Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 6:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 3:10 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Conrad skrev:
aeglos skrev:
Och dessutom är det inte fastlagt att orcherna verkligen stammade från alverna...

Så Tolkien var otydlig på den punkten?

Bevisa motsatsen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 3:19 pm 
Dvärg

PS

Det är något som förbryllar mig här. :shock:

Tolkien använde stavningen "dwarves" för att skilja sina dvärgar från traditionens och verklighetens småväxta folk "dwarfs".

Ohlmarks respekterade inte denna åtskillnad. Däremot introducerade han en åtskillnad mellan alfer och Tolkiens alver.

Tolkien hade INTE introducerat en skillnad i stavningen mellan elves (alfer) och elves (alver), men Ohlmarks gjorde detta på eget bevåg.

Om ni som retar er på mitt förslag ska vara konsekventa borde ni vara av åsikten att det ska vara en speciell stavning även för dvärgar (t.ex. dvergar), som Tolkien gjorde på engelska, och för troll (t.ex. tråll).

Det är i alla fall kul att Ohlmarks gjorde någonting RÄTT, eller hur?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 3:21 pm 
Dvärg

Calaglin skrev:
Conrad skrev:
aeglos skrev:
Och dessutom är det inte fastlagt att orcherna verkligen stammade från alverna...

Bevisa motsatsen.

Kan inte du göra det som brinner så för denna fråga? 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 3:22 pm 
Manwë
Användarvisningsbild

Behövs det?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 3:28 pm 
Dvärg

aeglos skrev:
Behövs det?

Du är säkert en sån som kan rabbla Sillmarillion utantill.

Ge mig ett citat om orkernas tillblivelse där deras relation till alferna är otydlig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 5:02 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag håller nog med Conrad här, när det gäller Orcerna.
Om det inte var Alver ursprungligen, vad var de då? Melkor kunde inte skapa eget liv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 8:10 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Conrad skrev:
Calaglin skrev:
Conrad skrev:
aeglos skrev:

Bevisa motsatsen.

Kan inte du göra det som brinner så för denna fråga? 8)

Eftersom det är du som motsäger argumentet, så är det du som får lägga fram
något som motbevisar argumentet, annars är det meningslöst att argumentera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 8:20 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Då den här diskussionen förmodligen kommer bli otrevlig, vilket diskussioner brukar när någon som blivit frågad att framlägga argument kommer med "motargumentet": Gör det själv!" (Jag har erfarenhet när det gäller detta då Jag är van att argumentera med fundamentalister), så lägger Jag Mig i här.

När det gäller Alver och Orcer så läs kapitlet "Of the coming of Elves and the captivity of Melkor"!

Och visst: det står endast där att Alvernas visa trodde att Melkor hade gjort om Alver till Orcer. Men var står det något annat? I HoME? Jag har endast läst HoME 1, 2 och 4 och där står det, om Jag inte missminner Mig, inget om detta. Rätta Mig om Jag har fel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 9:49 pm 
Redaktionen

Conrad skrev:
PS

Det är något som förbryllar mig här. :shock:

Tolkien använde stavningen "dwarves" för att skilja sina dvärgar från traditionens och verklighetens småväxta folk "dwarfs".

Ohlmarks respekterade inte denna åtskillnad. Däremot introducerade han en åtskillnad mellan alfer och Tolkiens alver.

Tolkien hade INTE introducerat en skillnad i stavningen mellan elves (alfer) och elves (alver), men Ohlmarks gjorde detta på eget bevåg.

Om ni som retar er på mitt förslag ska vara konsekventa borde ni vara av åsikten att det ska vara en speciell stavning även för dvärgar (t.ex. dvergar), som Tolkien gjorde på engelska, och för troll (t.ex. tråll).

Det är i alla fall kul att Ohlmarks gjorde någonting RÄTT, eller hur?

Tja, även en blind höna... Nej, faktum är att ÅO gjorde ett par briljanta grejor -- Midgård och Fylke, t. ex., och det där med alver. (I första Hobbit-översättningen från -47 är de älvor! Hu!!).

Det är egentligen ingen skillnad på "dwarves" och "dwarfs". Ordet "dwarf" finns i två pluralvarianter, precis som t. ex. "hoof".

Det krävs ingen speciell stavning av "dvärgar" eftersom dessa faktiskt är väldigt lika dvärgarna i den nordiska mytologin (giriga, kortvuxna typer som bor under jorden och är duktiga på hantverk). Däremot hade "alfer" gett precis de där viktorianska vibbarna som Tolkien ville undvika. Hans "elves" har betydligt mer gemensamt med de keltiska sidhe än med de postshakespeareanska alferna.

Och varför skulle man tillämpa en annan stavning på troll när inte Tolkien gjorde det i engelskan?

En alternativ stavning skulle bli ganska löjeväckande. Har aldrig förstått varför en viss fantasyförfattare kallat sina onda folkstammar saker som "gohblyn" -- vem tror han att han lurar?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 11:21 pm 
Dvärg

Martinus skrev:
Tja, även en blind höna... Nej, faktum är att ÅO gjorde ett par briljanta grejor -- Midgård och Fylke, t. ex., och det där med alver. (I första Hobbit-översättningen från -47 är de älvor! Hu!!).

Vet inte det. Jag är lingvist och intresserad av både etymologi och mytologi. Jag störs inte så mycket av att han skrev "älvor". Jag håller med dig om att "fylke" och "Midgård" är briljanta översättningar.

Martinus skrev:
Det är egentligen ingen skillnad på "dwarves" och "dwarfs". Ordet "dwarf" finns i två pluralvarianter, precis som t. ex. "hoof".

Jag har stött på Tolkiens ändring av stavningen av "dwarf" på några ställen. Har har du ett citat taget på måfå från Internet:

Christofer¹s spelling of dwarfs, against the explicit wish of his father, the world-famous J.R.R, for the plural of dwarf to be spelled dwarves (see Hobbit). J.R.R succeeded in changing the spelling, and I see dwarves everywhere- except in his own son¹s writings!
http://www.glosses.net/archives/000051.html

Martinus skrev:
Det krävs ingen speciell stavning av "dvärgar" eftersom dessa faktiskt är väldigt lika dvärgarna i den nordiska mytologin (giriga, kortvuxna typer som bor under jorden och är duktiga på hantverk). Däremot hade "alfer" gett precis de där viktorianska vibbarna som Tolkien ville undvika. Hans "elves" har betydligt mer gemensamt med de keltiska sidhe än med de postshakespeareanska alferna.

Personligen får jag inte de vibbarna. Jag tror att Tolkien ville skapa en värld av vilken våra mytologier var avlägsna minnen. Därför kan mycket väl det finnas ett avsiktligt samband mellan sidhe/alfer/älvor och hans "elves".

Martinus skrev:
Och varför skulle man tillämpa en annan stavning på troll när inte Tolkien gjorde det i engelskan?

En alternativ stavning skulle bli ganska löjeväckande. Har aldrig förstått varför en viss fantasyförfattare kallat sina onda folkstammar saker som "gohblyn" -- vem tror han att han lurar?

Inte jag heller. Jag hoppas att du förstår min poäng. Tolkien var mycket språkmedveten och oerhört intresserad av etymologi. Om Tolkien valde namnet "elf" åt sitt fantasifolk trots att de kan associeras till fåniga viktorianska versioner tror jag att han gjorde det medvetet (de viktorianska föreställngingarna skulle vara förvanskningar av de "verkliga" alferna). På samma sätt anser jag att vi bör anknyta till det motsvarande ordet alfer.

Nu när jag tittar i Nationalencyklopedin ser jag att "alv" och "alf" anges som synonyma. Det var alltså ingen ändring som Ohlmarks gjorde, eftersom båda stavningarna av "alf" redan fanns.

Det är dock oerhört intressant att mitt stavningsförslag väckt så starka känslor. Det verkar som trots vad NE anger så håller en betydelseskillnad på att uppstå mellan "alf" och "alv", i alla fall bland tolkienister.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 01, 2004 11:46 pm 
Dvärg

Fëanor skrev:
Då den här diskussionen förmodligen kommer bli otrevlig, vilket diskussioner brukar när någon som blivit frågad att framlägga argument kommer med "motargumentet": Gör det själv!" (Jag har erfarenhet när det gäller detta då Jag är van att argumentera med fundamentalister), så lägger Jag Mig i här.

När det gäller Alver och Orcer så läs kapitlet "Of the coming of Elves and the captivity of Melkor"!

Och visst: det står endast där att Alvernas visa trodde att Melkor hade gjort om Alver till Orcer. Men var står det något annat? I HoME? Jag har endast läst HoME 1, 2 och 4 och där står det, om Jag inte missminner Mig, inget om detta. Rätta Mig om Jag har fel.

Tack Fëanor!
Jag tror dig och gör som du, eftersom jag inte har lust att hålla på med någon otrevlig diskussion heller.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 2:22 am 
Manwë
Användarvisningsbild

Jag ombads att "bevisa motsatsen" och att lägga fram "citat om orkernas tillblivelse där deras relation till alferna är otydlig".

Nå, eftersom det, som sagt inte är fastlagt varifrån orcherna kom från början går det inte att "bevisa" någonting.

Och angående citatet tas saken upp i HOME X, där JRR bla gjorde en notering för hand i marginalen på manuskriptet som löd: "Alter this. Orcs are not elvish." En kommentar som tydligt visar Tolkiens egen tveksamhet till orchernas ursprung... Otydligt nog?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 10:31 am 
Dvärg

aeglos skrev:
Och angående citatet tas saken upp i HOME X, där JRR bla gjorde en notering för hand i marginalen på manuskriptet som löd: "Alter this. Orcs are not elvish." En kommentar som tydligt visar Tolkiens egen tveksamhet till orchernas ursprung... Otydligt nog?

Suck, så typiskt Tolkien.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 1:02 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Conrad skrev:
aeglos skrev:

Se den här tråden för mer åsikter i ämnet:
http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic. ... ight=#7547

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 1:04 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Conrad skrev:
Suck, så typiskt Tolkien.

Varför denna suck? Arda är ett myller av varelser och företeelser, skapade av en mans enastående fantasi. Vad skulle vi ha att diskutera om det fanns ett absolut, entydigt svar på allt?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]