Ja, den skildringen ger onekligen intrycket av väldig storlek och jag får kanske revidera min ståndpunkt en aning. Dock tror jag änåd att man får se passagen delvis i ljuset av hobbitarnas intryck av händelsen, vilket ökar på storleken, som Tolkien skriver.
Så beskrivningen, "big as a house, much bigger than a house, it looked to him a grey-clad moving hill" får väl tas med en nypa salt eftersom det kommer innan Tolkiens förklaring av rädslans förstorande effekt.
Dock vet vi alltså att en elefant bara är ett minne av storleken på en mumak, att en mycket stor konstruktion får plats på ryggen och att en stor man ser liten ut på dess rygg.
Detta leder mig till slutsatsen att en mumak måste vara åtminstone dubbelt så stor som en elefant, antagligen lite mer, men jag anser ändå att PJ:s tolkning som gör den i runda slängar 10 ggr så stor är överdriven. Det kanske ligger någonstans mellan.
http://www.dblondin.com/101606images/oliphant2.jpg
På den här bilden når ryttare olifanten till vristerna ungefär, vilket gör att en vanlig elefant antagligen skulle ha en mankhöjd (heter det så på elefanter?) strax ovanför mumakens knän. Jag tänker mig ändå att skillnaden skulle vara lite mindre än så, men jag är medveten om att min argumentation utgår mycket från min föruppfattningen av saken.
Dock tycker jag nog också att PJ:s jättemonster får en huvudroll i slaget som blir logisk utifrån deras superstorlek, vilket jag inte tycker återspeglar styrkeförhållandena i slaget i boken. Dvs, mûmakil beskrivs inte som Saurons självklara kärntrupp som är skillnanden mellan vinst och förlust, vilket de måste vara i den här storleken. Och utan spökenas hjälp hade PJ aldrig lyckats knyta ihop säcken och få olifanterna besegrade på ett rimligt sätt och eftersom spökena inte kommer dit i boken så ... ja, ni fattar min poäng.