Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons okt 07, 2026 8:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 130 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2004 11:54 pm 
Noldo

Hmm, jag läste kanske lite för snabbt, missade det där med att den skulle likna fellowship-cloaken. Den är, vad jag har hört, gjord av ull från gotländska får :) (och är väl lite tunnare och smidigare än vadmal). Men ska man använda manteln på vintern är nog vadmal det bästa tidstrogna tyget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2004 12:17 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gotländska får?! Skojar du nu, eller... :? I filmen är de gjorda av ull från NyaZeelänska lamadjur och jag inte minns helt fel, men det är ju deras tolkning. Jag bryr mej bara om att det stämmer med boken och jag har inte trängt in i de detaljerna ännu. Det där med att de gör sina bärare svåra att upptäcka och att de skiftar färg kan bli lite knepigt att få till dock...

Verkar vara svårt att hitta bra sätt att fira på... Det får väl bli en båt västerut...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2004 12:42 am 
Noldo

Ok, jag ber om ursäkt. Jag rörde till det lite. Faktum är att det (enligt LOTR costume research) var "Gotland sheep" bosatta på Nya Zeeland som bidrog med ullen, vilket mitt minne fick till att det skulle vara gotländska får.

Hmm... Danmarksfärjan? :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2004 12:50 am 
Maia
Användarvisningsbild

Nej, be inte om ursäkt! Jag har precis varit inne på deras sida och du har ju rätt! Fåren lever visserligen i Stansborough, men härstammar från Gotland. Det är ju riktigt kul. Då vete sjutton om jag inte måste beställa det tyget i alla fall...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 21, 2004 12:31 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Apropå ull; nu är jag ingen expert men så vitt jag förstår är riktig vadmal stampad eller valkad eller vad det heter, tovad liksom, misshandlad så att den filtar ihop sig och blir så där tät och tung och vattenavvisande. Vanlig ull kan man ju väva hur tunna och lätta tyger av som helst (Ioreth har visat mig ullmuslin, genomskinligt lätt lätt flygigt tyg, hade aldrig fattat att det var ull om hon inte sagt det.)

Börjar lukta off-topic nu... :wink:

I boken var ju mantlarna lätta att bära men varma om det var kallt och svala om det var varmt. Det låter ju som en rätt bra beskrivning på riktigt bra vävt tunnt ylle. :)

Kata: jag har gjort precis så med en yllemantel (inte vadmal dock), en bit linne runt halslinningen. Det funkar jättebra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 22, 2004 8:47 pm 
Hobbit

Gud välsigne vadmalen!

Jag har precis firat Frodos födelsedag med att vara på lajv, och jag hade inte överlevt utan min varma vadmalsmantel. (Visserligen värmde jag mig ganska mycket på ett grönt knytt också, men i alla fall.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2004 2:17 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

om det inte finns en tråd om kläder skapa en så sliper saker bli flyttade. Tycker iofs att det just nu har funnits ett intresse av det. Undrar om man har råd med något form av varmt tyg så vinterlajv blir möjligt. Fast jag måste fixa ordentliga rep alt. benlindor till de där trevliga vikingabyxorna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2004 8:29 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag kunde inte ta bort inlägget fast jag precis skrivit det och kom på det i samma stund som jag postade det.

Fellowshipmantlarna i boken är för mig lite glansiga i materialet. Precis som om det skullev ara en gnutta siden i det.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2004 10:06 am 
Maia
Användarvisningsbild

Annatariel skrev:
Jag har precis firat Frodos födelsedag med att vara på lajv,

...ett utmärkt sätt. En månad för tidigt dock. Du får lov att fira en gång till! :)

Kanske skulle man ta med sig RotK på en vandring. Leta upp ett riktigt vacker ställe och sätta sig att läsa Grey Havens... Det var ju också den 22:a.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 23, 2004 4:58 pm 
Sinda

jag läste Bilbo i några gröna kullar. Det var riktigt bra faktiskt. Man kan lättare se saker framför sig ute i naturen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 8:09 am 
Avar
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
Apropå ull; nu är jag ingen expert men så vitt jag förstår är riktig vadmal stampad eller valkad eller vad det heter, tovad liksom, misshandlad så att den filtar ihop sig och blir så där tät och tung och vattenavvisande. Vanlig ull kan man ju väva hur tunna och lätta tyger av som helst (Ioreth har visat mig ullmuslin, genomskinligt lätt lätt flygigt tyg, hade aldrig fattat att det var ull om hon inte sagt det.)

helt rätt, helt rätt :) - beror helt på vilken typ av råmaterial (dvs hur pass noga sorterat det är och vilken fårras a) hur man spinner garnet b) en-eller-två-eller-flertrådigt c) efterbehandlingen (typ stampning/tovning för vadmal) ... Det du fick se var högklassig ull, spunnen rätt tunt och rätt hårt och sedan vävt utan stampning ... :)

och jo, fellowship-cloaken i filmen är vävda i ull (mycket riktigt från ull med Gotlandsfårhärstamning :) ...) och är rätt tunna ... vävda i en speciell teknik som heter skuggväv ... och efter att jag är klar här i Kalmar ska jag hem och väva skuggväv :) ... och kanske en enklare variant av manteltyg (filmens väv är vävd på 16 skaft, men mönstret jag har via kompisar är bara på 4 dessutom kan jag max ha 8 skaft på min vävstol) ... har redan åtminstone en kompis som tjatat bra länge om en liten alvkappa :) *ler* ...

men det kanske blir för mycket offtopic det med :)

jag tror att jag nog sätter mej i skogen (om myggen är borta dvs) och drömmer mej in i boken :) den 22:a eller något :) *ler* ...

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 8:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
...sätta sig att läsa Grey Havens... Det var ju också den 22:a.

...om man får citera sig själv? Jag blev lite fundersam över mitt eget inlägg, och för att inte vilseleda någon i denna viktiga sak måste jag dementera. Det är bara i BBC-dramatiseringen de når the Grey Havens den 22:a. I verkligheten var det den 29:e. Det blir lätt lite rörigt med filmer, dramatiseringar och böcker att hålla reda på, men det är ju bara boken som är på riktigt, eller hur?

Ioreth: Jag har en fråga om din vävning, men innan denna tråd helt och hållet börjar handla om trådar (inte ett dugg kul, jag vet) startar jag en ny klädtråd under Prylar&Produkter.

Ska bli intressant efter den 22:a och kolla om någon verkligen hittade på något. Själv såg jag en kvällskurs i engelska som lät lite intressant, men de skulle dra igång den den 22:s september. Men hallå! När ska samhället börja ta hänsyn till oss hobwannabees? (Javisst ja, det måste väl bli hobbitwannabees nu mer.)

Senast redigerad av Rosie tis aug 24, 2004 9:34 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2004 9:30 pm 
Hobbit

Rosie skrev:
Annatariel skrev:
Jag har precis firat Frodos födelsedag med att vara på lajv,

...ett utmärkt sätt. En månad för tidigt dock. Du får lov att fira en gång till! :)

Jo, jag kom ju på det strax efter att jag skrivit det. Man blir konstig i huvudet av att vara på lajv. Jag kan fira den i september också. Dock inte med lajv, är jag rädd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 10:18 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är sant. Man blir konstig i huvudet av att vara på live. Det är som om man skulle vara berusad i en vecka efteråt ungefär. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 2:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ssssssshhh, Älva! :shock: Säg inte sådant, tänk om någon välmenande förälder till minderårig lajvare läser det och får vatten på sin kvarn? Det kan bli lajvförbud för den stackarn ju!
(Fast å andra sidan..., vad skulle en sådan förälder göra här på Arda...?)

För att återgå till ämnet, tror jag kommit på vad de bästa alternativen är för mig. Är jag i sällskap med likasinnade blir det middag och högtidligt skålande iförd passande kläder. Är jag mol alena får en stund i boken och en tyst skål duga. Hade gärna satt mig på någon naturskön plats och läst, men det fins inga platser häromkring som jag tycker passar. Det är för kvisktigt och stenigt och risigt för att föra tankarna till The Shire...
(För ett par år sedan hade jag troligen ansett aktiviteter av det här slaget vara ett säkert tecken på hälsovådlig fanatism och bristande förankring i verkligheten. :shock: Det är ju skönt att man kan ändra uppfattning... :) )

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 130 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]