Den här lilla episoden ur mötet tycker jag ger en ganska bra bild av Erik Andersson som jag uppfattade honom; en man som är högst villig att ta till sig förslag och synpunkter från andra! Han pratade också varmt om nätdiskussionerna om översättningen och alla de uppslag han hade fått därifrån. Bland annat nämnde han hur Riftedal myntades av "den skånske dvärgen Ori". (Nästan det första han gjorde i sitt föredrag var för övrigt att uttryckligen nämna signaturerna Danne och Den stegrande kamelen, och fråga om kamelen i fråga möjligen var närvarande. Jag måste medge att jag blev smickrad!)

Han har också intresserat läst diskussionerna som varit här på forumet efter att översättningen blivit klar. Han uppskattar särskilt, sade han, hur alla säger sina åsikter rakt ut utan en tanke på att skona hans känslor. Hur skulle han annars få reda på vad folk verkligen tycker? Och så nämnde han som sagt uppskattande Ohlmarxistens artikel om den kväkande hobbiten.

Jag frågade om han hade velat ha mer tid på sig för översättningen, men till min förvåning svarade han nej. Han hade haft fullt tillräckligt med tid, tyckte han. (Och jag som gått och trott att anledningen till att en så förkrossande majoritet av alla synpunkter från referensgruppen lämnades obeaktade var tidsbrist...)

Totalt sett fick jag ett intryck av en mycket trevlig man - i början aningen försynt men han blev snabbt varm i kläderna! - med underfundig humor och en stor portion ödmjukhet.

Så hur nyöversättningen kunde bli som den blev är fortfarande en gåta... :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 22, 2005 10:52 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
P. S. Kakorna som Mithlond bjöd på var sanslöst goda -- särskilt de där knäckiga nötsakerna! :D

hmmm ... kan du beskriva dem närmare så kan jag säga om det är de jag har receptet till eller ej :P *ler* :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 25, 2005 1:52 pm 
Redaktionen

Ioreth skrev:
Martinus skrev:

hmmm ... kan du beskriva dem närmare så kan jag säga om det är de jag har receptet till eller ej :P *ler* :)

Umm... De var liksom ett slags flarn, fast tjockare och inte knapriga utan lite sådär mjuksega (de häftade ihop lite vid varandra också). Och så var det ringlat chokladstrimmor över. Och sagolikt goda! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 25, 2005 1:58 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Onda människor! Jag som ska försöka låta bli sånt där nu fram till jul..

Bild

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 26, 2005 6:32 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Såg folk utklädda till alver och sånt i GT i förrra veckan...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 26, 2005 6:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Stod det mer i papperstidningen? På nätet var det bara en minimal notis.
http://expressen.se/index.jsp?a=456566

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 26, 2005 7:18 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Lite mer stod det nog, var en stor bild från sfbokhandeln med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 26, 2005 8:05 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Umm... De var liksom ett slags flarn, fast tjockare och inte knapriga utan lite sådär mjuksega (de häftade ihop lite vid varandra också). Och så var det ringlat chokladstrimmor över. Och sagolikt goda! :)

det låter ju nästan som mina hasselnötskakor ju :) *glad* :)
skoj!!!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]