Vingilot skrev:
Apropå ull; nu är jag ingen expert men så vitt jag förstår är riktig vadmal stampad eller valkad eller vad det heter, tovad liksom, misshandlad så att den filtar ihop sig och blir så där tät och tung och vattenavvisande. Vanlig ull kan man ju väva hur tunna och lätta tyger av som helst (Ioreth har visat mig ullmuslin, genomskinligt lätt lätt flygigt tyg, hade aldrig fattat att det var ull om hon inte sagt det.)
helt rätt, helt rätt

- beror helt på vilken typ av råmaterial (dvs hur pass noga sorterat det är och vilken fårras a) hur man spinner garnet b) en-eller-två-eller-flertrådigt c) efterbehandlingen (typ stampning/tovning för vadmal) ... Det du fick se var högklassig ull, spunnen rätt tunt och rätt hårt och sedan vävt utan stampning ...
och jo, fellowship-cloaken i filmen är vävda i ull (mycket riktigt från ull med Gotlandsfårhärstamning

...) och är rätt tunna ... vävda i en speciell teknik som heter skuggväv ... och efter att jag är klar här i Kalmar ska jag hem och väva skuggväv

... och kanske en enklare variant av manteltyg (filmens väv är vävd på 16 skaft, men mönstret jag har via kompisar är bara på 4 dessutom kan jag max ha 8 skaft på min vävstol) ... har redan åtminstone en kompis som tjatat bra länge om en liten alvkappa

*ler* ...
men det kanske blir för mycket offtopic det med
jag tror att jag nog sätter mej i skogen (om myggen är borta dvs) och drömmer mej in i boken

den 22:a eller något

*ler* ...