Besitter dåliga kunskaper i vad som står i Silmarillion om orker, och sämre kunskaper i vad Tolkien har sagt vid olika tidpunkter under sin livstid. (Men jag får väl tro er på ert ord

.)
Men det låter som en konstig (och trist) tanke att han ändrade deras ursprung till människor, helt bortsett att det är omöjligt med tanke på att de fanns innan människorna väckts.
Det där att han "vill" att de härstammar från människor, bara för att människor av tradition har lättare för att bli korrumperade, låter som en fantasilös och alltför politiskt korrekt idé. Gillar den inte. Tror att jag struntar i den, (liksom Christofer gjorde), och därmed accepterar ett tvivelaktigt men möjligt faktum, att Tolkien har skapat något så storslaget och tidlöst, att hans mytologi börjar leva sitt eget liv och är möjlig att tolka mer fritt, alldeles oavsett vad Tolkien själv påstod.
Jag tycker att den mytologiska vinklingen att det vackraste och ädlaste förvanskas till det fulaste och vidrigaste är en mycket mer gångbar och dramaturgiskt riktig idé. Det är både snyggt och hemskt och fantasieggande.
Inga problem med att Legolas dödar sina egna "släktingar". Lika nära släkt som schimpanser och människor, och jag har full förståelse för om schimpanserna vill slå ihjäl människor som skövlar regnskogar o dyl.
Och det här med orkkvinnor kan väl få fritt spelrum i fantasin. Var står det så tydligt hur orkerna ser ut att vi med säkerhet vet att inte kvinnorna var med och slogs? De namngivna orkerna, med "karaktärsroller" är tvivelsutan karlar. Men en hord på tiotusen orker kan mycket väl innehålla stridsdugliga kvinnor. (Tänker mig orkkvinnor av samma kaliber som trollmamman i "Trolltyg i tomteskogen" för dem som har sett den gamla godingen

.)